فهرست مقالات فهیمه کشاورزی


  • مقاله

    1 - تبیین و تحلیل کتاب فارسی ششم ابتدایی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1395
    بررسی انتقادی کتاب‌های درسی این امکان را به فرد می‌دهد تا بیشتر و بهتر به نکات پنهان زبان توجه نماید و معنا و منظور واقعی مؤلفان را دریابد. هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل مؤلفه‌های گفتمان مدار کتاب فارسی ششم دبستان بر اساس الگوی تحلیل انتقادی گفتمان بود. روش چکیده کامل
    بررسی انتقادی کتاب‌های درسی این امکان را به فرد می‌دهد تا بیشتر و بهتر به نکات پنهان زبان توجه نماید و معنا و منظور واقعی مؤلفان را دریابد. هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل مؤلفه‌های گفتمان مدار کتاب فارسی ششم دبستان بر اساس الگوی تحلیل انتقادی گفتمان بود. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع کمّی بود. جامعه مورد نظر کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 است که بر اساس روش کل‌شمار، نمونه همان جامعه است. محتوای کتاب با استفاده از الگوی ون لیوون تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مؤلفه اظهار آشکار بیش از مؤلفه‌های حذف و اظهار پنهان تصویرسازی شده است. بر این اساس می توان گفت با توجه به ماهیت کتاب‌های فارسی که جایگاه نقل اشعار، حکایات، داستان‌های آموزنده و ... است، نویسندگان کتب فارسی ششم ابتدایی نیز با توجه به همین مسأله بیشتر به دنبال نقل این گونه داستان‌ها و تأثیر پذیری آن بر روی کودکان بوده‌اند، بنابراین از زبان شعر و داستان جهت تأثیرپذیری بیشتر استفاده نموده‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تجارب زیسته معلمان از کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد در مدارس دوره ابتدایی: یک مطالعه پدیدارشناسانه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 75 , سال 19 , زمستان 1401
    هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیسته معلمان از کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد در مدارس دوره ابتدایی به صورت یک مطالعه پدیدارشناسانه بود. طرح پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. مشارکت کنندگان دراین پژوهش متشکل از 17 نفر معلمان دارای تجربه چکیده کامل
    هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیسته معلمان از کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد در مدارس دوره ابتدایی به صورت یک مطالعه پدیدارشناسانه بود. طرح پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. مشارکت کنندگان دراین پژوهش متشکل از 17 نفر معلمان دارای تجربه تدریس در شیراز در سال 1400بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش نمونه گیری معیار انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای سنجش اعتبار اولیه داده ها از معیار های قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد. پس از کدگذاری داده‌ها از روش تحلیل مضمون برای تشکیل شبکه مضامین کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد استفاده شد. نتایج نشان داد از ترکیب و ادغام 156 کد پایه، 27 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان دهنده ذیل یک مضمون فراگیر با عنوان کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت برنامه شاد در مدارس دوره ابتدایی شکل گرفت. پنج مضمون سازمان دهنده عبارت بودند از تجارب مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموزان، تجارب مربوط به تعاملات رفتاری دانش آموزان، تجارب ارزشیابی دانش آموزان و تجارب مربوط به تدریس معلم تجارب مربوط به والدین. با توجه به لزوم تدریس در فضای مجازی در کلیه مقاطع خصوصاً دوره ابتدایی پیشنهاد می‌گردد، سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی ابتدا زیرساخت‌های فناورانه لازم را برای متولیان عرصه تعلیم و تربیت فراهم سازند و اقداماتی همچون شناخت سیستم اطلاعات مدیریت در برنامه شاد و نحوه استفاده مطلوب از آن، ایجاد فضای تدریس دوطرفه، ایجاد سیستم ارزشیابی دانش آموزی، ارتقا سرعت برنامه ‌ها و غیره را به صورت اثربخش در دستور کار خود قرار دهند تا نتایج اثربخش در چنین سیستم هایی نیز به وضوح قابل مشاهده باشد. پرونده مقاله