فهرست مقالات صادق نصری


  • مقاله

    1 - مقایسۀ سبک‌های مقابله‌ای و بهزیستی روان‌شناختی در مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس و افراد سالم
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1395
    هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای سبک‌های مقابله‌ای و بهزیستی روان‌شناختی در مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس و افراد سالم بوده است. روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس تحت درمان و عضو انجمن ام.اس (مولتیپل ‌اسکلروزیس) تهران و افراد سالم در چکیده کامل
    هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای سبک‌های مقابله‌ای و بهزیستی روان‌شناختی در مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس و افراد سالم بوده است. روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس تحت درمان و عضو انجمن ام.اس (مولتیپل ‌اسکلروزیس) تهران و افراد سالم در شهر تهران در سال 1394 بودند. 69 بیمار و 69 فرد سالم به‌طور تصادفیِ ساده انتخاب شدند. متغیرهای پژوهش با پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1989) و سبک‌های مقابله‌ای (اندلر و پارکر، 1990)، مورد سنجش قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)، فرضیه‌ها آزمایش شدند. نتایج نشان داد که دو گروه در متغیرهای پذیرش خود، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی از مؤلفه‌های بهزیستی، تفاوت‌های معناداری دارند (50/0>P ) و میانگین گروه بیماران ام.‌اس پایین‌تر از افراد سالم بود. همچنین گروه بیمار به‌طور معناداری از شیوۀ مقابله‌ای اجتنابی بیشتر استفاده می‌کردند (50/0>P ). در سایر متغیرهای وابسته بین دو گروه، تفاوت معناداری مشاهده نشد. توجه به بهزیستی روان‌شناختی و به‌کارگیری آنان از سبک‌های مقابله‌ای مؤثر در مبتلایان به ام‌.اس امری ضروری است. بنابراین نتایج پژوهش به شناخت بیشتر و مداخله برای ترویج سلامت روانی پس از شروع این بیماری کمک می‌کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه سواد رایانه ای و سواد تحلیلی با خلاقیت در دانش آموزان : نقش تعدیل کننده جنسیت
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1401
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین روابط سواد تحلیلی و سواد رایانه ای با خلاقیت و با نقش تعدیل کنندگی جنسیت در دانش آموزان دوره متوسطه دوم استان گیلان بوده است . روش شناسی: روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان گیلان در نیمسال اول سال چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین روابط سواد تحلیلی و سواد رایانه ای با خلاقیت و با نقش تعدیل کنندگی جنسیت در دانش آموزان دوره متوسطه دوم استان گیلان بوده است . روش شناسی: روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان گیلان در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399بود. تعداد نمونه آماری با استفاده از ملاک کلاین 384 نفر(191دختر و 193 پسر) بود که به روش خوشه ای و به شیوه حضوری و الکترونیکی انتخاب شدند . ابزار سنجش متغیرها شامل آزمون خلاقیت عابدی، پرسش نامه محقق ساخته سواد رایانه ای و سواد تحلیلی بود. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، رگرسیون چندمتغیری و آزمونZ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد اثر سواد رایانه ای و سواد تحلیلی بر خلاقیت دانش آموزان مثبت و معنی دار است. هم چنین تاثیر سواد رایانه ای به واسطه جنسیت بر خلاقیت معنی دار بود. رابطه سواد رایانه ای با سواد تحلیلی مثبت و معنی دار بوده است. نتیجه گیری: نتایج می تواند در پیش بینی خلاقیت در دانش آموزان پسر و دختر مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله