زمینه: آینده نگاری عملاً به اتکای تعامل بین شبکه وسیعی از ذینفعان و خبرگان، بدنبال تحقق تصاویر مطلوب آینده میباشد. این سئوال اساسی مطرح می شود که: شاخصترین عوامل در اجرای مؤفقیت آمیز پروژه های آینده نگاری کدامند؟. هدف:شناسایی:(1)عوامل کلیدی در انجام مؤفقیت آمیز یک مطا چکیده کامل
زمینه: آینده نگاری عملاً به اتکای تعامل بین شبکه وسیعی از ذینفعان و خبرگان، بدنبال تحقق تصاویر مطلوب آینده میباشد. این سئوال اساسی مطرح می شود که: شاخصترین عوامل در اجرای مؤفقیت آمیز پروژه های آینده نگاری کدامند؟. هدف:شناسایی:(1)عوامل کلیدی در انجام مؤفقیت آمیز یک مطالعه آینده نگاری و(2) عمده دام ها و چالش ها در فرایندآینده نگاری. روش:نخست:با بررسی منابع کتابخانه ای(80)عامل به عنوان عوامل مؤثر در فرایند آینده نگاری شناسایی شد.گام دوم:این عوامل جهت بررسی روایی صوری و محتوایی در اختیار(10)نفر از خبرگان حوزه آینده نگاری قرار گرفت. گام سوم: پرسشنامهای با رویکردنقشه شناختی فازی حاوی(30)عامل تأثیرگذار اساسی طراحی ومجدداًدراختیار(8)نفر از خبرگان قرار گرفت.نهایتاًبا بکارگیری نرم افزار,FCMAPPER Excellنسبت به تجزیه و تحلیل دادهها اقدام شد. یافته ها:از نظرشاخص ورودی(تأثیرپذیری از سایر عوامل)سه مفهوم؛"بکارگیری روش شناسی و روش مناسب آینده-نگاری"،"اتخاذ تصمیمات واقع بینانه" و" اجرای سیاستها و اقدامات"به ترتیب بیشترین تأثیرپذیری را داشتند.از نظر شاخص خروجی(تأثیرگذاری بر سایر عوامل)،سه مفهوم "بکارگیری روش شناسی و روش مناسب آینده نگاری"،"روشن بودن اصول عقلایی و دلایل منطقی انجام آینده نگاری برای افراد درگیر در آینده نگاری"و"مشارکت افراد سرشناس و شاخص آینده نگاری در پروژه آینده نگاری"،به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری را داشتند. نتیجهگیری:اساسی ترین عامل در اتخاذ تصمیمات هرچه واقع بینانه تر و سیاستها و اقدامات پیشنهادی حاصل از انجام مطالعات آینده نگاری؛در گرو تعمیق وروزآمدسازی دانش فعالان عرصه آینده نگاری کشور در زمینه آشنایی با آخرین روش شناسی و شیوه های نوین آینده نگاری میباشد.
پرونده مقاله
زمینه: مدیران هتل باید نگرشی مثبت به توسعه استراتژی آینده پژوهی در کسب و کار داشته باشند که بتواند تمامی ابعاد و جنبه های مرتبط با تقویت برند را دربر داشته و باعث ارتقاء جایگاه و ایجاد ارزش شود و امکان تمایز برند خود را از رقبا فراهم آورند.هدف: پژوهش حاضر درصدد دستیابی چکیده کامل
زمینه: مدیران هتل باید نگرشی مثبت به توسعه استراتژی آینده پژوهی در کسب و کار داشته باشند که بتواند تمامی ابعاد و جنبه های مرتبط با تقویت برند را دربر داشته و باعث ارتقاء جایگاه و ایجاد ارزش شود و امکان تمایز برند خود را از رقبا فراهم آورند.هدف: پژوهش حاضر درصدد دستیابی به مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری با رویکرد آینده پژوهی از طریق نظریه پردازی داده بنیاد در هتلهای منتخب 4و5 ستاره شهرمشهد است. روشها: این مطالعه به روش کیفی نظریه پردازی داده بنیاد و سه مرحله کدگذاری انجام شده است.گردآوری داده ها به روش مصاحبة نیمه ساختاریافته با 12 نفر از مدیران هتلهای 4 و 5 ستاره شهر مشهد به شیوه نمونه برداری غیر احتمالی قضاوتی و گلولة برفی انجام شده است.یافتهها: مدل نهایی پژوهش در قالب پارادایم کدگذاری محوری ارایه گردید و منجر به طرح هفت قضیه شد. که شامل شرایط علّى(چهار مقوله)، شرایط مداخله گر (سه مقوله)، شرایط زمینه اى (سه مقوله)، مقوله محورى تحت عنوان معماری مدیریت برند ، راهبردها(هفت مقوله) و پیامدها(هفت مقوله) از آن استخراج شده اند. آینده پژوهی در مقوله راهبردها و پیامدها در مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری نقش تاثیرگذاری دارد.نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان می دهد که با بهره گیری از معماری مدیریت برند ، می توان در جهت ادامه حیات و تقویت برند هتل ها گام برداشت و از طریق اجرای مدل طراحی و ارایه شده در این پژوهش به اهداف مورد نظر دست یافت.
پرونده مقاله
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره34,سال
10
,
تابستان
1398
زمینه: بررسی چالشهای موجود در پیش بینی نیازهای جامعه به برق و انجام به موقع اقدامات لازم بهمنظور برقرسانی به مردم، پیشگیری از بروز قطعی و خاموشی برق، پایش و کنترل شبکه قدرت میباشد. هدف: شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر اجرای پروژههای صنعت برق بهویژه پروژههای سیست چکیده کامل
زمینه: بررسی چالشهای موجود در پیش بینی نیازهای جامعه به برق و انجام به موقع اقدامات لازم بهمنظور برقرسانی به مردم، پیشگیری از بروز قطعی و خاموشی برق، پایش و کنترل شبکه قدرت میباشد. هدف: شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر اجرای پروژههای صنعت برق بهویژه پروژههای سیستمهای دیسپاچینگ میباشد. روش تحقیق: از مصاحبه حضوری ساختارنیافته با مدیران و خبرگان صنعت برق در خراسان استفاده شد. پس از شناسایی عوامل موثر و گروه بندی آنها با روش مدلسازی تفسیری ساختاری طبقهبندی معیارها و برقراری ارتباط بین آنها و ارائه الگو انجام گردید. یافته ها: تعداد 162 معیار به عنوان عوامل موثر بر اجرای پروژهها شناسایی شدند که پس از مرتب کردن و دستهبندی، معیارها در 11 گروه تقسیم بندی شدند که 7 تا از این موارد نیز به چندین معیار دیگر تقسیمبندی شدند. شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، تورم، برنامهریزی، طرح، نیروی انسانی، معارضین، فرآیند تصمیمگیری، هماهنگی درون واحدهای شرکت، کنترل پروژه، نقص قوانین، و هماهنگی با سازمانهای مختلف به عنوان معیارهای 11گانه اعلام شدند. که بجز معیارهای نقص قوانین، معارضین، شرایط سیاسی و هماهنگی با سازمانهای مختلف بقیه معیارها نیز به چندین معیار دیگر تقسیمبندی شدند. نتیجه گیری: با شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر بر اجرای پروژه های صنعت برق و ارائه مدل، اقدامات پیشگیرانه پیشنهاد شده است.
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره1,سال
5
,
بهار
1395
زمینه: این پژوهش به بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی میپردازد. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی و معاونت آموزشی دانشگاه سمنان است. حداقل حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 110 نفر برآورد شد چکیده کامل
زمینه: این پژوهش به بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی میپردازد. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی و معاونت آموزشی دانشگاه سمنان است. حداقل حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 110 نفر برآورد شد و پرسشنامه ها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای توزیع و جمع آوری شد. به منظور سنجش روایی ابزار تحقیق از روایی سازه مبتنی بر تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 83/0 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب پرسشنامه دارد . یافته ها: فرضیات پژوهش به کمک مدل معادلات ساختاری؛ یعنی تحلیل مسیر بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOSصورت گرفته است. نتیجه گیری: مطابق نتایج بهدست آمده، تأثیر مستقیم و معنادار هوش سازمانی بر نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی تأیید شد. تأثیر مستقیم و معنادار مدیریت دانش بر هوش سازمانی و نوآوری سازمانی نیز تأیید شد. همچنین مشخص شد که مدیریت دانش توسط هوش سازمانی به صورت غیر مستقیم بر نوآوری سازمانی نقش دارد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین تبلیغات از طریق پیام کوتاه و قصد خرید با در نظر گرفتن نقش واسط ارزش ویژه برند در نمایندگی های بیمه ملت مشهد در انجام شده است. جهت دستیابی به این هدف به روش نمونه گیری خوشه ای با تخصیص متناسب، 2 نمایندگی از دو نقطه با شرایط فرهنگی و درآم چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین تبلیغات از طریق پیام کوتاه و قصد خرید با در نظر گرفتن نقش واسط ارزش ویژه برند در نمایندگی های بیمه ملت مشهد در انجام شده است. جهت دستیابی به این هدف به روش نمونه گیری خوشه ای با تخصیص متناسب، 2 نمایندگی از دو نقطه با شرایط فرهنگی و درآمدی کاملا متفاوت در مشهد انتخاب و نمونه گیری، به نسبت تعداد مشتریان در هر کدام از نمایندگی ها انجام شده است. این تحقیق برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. برای گردآوری داد ه ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار اسمارت پی ال اس و اس پی اس اس استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تبلیغات از طریق پیام کوتاه هم به طور مستقیم و هم به واسطه ارزش ویژه برند با قصدخرید به طور معنادار و مثبتی در ارتباط است. همچنین نتایج حاکی از ارتباط عامل مدت زمان استفاده از خدمات، با قصد خرید و ارزش ویژه برند می باشد.
پرونده مقاله
امروزه دانش نقش راهبردی در سازمان ها ایفا می کند؛ لذا شناسایی، کسب و مدیریت دانش به یک مزیت رقابتی برای سازمان ها مبدل شده است. از طرفی، در محیطی که ویژگی آن پیچیدگی و تغییرات مستمر است، تفکر استراتژیک به عنوان هسته مرکزی خلق مزیت رقابتی محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر برر چکیده کامل
امروزه دانش نقش راهبردی در سازمان ها ایفا می کند؛ لذا شناسایی، کسب و مدیریت دانش به یک مزیت رقابتی برای سازمان ها مبدل شده است. از طرفی، در محیطی که ویژگی آن پیچیدگی و تغییرات مستمر است، تفکر استراتژیک به عنوان هسته مرکزی خلق مزیت رقابتی محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش و شکلگیری تفکر استراتژیک با میانجیگری سرمایه فکری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس می باشد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 73 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد بوده که برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش بیانگر این است که بین مدیریت دانش و شکل گیری تفکر استراتژیک رابطه معناداری برقرار است. بدین معنا که مدیریت دانش در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس منجر به شکل گیری تفکر استراتژیک می شود. نتایج تحقیق همچنین نشان می دهد که سرمایه فکری در رابطه میان مدیریت دانش و تفکر استراتژیک نقش میانجی دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد