-
مقاله
1 - مفهـوم جبـر و اخـتیار در منظومۀ فکری عینالقضات همـدانی با تأکید بر(تمهیدات، نامهها، یزدان شناخت و لوایح) با محوریت کلامی و عرفانیزبان و ادب فارسی واحد سنندج , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1394مسئلۀ جبر و اختیار یا حریّت اراده در کنار موضوعاتی چون امامت، حسن و قبح، تشبیه و تنزیه، و ... از مفاهیم پربسامدی است که در حوزۀ کلام، فلسفه و عرفان اسلامی پژوهشهای وسیعی را به خود اختصاص داده است. این مسئله، از کهنترین و مناقشه آمیزترین مباحثی است که در طی اعصار، نظ چکیده کاملمسئلۀ جبر و اختیار یا حریّت اراده در کنار موضوعاتی چون امامت، حسن و قبح، تشبیه و تنزیه، و ... از مفاهیم پربسامدی است که در حوزۀ کلام، فلسفه و عرفان اسلامی پژوهشهای وسیعی را به خود اختصاص داده است. این مسئله، از کهنترین و مناقشه آمیزترین مباحثی است که در طی اعصار، نظر متکلمان، فیلسوفان و عارفان بزرگ اسلامی را به خود جلب کرده است. لذا، نظر به اهمیت و گستردگی حوزۀ جبر و اختیار و همچنین وجود ابعاد ناشناخته در این زمینه، این مقاله بر آن است تا نگاه عینالقضات همدانی را دربارة مفهوم جبر و اختیار در متون منثور عرفانی فارسی در دو حوزۀ عاشقانه و کلامی – فلسفی بررسی کند. امّا، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که در افق دید عینالقضات، آیا انسان در چنبر جبر است یا در دایرۀ اختیار؟ برآیند تحقیق نشان میدهد که عینالقضات در حوزۀ عشق، به جبر مطلق عاشقانه – عارفانه، و در حوزۀ کلامی – فلسفی به هرسه مسئلۀ جبر، اختیار و امرٌ َبینَ الاَمرَین ملتزم است. روش پژوهش حاضر، تحلیلی-توصیفی و به شیوة کتابخانهای است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - مفهوم عشق و مقایسه آن در دستگاه فکری احمد غزالی و عین القضات همدانی با تأکید بر سوانح العشاق،تمهیدات،نامه ها و لوایحزبان و ادب فارسی واحد سنندج , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1390Love (amour) is one ofthe prominent concepts of Iranian-Islamic mysticism which is used widely in Khosravani and later centuries’ mysticism schools. Therefore, according to the subject, three questions have been answered in this article: First, are there any simi چکیده کاملLove (amour) is one ofthe prominent concepts of Iranian-Islamic mysticism which is used widely in Khosravani and later centuries’ mysticism schools. Therefore, according to the subject, three questions have been answered in this article: First, are there any similarities between Savaneh al-oshshagh, Tamhidat, Nameha and Lavayeh in term of love? Second, are these similarities in terms of the notion, indicating impression or influence of these two mystics on each other? Third, which part of this impression or influence is considered as the most? This paper has tried to classify and compare and contrast components of love (amour) from Ahmad Ghazzali and Eyn al-GhozzatHamedani’s point of view. The research result shows that similarities between words, terms and concepts on the one hand and the teacher and student relationship between Ahmad Ghazzali and Eyn al-GhozzatHamedani on the other hand, is the chief reason for the wide and undeniable influence of Ahmad Ghazali’s point of view on Eyn al-GhozzatHamedani. Hence, the majority of these influences are in the field of mystical-amorous styles and approaches. پرونده مقاله