جغرافیا و مطالعات محیطی
,
شماره2,سال
3
,
تابستان
1393
منظر شهری در واقع اولین سطح برخورد و ارتباط شهروندان با محیط شهری است که از آن طریق شهر را درک میکنند. ارتقای عوامل بصری و ادراکی منظر شهری زمانی میتواند تحقق یابد که اولویت سنجی مسائل شهری موجود، مبتنی بر نظریات شهروندان و استفاده کنندگان از فضاها باشد. ازآنجا که نظر چکیده کامل
منظر شهری در واقع اولین سطح برخورد و ارتباط شهروندان با محیط شهری است که از آن طریق شهر را درک میکنند. ارتقای عوامل بصری و ادراکی منظر شهری زمانی میتواند تحقق یابد که اولویت سنجی مسائل شهری موجود، مبتنی بر نظریات شهروندان و استفاده کنندگان از فضاها باشد. ازآنجا که نظرات و آرای مختلفی در سطح شهر و پیرامون مسائل منظر شهری و اولویتهای آن وجود دارد و اتخاذ تصمیمات نیز باید همگرا و در راستای پوشش همه جانبه اولویتها باشد. این پژوهش با هدف کاربردی و در راستای ارتقای کیفی منظر فضاهای شهری در پی پاسخ دادن به این سوال است که: اولویت گزینهها، معیارها و شاخصهای مؤثر بر کیفیت منظر خیابانهای شهری همدان از دیدگاه شهروندان و استفاده کنندگان از فضا به چه ترتیبی است؟ در این راستا در پژوهش حاظر سعی شده است با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه (ANP) وبا به کارگیری نرمافزار Super Decisions در تجزیه و تحلیل دادهها به ارزیابی و رتبهبندی مؤلفهها و گزینهها پرداخته شود. نتایج نهایی تحقیق نشان میدهد میزان خوانش شهروندان از منظر خیابانهای شهری تابع عوامل مهمی از قبیل تجارب، خاطره و ارزشهای فرهنگی، اجتماعی و زیباشناختی محیط میباشد. بر این اساس طبق یافتههای تحقیق بیشترین اولویتهای خوانش مردم از لحاظ مکانی به ترتیب شامل، خیابان بوعلی سینا (246/0)، خیابان شریعتی (188/0)، خیابان اکباتان (180/0)، خیابان باباطاهر (160/0)، خیابان تختی (124/0) و در رتبه آخر خیابان شهداء با امتیاز نرمال شده (099/0) از نظر شهروندان میباشند. همچنین بالاترین اولویت منظر مکانهای ذکر شده از دیدگاه شهروندان مربوط به شاخصهای حضور پذیری اقشار مختلف اجتماعی در خیابان بوعلی سینا، وحدت وروابط هماهنگ بین اجزاء در خیابان شریعتی، خاطره ذهنی مؤثر وقوی در خیابان اکباتان و نمادها و نشانههای شهری در خیابان باباطاهر میباشد.
پرونده مقاله
جغرافیا و مطالعات محیطی
,
شماره1,سال
4
,
بهار
1394
پیاده راهها از اجزاء اصلی سیستم حمل و نقل به شمار میروند که در صورت عملکرد صحیح، تأثیرات مثبتی از لحاظ محیطی، اجتماعی و اقتصادی در فضاهای شهری خواهند گذاشت. میزان پویایی و ایستایی این فضاها و استقبال و عدم استقبال شهروندان تا حدود زیادی به ارزشهای کیفی و کمی این مکان چکیده کامل
پیاده راهها از اجزاء اصلی سیستم حمل و نقل به شمار میروند که در صورت عملکرد صحیح، تأثیرات مثبتی از لحاظ محیطی، اجتماعی و اقتصادی در فضاهای شهری خواهند گذاشت. میزان پویایی و ایستایی این فضاها و استقبال و عدم استقبال شهروندان تا حدود زیادی به ارزشهای کیفی و کمی این مکانها بستگی دارد. در این راستا هدف این پژوهش شناخت و بررسی مؤلفههای تأثیر گذار در پیاده مداری فضاهای شهری در جهت ارتقای کیفی ارزشهای کالبدی، اجتماعی و محیطی پیاده راهها و همچنین ارئه راهکارهایی در جهت مناسبتسازی و افزایش قابلیت پیاده مداری محیطهای شهری میباشد. بدین منظور روش به کار رفته در این پژوهش بر اساس اهداف تحقیق کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، روش تحقیق تحلیلی و توصیفی و مقایسه تطبیقی با استفاده از ابزار پرسشنامه و مشاهده میباشد تا پاسخ مناسبی به سوالات این تحقیق داده شود: 1- مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی پیاده راهها کدامند؟ 2- اولویت معیارها نسبت به مؤلفهها بر اساس دیدگاه متخصصین چگونه است؟ 3- اولویت معیارها و شاخصهای مؤثر برکیفیت پیاده راه تربیت تبریز، از دیدگاه شهروندان و استفاده کنندگان به چه ترتیبی است. نتایج تحقیق نشان میدهد بالاترین اولویتها از دیدگاه متخصصین مربوط به شاخصهای حضورپذیری اقشار مختلف اجتماعی، گوناگونی واختلاط کاربریها، مطلوبیت کیفیات بصری مکان و نفوذ پذیری مکان میباشد و همچنین شاخصهای نظارت اجتماعی و طبیعی بر فضا، خرده فروشی و عملکردهای پیاده مدار، مجاورت با عناصر تاریخی، عدم وجود موانع حرکتی پیاده از اولویت و ارجحیت بیشتری نسبت به سایر شاخصها از دیدگاه شهروندان واستفاده کنندگان از فضا داشته است. با تحلیل یافتهها و هم راستا کردن اولویتهای متخصصین و شهروندان میتوان راهبردها و اولویتهای رسیدگی جهت ارتقای قابلیت پیاده مداری محور را مشخص کرد و زمینهای مناسب برای تسهیل و تشویق پیادهروی در محور را فراهم آورد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد