توجه به اثرات فرهنگی، اقتصادی واجتماعی کارآفرینی ، نقش دانش آموختگان و نوآوران در توسعه جامعه را مشخص خواهد نمود و متخصصین کارآفرینی به نیازهای مختلف جامعه پاسخ می دهند. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های کارآفرینی سازمانی در صنعت حفاری نفت و گاز، مو چکیده کامل
توجه به اثرات فرهنگی، اقتصادی واجتماعی کارآفرینی ، نقش دانش آموختگان و نوآوران در توسعه جامعه را مشخص خواهد نمود و متخصصین کارآفرینی به نیازهای مختلف جامعه پاسخ می دهند. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های کارآفرینی سازمانی در صنعت حفاری نفت و گاز، مورد مطالعه شرکت حفاری شمال انجام گردید. پژوهش حاضر توسط روش تحقیق آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی 12 نفر از خبرگان دانشگاهی در زمینه کارآفرینی مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کیفی، توسط مصاحبه و روش تحلیل محتوا، ابعاد و مولفههای کارآفرینی سازمانی در صنعت شناسایی گردید و سپس در بخش کمی، داده های لازم توسط پرسشنامههای مقایسات زوجی ANP، جمع آوری گردید. در این بخش پرسشنامه های استاندارد ANP در اختیار 14 نفر از آگاهان شرکت شامل مدیران ارشد و میانی شرکت حفاری شمال قرار داده شد و داده های لازم این بخش جمع آوری گردید. بر اساس نتایج بخش کیفی، 5 بعد، 14 مولفه اصلی و 119 مولفه فرعی برای کارآفرینی سازمانی در صنعت شناسایی شد. نتایج ANP نیز نشان داد که بعد مدیریتی بیشترین اهمیت را در میان سایر ابعاد کارآفرینی سازمانی دارد. همچنین در روابط درونی زیرمعیارها، فناوری در تولید، مدیریت منابع انسانی و سیاست های داخلی و خارجی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارا میباشند.
پرونده مقاله
هدف: ارائه آموزشهای اثربخش به بهبود ارتقای عملکرد کارآفرینی نیروی انسانی یاری می رساند. مطالعه حاضر به دنبال تحلیل اثربخشی آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی است، که یا استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار می گیرد.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی (غیر آزما چکیده کامل
هدف: ارائه آموزشهای اثربخش به بهبود ارتقای عملکرد کارآفرینی نیروی انسانی یاری می رساند. مطالعه حاضر به دنبال تحلیل اثربخشی آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی است، که یا استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار می گیرد.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح تحقیق همبستگی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی است. جامعهی آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان صنایع تولیدی در شهر تهران میباشد، که در دوره های آموزش کارآفرینی شرکت داشته اند. تعداد جامعهی آماری تحقیق شامل 5691 نفر تشکیل میدهند. تعداد نمونهی آماری تحقیق بر اساس فرمول کوکران شامل 384 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع تولیدی میباشد. از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای جهت انتخاب نمونه آماری استفاده شده است.
یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که طراحی برنامه آموزشی، نیازسنجی آموزشی، آمادگی یادگیرنده، تقویت مهارتهای، زمینهسازی و تقویت ارتباطات اجتماعی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی تأثیر معنی دار دارد. همچنین در نهایت مدل تحقیق منجر به پیامدهای افزایش خلاقیت فردی، افزایش بهره وری و جرات ریسکپذیری میشود. یافته ها نشان داد که مدل آزمون شده قادر هست میزان (0/613) از اثربخشی آموزش کارآفرینی را پیش بینی کند و همچنین در پژوهش حاضر برای الگوی آزمون شده شاخص برازش مطلق (GOF) 0/41 بهدست آمد که مقدار بهدست آمده برای این شاخص برازش نشانگر برازش مناسب الگوی آزمون شده است.
نتیجه گیری: نتایج بررسی مقادیر واریانس استخراج شده متغیرهای پنهان اثربخشی آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی پژوهش نشان داد که روایی همگرای ابزارهای اندازه گیری با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده، تأیید شد و مدل مقبول و قابل تعمیمی بود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش امکانسنجی کارآفرینی از طریق اکتساب به کمک شناسایی ، بررسی و تبیین عوامل موثر بر در بازار ایران می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته(کیفی- کمی) است. در مرحله کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و نظرسنجی از خبرگان پرسشنامه پژوهش تهی چکیده کامل
هدف این پژوهش امکانسنجی کارآفرینی از طریق اکتساب به کمک شناسایی ، بررسی و تبیین عوامل موثر بر در بازار ایران می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته(کیفی- کمی) است. در مرحله کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و نظرسنجی از خبرگان پرسشنامه پژوهش تهیه و در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه تدوین شده داده هایی از جامعه مورد نظر جمع آوری گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه کارآفرینان و سرمایه گذاران می باشد. برای نمونه گیری از روش غیر تصادفی هدفمند استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی( آزمون تی تک نمونه ای) استفاده شده است. با عنایت به نتایج این پژوهش، نتیجه میگیریم که استراتژی اکتساب می تواند به عنوان مسیری کوتاه و عملیاتی در شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار های کارآفرینانه مورد توجه قرار گیرید.
پرونده مقاله
این پژوهش بهمنظور ارائه مدلی برای ارتقای شایستگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران طراحی و تدوین شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی- کمّی) و از لحاظ نحوه اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل ک چکیده کامل
این پژوهش بهمنظور ارائه مدلی برای ارتقای شایستگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران طراحی و تدوین شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی- کمّی) و از لحاظ نحوه اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی، شاخصهای مدل ارتقای شایستگی حرفهای اعضای هیأت علمی این دانشگاه مشخص شد و در بخش کمی (که جامعه آماری بزرگتری را شامل میشد) پرسشنامه بهدستآمده از بخش کیفی، در میان اعضا توزیع شد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوا تعیین شد و پایایی آن در هر یک از مراحل کیفی و کمی به ترتیب بهواسطه آزمون z و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شدند. یافتهها با استفاده از آزمونهای مختلف آماری تی و z تحلیل شدند. یافتهها که با استفاده از آزمونهای مختلف تی، معادلات ساختاری تحلیل عاملی، آزمون z، فریدمن، کولموگروف- اسمیرنوف، بارتلت، KMO و تحلیل عاملی بررسی شدند، نشان دادند که پاسخگویان شش نوع شایستگی آموزشی و تکنولوژیکی، پژوهشی، شایستگی خدمات تخصصی، شایستگی فردی و ارزشی، شایستگی سازمانی و شایستگی ادراکی را شناسایی نمودند که تمام این مؤلفهها در مدل نهایی تأییید شدند. سپس یافتهها نشان دادند که این شایستگیها در میان اعضای نمونه آماری در هر دو وضعیت موجود و مطلوب، موقعیت نسبتاً نامطلوبی دارند که میتوان با استفاده از شاخصها و راهکارهایی، آنها را بهبود بخشید.
پرونده مقاله
مطالعه سازمان ثبت احوال کشور) است. روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی و طرح تحقیق آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و اعضای هیأت علمی و صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی به عنوان خبرگان آشنا میباشند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند 10 نفر هستند و در چکیده کامل
مطالعه سازمان ثبت احوال کشور) است. روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی و طرح تحقیق آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و اعضای هیأت علمی و صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی به عنوان خبرگان آشنا میباشند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند 10 نفر هستند و در بخش کمی تمام مدیران سازمانهای ثبت احوال تهران به تعداد 260 نفر میباشند به روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده است که نتایج تحلیل مصاحبهها با بهکارگیری روش دلفی نشان داد ابعاد مدل مدیریت منابع انسانی در سازمانهای اربابرجوع محور عبارتند از: مدیریت عملکرد، مدیریت استعداد، جذب، نگهداری و ارتقاء، جانشین پروری، حقوق و دستمزد و سیستم پاداش و تنبیه و آموزش و توسعه فردی. سنجش وضعیت سازمانهای ثبت احوال تهران در ابعاد مدل نشان داد که به ترتیب ازنظر وضعیت: مدیریت عملکرد، حقوق و دستمزد، آموزش و توسعه فردی، جذب و نگهداری و ارتقاء، جانشین پروری و مدیریت استعداد قرار دارند. همچنین در تمام ابعاد مدل شکاف عملکردی بین وضعیت سازمانهای ثبت احوال تهران در شاخصهای مدل مدیریت منابع انسانی و اهمیت وجود دارد. بهطورکلی نتیجهگیری میشود که در سازمانهای ثبت احوال استان تهران ابعاد ششگانه مدل و زیرمؤلفههای آنها در زمینه مدیریت منابع انسانی وضعیت مناسبی ندارند.
پرونده مقاله
در گذشته تلاش برای مفهوم سازی کلیه خریدها بر اساس مدل LBO و از دریچه تئوری نمایندگی بوده است که این نگاه به گذشته، توانایی مهندسین مالی را برای ایجاد مدل و ابزار خرید با انگیزه کارآفرینی، به شدت محدود کرده است. مدل های کارآفرینی از طریق اکتساب(ETA)، دریچه ای جهت احیا چکیده کامل
در گذشته تلاش برای مفهوم سازی کلیه خریدها بر اساس مدل LBO و از دریچه تئوری نمایندگی بوده است که این نگاه به گذشته، توانایی مهندسین مالی را برای ایجاد مدل و ابزار خرید با انگیزه کارآفرینی، به شدت محدود کرده است. مدل های کارآفرینی از طریق اکتساب(ETA)، دریچه ای جهت احیای مجدد کسب وکارها از طریق خرید مشاغل کوچک با ظرفیت کارآفرینی به جای شروع یک کسب و کار نوپا است. در این پژوهش با توجه به شاخص های اثرگذار کارایی مدل های کارآفرینی از طریق اکتساب را با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها بر اساس مدل های BCC و CCR از دیدگاه کارآفرینان و سرمایه گذاران در بازار ایران مورد بررسی قرار داده ایم و در نهایت براساس مدل اندرسون و پیترسون(A&P) رتبه بندی جامعی از مدل ها ارائه شده است.نتایج نشان دهنده این است که بر اساس مدل BCC و CCR، مدل تامین مالی جمعی (C) از دیدگاه کارآفرینان و مدل انکوباتورها (I) از دیدگاه سرمایه گذاران ناکارا بوده است. بر اساس مدل اندرسون و پیترسون مدل بهینه از دیدگاه سرمایه گذاران مدل اسپانسر(S) و از دیدگاه کارآفرینان، مدل خوداتکایی (SL) با بیشترین میزان کارایی و انطباق با توجه به شاخص های در نظر گرفته شده بود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد