فهرست مقالات زهره سبزیان پور


  • مقاله

    1 - ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس مقطع متوسطه
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی درمدارس مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریه داده بنیاد ملاک عمل بوده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه، صاحبنظران و متخصصان آموزش و پرورش بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی درمدارس مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریه داده بنیاد ملاک عمل بوده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه، صاحبنظران و متخصصان آموزش و پرورش بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بدست آوردن روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش و پایایی مصاحبه ها به روش پیاده سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان استفاده شد. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته، مولفه ها و معیارهای اولیه مدیریت پویایی اجتماعی مدارس شناسایی شده و تعداد 325 کد باز استخراج و از تلفیق آن ها تعداد 19 کد محوری و از تلفیق آنها نیز 11 کد انتخابی احصاء گردید و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل پارادایمی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس در شش مقوله اصلی شرایط علی(خط مشی ها)، پدیده محوری(پویایی اجتماعی مدارس)، شرایط زمینه ای(شرایط محیطی، شرایط سازمانی)، شرایط مداخله گر(درون سازمانی، برون سازمانی)، راهبردها (فردی، سازمانی) و پیامدهای مدیریت اجتماعی پویایی مدارس (فردی، سازمانی، اجتماعی) ارائه گردیده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی نشانگرهای محوری مدیران آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1399
    هدف از این مطالعه، تبیین و استخراج چارچوب صلاحیت‌ مدیران مدارس به عنوان رهبر یادگیری (دانایی) می‌باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی تحلیلی و بر حسب روش اجرا از نوع پژوهش‌های ترکیبی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل: کل چکیده کامل
    هدف از این مطالعه، تبیین و استخراج چارچوب صلاحیت‌ مدیران مدارس به عنوان رهبر یادگیری (دانایی) می‌باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی تحلیلی و بر حسب روش اجرا از نوع پژوهش‌های ترکیبی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل: کلیه مقالات، رساله‌ها، طرح‌ها و گزارش‌های پژوهشی مرتبط با موضوع مورد پژوهش در گستره زمانی 2000-2018 در حوزه صلاحیت‌های رهبر یادگیری با نمونه‌گیری هدفمند بود. در بخش کمی، جامعۀ آماری شامل تمام مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بر اساس روش تصادفی ساده، تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی، تحلیل مضمون با همسو‌سازی داده‌ها به تدوین و اعتباریابی چارچوب صلاحیت‌های رهبر یادگیری (دانایی) پرداخته شد. در این فرایند دو پیش‌سازمان‌دهندۀ یاددهی-یادگیری و سازمانی، و نیز 8 مضمون پایۀ اعتبار سنجی شد. در بخش کمی، ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق ساخته 36 گویه ای می‌باشد که بر اساس تحلیل مضمون تهیه شد، همچنین ضریب پایایی بر اساس آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول 95/0 را نشان داد. داده‌ها توسط نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ابزار مذکور از برازش مطلوبی برخوردار است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی برتری نسبی مصرف گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی براساس معیارهای اقتصادی و درمانی
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1396
        این مطالعه باهدف اولویت‌بندی مصرف گروههای گوناگون دارویی در شهرستان رشت با توجه به معیارهای چندگانه‌ اقتصادی و درمانی، روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی را به‌کار بست. نتایج نشان دادند که گیاهان دارویی از نظر معیار ارزان بودن در اولویت قرار داشته، اما دست چکیده کامل
        این مطالعه باهدف اولویت‌بندی مصرف گروههای گوناگون دارویی در شهرستان رشت با توجه به معیارهای چندگانه‌ اقتصادی و درمانی، روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی را به‌کار بست. نتایج نشان دادند که گیاهان دارویی از نظر معیار ارزان بودن در اولویت قرار داشته، اما دسترسی به آن‌ها برای عموم نسبت به داروهای شیمیایی بسیار پایین­تر است. هم‌چنین، عوارض داروهای شیمیایی به‌ گونه‌ای شایان توجه بیش‌تر از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ارزیابی شد. از سوی دیگر، ماندگاری گیاهان دارویی در مقابل داروهای شیمیایی دارای وزن نسبی کم‌تری است. درنهایت، تلفیق بردار اولویت وزنی معیارها نسبت به هدف با اوزان نسبی گروههای دارویی نسبت به هر یک از معیارهای مورد نظر بمنظور اولویت‌بندی نهایی داروها حاکی از آن بود که با وجود استفاده‌ نسبی زیاد داروهای شیمیایی، مصرف این داروها و گیاهان دارویی به ترتیب با وزن‌های نسبی 40/0 و 39/0، چندان نسبت به هم دارای اولویت نمی‌باشد. براساس یافته‌های این پژوهش، ترغیب عمومی جامعه با پیش‌آگاهی از مزیت‌های اقتصادی و درمانی مصرف گیاهان دارویی بمنظور ترویج و توسعه‌ فرهنگ مصرف این گروه از داروهای مفید، ضروری به‌نظر می‌رسد. پرونده مقاله