-
مقاله
1 - شناخت عوامل اثربخش آموزش مجازی سامانه شاد (شبکه آموزشی دانش آموزان) بر عملکرد دانشآموزان در دوران کروناآموزش و پرورش متعالی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402مقدمه و هدف: ضعف در بسترهای آموزش مجازی و بهره مندی از شبکه های آموزشی همچون شبکه ی شاد در کنار برخی از عوامل دیگر نقش موثری را در کاهش کیفیت آموزشی در دوران پاندمی کرونا به همراه داشت. لذا هدف این مطالعه شناخت وضعیت و ارزیابی عملکرد سامانه شاد بر دانش آموزان شهرستان قر چکیده کاملمقدمه و هدف: ضعف در بسترهای آموزش مجازی و بهره مندی از شبکه های آموزشی همچون شبکه ی شاد در کنار برخی از عوامل دیگر نقش موثری را در کاهش کیفیت آموزشی در دوران پاندمی کرونا به همراه داشت. لذا هدف این مطالعه شناخت وضعیت و ارزیابی عملکرد سامانه شاد بر دانش آموزان شهرستان قروه در استان کردستان است. روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش، کیفی و برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساخت یافته با دانش آموزان و معلمانی استفاده شده که بیش از دو سال تجربه ی استفاده از این سامانه را داشتند. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و طی آن با 8 معلم، 17 دانش آموز در شهر و روستاهای منطقه ی هدف مصاحبه شد. روایی پژوهش در هم فکری با متخصصات مربوطه و پایایی نیز با استفاده از روش بازآزمایی به دست آمد. یافته ها: نتایج مصاحبه ها حاکی 41 مقوله محوری ذیل 11 مقوله کلیدی به شرح ذیل بود: ضعف زیرساخت اینترنت و نداشتن گوشی هوشمند، کاهش کار گروهی و تعاملات اجتماعی، اُفت تحصیلی دانش آموزان، تغییر در نگرش آموزشی-پژوهشی، تنزل نظارت دبیران و عدم ارزشیابی دقیق دانش آموزان، کاهش اعتماد و همبستگی اجتماعی، ایجاد آسیب های جسمی-روحی-رفتاری، افزایش خلاقیت و مهارت، ضعف فرهنگ سازی مناسب در بهره مندی فضای مجازی، تقویت خوداتکایی و افزایش حس مسئولیت پذیری و نقش مکمل مانند شبکه ی شاد. بحث و نتیجه گیری: آشنایی و آگاهی و البته حضور در فضای مجازی به ویژه برای امر آموزش در جهان جهانی شده ی معاصر موضوعی حیاتی است. این حضور اما بدون ایجاد بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری و عدم توجه به بسط پیش آگاهی ها و دانش زمینه ای دراین خصوص، بدون شک به تنزل کیفیت آموزش و تربیت دانش آموزان و دانشجویانی که مدارکی با معدل های بالا، اما بدون محتوای کیفی علمی دریافت می کنند، منجر می شود. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Study of the Relationship between Different Types of Capital (Economic, Social and Cultural) and Social Indifference (Case Study: Young People Aged 18-29 in Sanandaj)Sociological of Studies of youth , شماره 2 , سال 11 , تابستان 2020Social indifference is in fact a sign of the failure of the processes of cohesion and integration in the connection of individuals with society. The severity and pervasiveness of social indifference will undoubtedly lead to social disintegration and, in a way, to underd چکیده کاملSocial indifference is in fact a sign of the failure of the processes of cohesion and integration in the connection of individuals with society. The severity and pervasiveness of social indifference will undoubtedly lead to social disintegration and, in a way, to underdevelopment. Accordingly, the importance of the study of social indifference in its adverse consequences on the path of development and the existence of a significant volume of this situation among young people will cause more concerns and concerns. In this regard, the present article is a sociological look at the study of the relationship between the existences of three types of capital between young people (economic, cultural and social) with social indifference. The present research method was non-experimental descriptive correlation using survey technique. The statistical population of the study was young people aged 18-29 years in Sanandaj in 2019. The sample size was 374, which were studied based on multi-stage cluster sampling method. The results of the hypothesis test show that there is a significant and inverse relationship between the existence of different types of capital and the degree of social indifference of young people. In other words, as the number of young people's three assets increases, so does their indifference. The most severe relationship was the existence of social capital (0.564). Also, the result of regression analysis shows that different types of capital explain about 38% of the variance of social indifference of the youth and in this model, the most important factor whose effect is more determinant than other factors is the variable of social capital that up to 52% explains the variations of the dependent variable. پرونده مقاله -
مقاله
3 - فرایندهای تبعیض سیاسی – اجتماعی و هویت خواهی قومی (مورد مطالعه: جوانان شهرستان سنندج و قروه)علوم اجتماعی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1397هویت قومی و تشدید و برجستگی آن یکی از مسایل اجتماعی مهم کشورهای چندقومیتی است. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت هویت خواهی قومی در بین جوانان شهرستان سنندج و قروه به عنوان دو الگوی متفاوت در استان کردستان با پس زمینه های مذهبی و تأکیدات قومی متفاوت برآمده است. چکیده کاملهویت قومی و تشدید و برجستگی آن یکی از مسایل اجتماعی مهم کشورهای چندقومیتی است. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت هویت خواهی قومی در بین جوانان شهرستان سنندج و قروه به عنوان دو الگوی متفاوت در استان کردستان با پس زمینه های مذهبی و تأکیدات قومی متفاوت برآمده است. این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی با تکنیک پیمایش انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری شامل جوانان ساکن در دو شهر سنندج و قروه استان کردستان میباشند که از جامعۀ مذکور بر پایۀ روش برآورد نمونه کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای360 نفر انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل حاکی از آن است که میانگین نمره جوانان دو شهر قروه و سنندج در تمام ابعاد گرایشات قومگرایانه و میزان قوم-گرایی(بهطور کلی) دارای تفاوت معناداری وجود دارد. یکی از مهمترین عوامل در این زمینه متغیر زمینه ای مذهب (قروه اکثریت تشیع و سنندج اکثریت اهل تسنن) می باشد. به طوریکه میانگین گرایشات قومگرایانه در نزد جوانان اهل سنندج بیشتر از میانگین جوانان اهل قروه است. همچنین نتایج تحلیلی تحقیق از یک سو، بیانگر رابطه مستقیم تبعیض سیاسی، فرهنگی و اقتصادی-اجتماعی با گرایشات قومگرایانه (سیاسی، فرهنگی، اقتصادی-اجتماعی و میزان قومگرایی) است. از سوی دیگر، بیانگر وجود رابطه مستقیم بین رسانه ارتباطی و انواع گرایشات قومگرایانه است؛ به این معنا با افزایش هر کدام از این متغیّرها تمایل افراد به سوی گرایشات قومگرایانه افزایش می-یابد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - مطالعه جامعهشناختی موقعیت اجتماعی زنان مبتنی بر مولفههای سیاسی- اجتماعی (مورد مطالعه: زنان شهر سنندج)تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1398امروزه به دلیل نقش و جایگاهی که زنان در توسعه یافتگی کشورها دارند توجه به موقعیت آنان افزایش یافته است، موقعیت اجتماعی زنان از جمله مسایلی است که از طریق آن میتوان به جایگاه برتر یا فروتر زنان در جامعه پی برد. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مولفههای سیاسی- اجتماع چکیده کاملامروزه به دلیل نقش و جایگاهی که زنان در توسعه یافتگی کشورها دارند توجه به موقعیت آنان افزایش یافته است، موقعیت اجتماعی زنان از جمله مسایلی است که از طریق آن میتوان به جایگاه برتر یا فروتر زنان در جامعه پی برد. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مولفههای سیاسی- اجتماعی بر موقعیت اجتماعی زنان است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر پیمایش است و اطلاعات آن با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، در میان 382 نفر از زنان 35-20 سال در شهر سنندج با بهرهگیری از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. یافتههای توصیفی پژوهش حاکی از آنست که موقعیت اجتماعی زنان مبتنی بر مولفه های مطالعه در حد متوسط گزارش شده است. همچنین نتایج تحلیلی پژوهش نشان میدهد که متغیرهای مستقل با متغیر وابسته موقعیت اجتماعی زنان رابطه داشته اند و در مجموع حدود 51 درصد از تغییرات موقعیت اجتماعی زنان را تبیین کرده اند. پرونده مقاله