فهرست مقالات فاطمه محمدنیای قرائی


  • مقاله

    1 - رابطه جو سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های منتخب دولتی خصوصی و خیریه شهرستان های همدان و یزد در سال 1392
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 8 , سال 3 , تابستان 1390
    مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمار چکیده کامل
    مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمارستان‌ یکی از چالشهای اساسی نظام سلامت هر کشور میباشد. هدف پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و پاسخگوئی در بیمارستانهای همدان و یزد بود.روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی مقطعی و از نوع تحلیلی است که در سال 1392 در شهرهای همدان و یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان و بیماران بیمارستانهای منتخب بود. داده ها به وسیله 2 پرسشنامه جوسازمانی ساسمن و دیپ و پاسخگوئی WHO جمع آوری گردید. پرسشنامه جو سازمانی را کارمندان و پاسخگویی را بیماران تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد در بیمارستانهای همدان بین جو سازمانی و پاسخگویی رابطه معنادار نیست(p=0.315)، اما در بیمارستان های یزد جو سازمانی رابطه معنادار با پاسخگویی دارد(p=0.019) و در کل رابطه جو سازمانی و پاسخگویی معنادار نیست(p=0.449). نتیجه گیری: نتایج نشان داد جو سازمانی بیمارستانهای مورد بررسی در سطح متوسط بوده و تفاوت معناداری بین بیمارستانها وجود ندارد. اما میزان پاسخگویی بیمارستانهای خصوصی بهتر از دولتی و خیریه بود. این واقعیت لزوم توجه بیشتر مسئولین به اهمیت امکانات و نیروی انسانی بخش دولتی و کمک به بیمارستانهای خیریه جهت ارتقای پاسخگویی و ارائه خدمات با کیفیت تر را می طلبد.کلیدواژه ها: جو سازمانی،پاسخگویی،بیمارستان،مالکیت بیمارستان پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان‌های یزد
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 5 , سال 2 , پاییز 1389
    مقدمه: عدالت ادراک شده سازمانی، به معنی ادراک کارکنان از حد منصفانه بودن اقدامات سازمان در رابطه با آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان های یزد بود. روش‌ها: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی ا چکیده کامل
    مقدمه: عدالت ادراک شده سازمانی، به معنی ادراک کارکنان از حد منصفانه بودن اقدامات سازمان در رابطه با آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سطح هوش هیجانی کارکنان و ادراک آنان از عدالت سازمانی در بیمارستان های یزد بود. روش‌ها: مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 1391 در 6 بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه یزد انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان این بیمارستان‌ها بود. مجموعأ 259 نفر در مطالعه شرکت کردند. نمونه‌گیری به صورت طبقه‌ای- تصادفی از 2 طبقه کارکنان بالینی و اداری بیمارستان‌ها انجام شد. داده‌های پژوهش به وسیله 2 پرسشنامه عدالت سازمانی ادراک شده بیوگر و هوش هیجانی شرینگ جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نیز آزمون ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج: میانگین امتیاز عدالت توزیعی، رویه‌ای، مراوده‌ای و سیستمی در بیمارستان‌های مورد مطالعه به ترتیب، 66/14± 31/71، 15/16±91/58، 21/17±26/48 و 70/24±99/93 بود. هم‌چنین، میانگین امتیاز کلی عدالت ادراک شده سازمانی در این بیمارستان‌ها، 56/11±10/59 بود. میانگین امتیاز هوش هیجانی کارکنان این بیمارستان‌ها نیز معادل 60/4±26/67 به دست آمد. سطح هوش هیجانی کارکنان، تنها در بیمارستان‌های خصوصی دارای رابطه معنادار با ادراک آنها از عدالت سازمانی بود. پرونده مقاله