فهرست مقالات امید دژدار


  • مقاله

    1 - The effect of teaching model of procedural knowledge (based on Oser and Baeriswyl criteria) on improving the design ability of architectural freshman students
    Space Ontology International Journal , شماره 2 , سال 11 , بهار 2022
    The aim of this study was to implement the teaching model of procedural knowledge in teaching basic design studio courses and to investigate the effect of this teaching model on improving the design ability of freshman students by evaluating their activities as a test o چکیده کامل
    The aim of this study was to implement the teaching model of procedural knowledge in teaching basic design studio courses and to investigate the effect of this teaching model on improving the design ability of freshman students by evaluating their activities as a test of this method. Architectural basic design (I) lesson has been considered as a case study in this research. This teaching model is based on the theoretical foundations of procedural knowledge and the criteria that determine a teaching model in terms of "Oser and Baeriswyl". The method of the present study was quasi-experimental with a pre-test, post-test, follow-up test design with a control group. The statistical population included first year undergraduate students of architectural engineering in universities of Hamadan province. Among them, 30 students of architectural basic design (I) lesson of Islamic Azad University, Hamadan Branch were selected as a sample by available sampling method, but were assigned randomly. The data collection tool was a researcher-made test to measure students' performance, which was approved by experts. Data analysis method using descriptive statistics (mean, variance, standard deviation, etc.), inferential tests (covariance and its assumptions) and t-test using SPSS software (2021) version. Findings showed that teaching based on teaching model of procedural knowledge can through increasing learning motivation, recall past learning and create meaningful learning, facilitate learning flow, increase cognitive involvement and learning stability, develop design schematas and improve problem solving skills, Improves the design ability of architectural freshman students in the design studio of architectural basic design (I). پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیلی مقایسه ای بررابطه انسان ومحیط با تکیه برالگوهای نوظهور رفتاری در قرارگاههای رفتاری جمعی جدید و قدیمی(نمونه مطالعاتی: فروشگاه زنجیره ای رفاه و بازار سنندج)
    مطالعات بین رشته ای در تعالی معماری و شهرسازی , شماره 1 , سال 1 , بهار-تابستان 1401
    محیط می تواند خاستگاه ادراک، بازشناسی، اثرگذاری و رفتار فضایی باشد. گروه های مختلف استفاده کننده از فضاهای جمعی دارای نیازها و الگوهای رفتاری و بسترساز قرارگاه های رفتاری مختلفی هستند. با در نظر داشتن دوگانه کالبد و رفتار جاری در قرارگاه های رفتاری، همچنین با توجه به تا چکیده کامل
    محیط می تواند خاستگاه ادراک، بازشناسی، اثرگذاری و رفتار فضایی باشد. گروه های مختلف استفاده کننده از فضاهای جمعی دارای نیازها و الگوهای رفتاری و بسترساز قرارگاه های رفتاری مختلفی هستند. با در نظر داشتن دوگانه کالبد و رفتار جاری در قرارگاه های رفتاری، همچنین با توجه به تاثیر مولفه های فرهنگی و تغییر برخی از آنها در طول دوره های زمانی، چهارچوب ادراکی انسان و نهایتا نوع رفتار نیز تغییر می یابد، این امر منجر به ظهور الگوهای رفتاری نو در استفاده از فضا های کالبدی به جا مانده از قبل و نهایتا تغییر شکل کالبد میگردد.هدف این پژوهش بازشناسی و مقایسه مهمترین الگوهای رفتاری مشترک در بازار قدیمی و فروشگاه زنجیره ای رفاه سنندج در قرارگاههای رفتاری غیر همسان است. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و در دو مرحله انجام شده است؛ مرحله اول مروری بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش است که داده ها با روش اسنادی گردآوری شده است، در مرحله دوم مطالعات میدانی با رویکرد کیفی، روش مطالعه موردی در تلفیق با روش مردم نگاری انجام شده است. در بخش هایی از پژوهش راهبرد علی- مقایسه ای مورد استفاده قرار گرفته است. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی است. نتایج نشان دهنده تاثیر عوامل همساخت بر ایجاد الگوهای جدید رفتاری در استفاده از فضاهای جمعی فروشگاهی می باشد؛ فروشگاههای زنجیره ای در مقایسه با بازار، مکان هایی با اجتماع پذیری کم، نفوذپذیری پایین، تمرکز پذیری زیاد، بی هویتی فضا و دارای ناپایداری در برخی فعالیت ها، عدم برخورداری از مقیاس های انسانی مناسب و فاقد عوامل موثر در تحریک حواس پنجگانه هستند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نقش عوامل محیطی مجموعه‌های تاریخی باز زنده سازی شده در ارتقاء تعاملات اجتماعی کاربران(مطالعه‌ی موردی: مجموعه‌ی تاریخی سعدالسلطنه قزوین)
    مطالعات فضا و مکان , شماره 3 , سال 1 , بهار 1402
    تعاملات اجتماعی از مهم ترین عواملی است که باید در طراحی فضاهای شهری و معماری به آن دقت کرد. آنچه که موجب ایجاد و ارتقای تعاملات اجتماعی می شود، حضور انسان در فضاست. زمانی که همبستگی میان انسان و فضا به وجود آید؛ به دنبال آن تعاملات نیز پدید می آید. هدف این پژوهش شناخت چکیده کامل
    تعاملات اجتماعی از مهم ترین عواملی است که باید در طراحی فضاهای شهری و معماری به آن دقت کرد. آنچه که موجب ایجاد و ارتقای تعاملات اجتماعی می شود، حضور انسان در فضاست. زمانی که همبستگی میان انسان و فضا به وجود آید؛ به دنبال آن تعاملات نیز پدید می آید. هدف این پژوهش شناخت نقش عوامل محیطی مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در مجموعه های تاریخی باززنده سازی شده است. به نظر می رسد باز زنده سازی مجموعه های با ارزش تاریخی می تواند موجب آفرینش فضاهای نوین، تعامل افراد و ارتقای سطح تعاملات اجتماعی گردد، همچنین در ایجاد بسترهای اجتماعی فرهنگی نقش به سزایی داشته باشد.پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و در دو گام انجام شده است. درگام اول پژوهش، چارچوب نظری مبتنی بر مطالعات نظری و تحلیل متن، شکل گرفته است.گام دوم؛ مطالعات میدانی با روش مطالعه ی موردی در تلفیق با راهبرد پیمایشی(زمینه یابی) و ابزار پرسشنامه انجام شده؛ تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفته است. نمونه گیری به روش تصادفی در مجموعه ی سعدالسلطنه قزوین و با استفاده از فرمول کوکران انجام شده است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که عوامل محیطی مجموعه های بازنده سازی شده که منجر به شکل گیری حس تعلق به مکان، فعالیت پذیری، خوانایی، نفوذپذیری و دسترسی می شود، در ارتقای تعاملات اجتماعی کاربران تأثیرگذار است. پرونده مقاله