فهرست مقالات بهرام میرشکاری


  • مقاله

    1 - ارزیابی کیفیت علوفه در کشت مخلوط ذرت و لوبیا چشم بلبلی تحت تأثیر کاربرد ورمی کمپوست و محلول‌پاشی کود اوره
    اکوفیزیولوژی گیاهی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1398
    از عوامل مهم تولید و مدیریت گیاهان علوفه‌ای، بالا بودن کیفیت علوفه می‌باشد. به منظور ارزیابی تأثیر محلول‌پاشی اوره و کود ورمی‌کمپوست بر کیفیت علوفه در کشت مخلوط ذرت (Zea mays L.) و لوبیای چشم‌بلبلی (Vigna unguiculata L.)، آزمایشی در دو سال زراعی 90-1389 و 91-1390 به صور چکیده کامل
    از عوامل مهم تولید و مدیریت گیاهان علوفه‌ای، بالا بودن کیفیت علوفه می‌باشد. به منظور ارزیابی تأثیر محلول‌پاشی اوره و کود ورمی‌کمپوست بر کیفیت علوفه در کشت مخلوط ذرت (Zea mays L.) و لوبیای چشم‌بلبلی (Vigna unguiculata L.)، آزمایشی در دو سال زراعی 90-1389 و 91-1390 به صورت استریپ- اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی در 4 تکرار در منطقه معتدل خرم‌آباد اجرا شد. محلول‌پاشی و عدم محلول‌پاشی کود اوره، کاربرد و عدم کاربرد ورمی‌کمپوست و الگوی کشت مخلوط ذرت و لوبیای چشم‌بلبلی به روش جایگزینی شامل کشت خالص و نسبت‌های اختلاط 25: 75، 50: 50، 75: 25 ذرت:لوبیا سطوح عامل‌ها را تشکیل دادند. تجزیه مرکب داده‌ها نشان داد که درصد الیاف خام، درصد خاکستر علوفه، پروتین خام، میزان انرژی خام، ماده خشک قابل هضم و پروتین کل تحت تأثیر نسبت‌های مختلف کشت قرار گرفتند. و تیمار محلول‌پاشی اوره و کاربرد ورمی کمپوست برتری معنی‌داری نسبت به عدم کاربرد آنها نشان دادند. کمترین الیاف خام و بالاترین میزان خاکستر، پروتئین خام، میزان انرژی، ماده خشک قابل هضم و پروتئین کل علوفه از اعمال محلول‌پاشی اوره و کاربرد ورمی‌کمپوست و نسبت اختلاط 25: 75 و 50: 50 ذرت:لوبیا بدست آمد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - فولن و چرایی یادگیری عمیق در برنامه درسی
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , شماره 5 , سال 2 , پاییز 1402
    امروزه دیگر آموختن، سپردن مجموعه‌ای از دانستنی‌ها و انبوهی از مسائل حل‌شده به حافظه نیست. این روش نمی‌تواند یادگیرندگان را برای زیستن در آینده‌ای که مملؤ از مسائل غیرقابل پیش‌بینی است، آماده کند. بنابراین مهمترین وظیفه نظام آموزشی، پرورش مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان را چکیده کامل
    امروزه دیگر آموختن، سپردن مجموعه‌ای از دانستنی‌ها و انبوهی از مسائل حل‌شده به حافظه نیست. این روش نمی‌تواند یادگیرندگان را برای زیستن در آینده‌ای که مملؤ از مسائل غیرقابل پیش‌بینی است، آماده کند. بنابراین مهمترین وظیفه نظام آموزشی، پرورش مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان را قادر می‌سازد، خود حل‌ مسائل و کشف مجهولات را به‌عهده بگیرد و این هدف جز با تمرکز بر یادگیری عمیق میسر نخواهد بود به‌همین منظور، برای ارائه چشم‌انداز واضحی از یادگیری عمیق، در این پژوهش نظریه فولن و چرایی توجه یادگیری عمیق در برنامه درسی با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی بررسی شد. محیط پژوهش شامل متون مرجع در حوزه نظریه فولن و یادگیری عمیق بود که 7 منبع با این محوریت در محدوده سال‌های 2010 تا 2020 به عنوان نمونه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. به منظور اعتباربخشی محتوایی نتایج حاصل از تحلیل محتوا نمونه مورد مطالعه شامل متخصصان حوزه برنامه‌ریزی درسی در سال 1402 و شامل 10 نفر بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. در راستای اعتبارسنجی مؤلفه ‌های شناسایی‌شده از تحلیل محتوا، از روش هولستی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد به منظور دستیابی به یادگیری عمیق توجه به چهار لایه شایستگی‌های شش‌گانه جهانی شامل شخصیت، تابعیت و تعلق اجتماعی، خلاقیت، تفکر انتقادی، همکاری و ارتباطات؛ عناصر چهارگانه طراحی یادگیری شامل شیوه‌های آموزشی، مشارکت‌های یادگیری، محیط‌های یادگیری و استفاده از دیجیتال؛ شرایط لازم برای یادگیری عمیق در مدرسه، منطقه و سیستم‌ها؛ و فرایند تحقیق مشترک ضروری است. بنابراین به سازمان آموزش‌و‌پرورش و متخصصان نظام آموزشی پیشنهاد می‌شود به‌منظور فراهم ‌آوردن بستر نظام‌مند پرورش یادگیری عمیق، نظریه فولن را مبنا قرار دهند. پرونده مقاله