فهرست مقالات امیررضا خاوریان گرمسیر


  • مقاله

    1 - سیاستگذاری راهبردی گردشگری مذهبی با تاکید بر رقابت‌پذیری شهرهای مقدس شیعیان جهان اسلام: نمونه موردی شهر مقدس کربلا
    جامعه و سیاست , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1402
    یکی از ابزارهای مهم جهت ارائه بهتر فعالیت ها در راستای اهدف مشخص شده، برنامه ریزی راهبردی می باشد. در واقع از برنامه ریزی راهبردی می توان به عنوان پاسخی به مسائل و مشکلاتی که در صنعت گردشگری ممکن است رخ دهد استفاده نمود. در هسته گردشگری نظیر کلیه فعالیت های تجاری می با چکیده کامل
    یکی از ابزارهای مهم جهت ارائه بهتر فعالیت ها در راستای اهدف مشخص شده، برنامه ریزی راهبردی می باشد. در واقع از برنامه ریزی راهبردی می توان به عنوان پاسخی به مسائل و مشکلاتی که در صنعت گردشگری ممکن است رخ دهد استفاده نمود. در هسته گردشگری نظیر کلیه فعالیت های تجاری می بایست "راهبرد گردشگری" ترسیم شود. مدل متاسوات برنامه ای است که از یک پنجره عنوان و هفت پنجره بهم پوسته تشکیل شده است و هدف آن راهنمایی تصمیم گیرندگان در فرایندی منسجم و یکپارچه و نیز ایجاد فهرست رتبه بندی شده از اولویت های استراتژیک می باشد. با توجه به اینکه اشخاص تصمیم گیرنده ممکن است ارزیابی های خود را در طول یک فعالیت برنامه ریزی تغییر دهند در نتیجه این ابزار بازبینی های نامحدود نهاده ها را ممکن می سازد. پژوهش حاضر با هدف توسعه گردشگری در شهر کربلا برای اولین بار به معرفی مدل راهبردی متاسوات در زمینه گردشگری شهری پرداخته است. در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. روش گردآوری داده ها و تحلیل اطلاعات موردنیاز به صورت اسنادی و پیمایشی است. به منظور تدوین استراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، توانایی و عوامل محیطی از روش تحلیلی متاسوات استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین فاکتور در راستای توسعه گردشگری در شهر کربلا مدیریت یکپارچه، توسعه زیرساخت های شهری، وجود بودجه مناسب شهرداری کربلا، احداث و تجهیز فضاهای مناسب و امنیت و رضایتمندی، برگزاری آئین ها و مراسم مذهبی ویژه ماه محرم بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی و اولویت بندی شهرستان های استان اردبیل از لحاظ زیرساخت ها و جاذبه های گردشگری
    جغرافیا و مطالعات شهری و منطقه ای (جغرافیا و مطالعات محیطی سابق) , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1394
    یکی از مسائل و مشکلات گردشگری در ایران از جمله استان اردبیل، عدم توازن در سازمان فضایی و عدم سلسله مراتب مبتنی بر رابطه تعاملی میان نواحی گردشگری است. رتبه‌بندی زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری در نواحی مختلف یک استان و توزیع متعادل زیرساخت‌ها و تعدیل نابرابری در نواحی مخ چکیده کامل
    یکی از مسائل و مشکلات گردشگری در ایران از جمله استان اردبیل، عدم توازن در سازمان فضایی و عدم سلسله مراتب مبتنی بر رابطه تعاملی میان نواحی گردشگری است. رتبه‌بندی زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری در نواحی مختلف یک استان و توزیع متعادل زیرساخت‌ها و تعدیل نابرابری در نواحی مختلف، یکی از اقدامات اساسی توسعه گردشگری است. بنابراین، در برنامه‌ریزی های آمایش سرزمین به منظور هدایت گردشگران با توجه به امکانات و زیرساخت‌های گردشگری و همچنین برای رفاه گردشگران رتبه‌بندی نواحی ضروری است. هدف پژوهش حاضر اولویت-بندی شهرستان‌های استان اردبیل به لحاظ زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری و بررسی عوامل موثر در جذب گردشگران و در راستای شناساندن پتانسیل‌های موجود در منطقه صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. معیارهای بکار رفته در پژوهش حاضر با استفاده از نظرات کارشناسان حوزه مربوطه و استفاده از مبانی نظری موجود انتخاب گردیده است. جهت تعیین اهمیت معیارهای بکاررفته در پژوهش از مدل AHP و جهت رتبه‌بندی شهرستان‌ها از مدل VIKOR استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شهرستان‌های اردبیل، مشکین‌شهر و سرعین از لحاظ دارا بودن زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری به ترتیب در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. نکته قابل توجه این است که در برخی شهرستان‌ها با وجود جاذبه‌های گردشگری تمایل زیادی به ایجاد زیرساخت‌های مربوطه دیده نمی‌شود. پرونده مقاله