فهرست مقالات سارا حقیقت


  • مقاله

    1 - نقش انگیزش پیشرفت، صفات شخصیت و سرسختی روانشناختی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1397
    این پژوهش با هدف بررسی نقش انگیزش پیشرفت، صفات شخصیت و سرسختی روانشناختی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد. پژوهش حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر ورامین در سال تحصیلی 97-1396 بو چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی نقش انگیزش پیشرفت، صفات شخصیت و سرسختی روانشناختی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد. پژوهش حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر ورامین در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 130 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنان پرسشنامه‌های انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970)، صفات شخصیت (کاستا و مک‌کری، 1992)، سرسختی روانشناختی (کوباسا، 1979) و اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین انگیزش پیشرفت، برون‌گرایی، پذیرش، سازگاری، وظیفه‌شناسی و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر رابطه منفی و معنادار و بین روان‌رنجورخویی با اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین متغیرهای انگیزش پیشرفت، روان‌رنجورخویی، برون‌گرایی، پذیرش، سازگاری، وظیفه‌شناسی و سرسختی روانشناختی توانایی پیش‌بینی معنادار اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر را داشتند (05/0>p). با توجه به یافته‌های این پژوهش مشاوران و متخصصان باید به نشانه‌های متغیرهای انگیزش پیشرفت، صفات شخصیت و سرسختی روانشناختی توجه کرده و بر اساس آنها برنامه‌هایی برای کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر طراحی و اجرا کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر کمال گرایی بر مسئولیت پذیری با میانجی گری اضطراب امتحان در دانشجویان
    تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1399
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر کمالگرایی بر مسئولیت پذیری با میانجی گری اضطراب امتحان در دانشجویان انجام گرفت. روش: روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. برای انتخ چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر کمالگرایی بر مسئولیت پذیری با میانجی گری اضطراب امتحان در دانشجویان انجام گرفت. روش: روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. برای انتخاب نمونه‌ از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شد و بر این اساس 761 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: اضطراب امتحان ساراسون (1984)، کمال‌گرایی فلت و هویت (1991) و مسئولیت‌پذیری کالیفرنیا (1951) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه‌ها از طریق نرم‌افزار Spss-V24 و AMOS-V8.8 در سطح معناداری 0.01انجام شد. همچنین به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد کمال‌گرایی اثر غیرمستقیم به‌واسطه اضطراب امتحان بر مسئولیت‌پذیری داشت. کمال‌گرایی بر مسئولیت‌پذیری اثر مستقیم معنادار داشت، بعلاوه کمال‌گرایی بر اضطراب امتحان اثر مستقیم معنادار داشت و همچنین اضطراب امتحان بر مسئولیت ‌پذیری اثر مستقیم معنادار داشت. درمجموع شاخص‌های مدل قابل‌ قبول و مدل اصلاحی از برازش مناسب برخوردار بود (P<0.01) نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که کمال‌گرایی و مسئولیت‌پذیری نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان می‌تواند بسیار مؤثر باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Develop a Model for the Growth of Creativity in the Structure of the Elementary School Curriculum based on the Fundamental Reform Document of Education (FRDE)
    Curriculum Research Journal , شماره 3 , سال 2 , بهار 1400
    Purpose: As regards the effect of creativity and models for the growth of it, this study endeavors to develop a pattern model for the purpose of growing creativity in the structure of the elementary school curriculum based on the fundamental reform document of education چکیده کامل
    Purpose: As regards the effect of creativity and models for the growth of it, this study endeavors to develop a pattern model for the purpose of growing creativity in the structure of the elementary school curriculum based on the fundamental reform document of education (FRDE)Methodology: As for the purpose of this study, it was conducive. Furthermore, in view of the procedure of methods, it could be considered as qualitative. 10 individuals of statistical society were chosen by targeted and snowball sampling methods in 2019. We utilized methods of reviewing the fundamental reform document of education and Semi-structured interviews. Validity and Validity of these methods were desperately examined by triangulation methods of data collection which were suitable for assessment and the coefficient of the agreement was estimated to be 0.76. Ultimately coding method was used in order to analyze the gained data of reviewed documents and interviews.Findings: Results demonstrated that 25 codes belonged to the growth model of creativity in the structure of the primary school curriculum based on the fundamental reform document of education while 15 codes are known to be relevant to this model based on interviews that have gotten done with some experts of the elementary school curriculum. Consequently, the model for the growth of creativity in the structure of the elementary school curriculum was designed based on these codes.Conclusions: Results of the present study contain some practical functions. Moreover, identified codes and designed models were used in order to improve the model of growth in creativity. پرونده مقاله