پژوهش حاضر با هدف سنجش مؤلفه های مشارکت شهروندی در پایداری زیست محیطی موردی:منطقه 2 شهراهواز) صورت گرفت. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفت و جهت تحلیل داده ها از محیط نرم افزار spss بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که در چند ابعاد پایداری محیط چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف سنجش مؤلفه های مشارکت شهروندی در پایداری زیست محیطی موردی:منطقه 2 شهراهواز) صورت گرفت. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفت و جهت تحلیل داده ها از محیط نرم افزار spss بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که در چند ابعاد پایداری محیط زیست شامل (آب، خاک، هوا، فضای سبز، صوتی، بصری، سوخت های فسیلی و فاضلاب)، شهروندان و مشارکت آن ها توانسته آن گونه که شایسته است نیازهای توسعه ای منطقه 2 شهر اهواز را برآورده سازند. علاوه براین تحلیل رابطه بین تمایل به مشارکت در افزایش سطح توسعه شهر و سطح تحصیلات شهروندان نشان از وجود رابطه معنادار در سطح آلفای 01/0 دارد و ضریب همبستگی آن نیز امتیاز 166/0 را کسب کرده است. برای تشخیص رابطه بین همبستگی بین تمایل به مشارکت در افزایش سطح توسعه شهر و سن شهروندان از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. میزان ضریب همبستگی برابر با 162/0- می باشد نشان دهنده رابطه منفی و معکوس بین دو مؤلفه مذکور می باشد. برای رتبه بندی میزان مشارکت شهروندان در این هشت شاخص از مدل تاپسیس استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که شاخص های، بصری ، خاک و صوتی با میانگین ضریب الویت 53/0 بالاترین سطح مشارکت شهروندان خود اختصاص داده اند و شاخص های فاضلاب و فضای سبز با میانگین ضریب الویت 22/0 سطح متوسط را به خود اختصاص داده اند و همچنین شاخص های استفاده از سوخت های فسیلی، آب و هوا با میانگین ضریب الویت 07/0 در سطح پایین مشارکت شهروندان در پایداری محیط زیست قرار گرفته اند.
پرونده مقاله
جغرافیا و مطالعات شهری و منطقه ای (جغرافیا و مطالعات محیطی سابق)
,
شماره4,سال
7
,
پاییز
1397
فضای آموزشی از جمله کاربریهای استراتژیک شهری میباشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربریهای غیرسازگار با کاربری آموزشی همجوار شدهاند؛ هدف اصلی این تحقیق سنجش آسیبپذیری مراکز آموزشی از منظر پدافند غیرعامل مطالعه موردی: مدارس ابت چکیده کامل
فضای آموزشی از جمله کاربریهای استراتژیک شهری میباشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربریهای غیرسازگار با کاربری آموزشی همجوار شدهاند؛ هدف اصلی این تحقیق سنجش آسیبپذیری مراکز آموزشی از منظر پدافند غیرعامل مطالعه موردی: مدارس ابتدائی کلانشهر اهواز میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. داده-های نظری پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شد و به منظور سنجش آسیبپذیری مراکز ابتدائی با توجه به دو اصل مکانیابی و مقاومسازی پدافند غیرعامل از بانک داده مکانی بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای(Excel GIS, Geoda, Spss,) استفاده شده است. مدل به کار رفته نیز تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) با نظرخواهی از 7 نفر از کارشناسان بوده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که از لحاظ ماتریس سازگاری مدارس در مناطق مختلف کلانشهر اهواز، مناطق دو، سه و شش آسیبپذیرترین مناطق میباشد و مناطق هفت و چهار ایمنترین مناطق شناخته شده است. میزان تأثیر طیفهای طبقهبندی پژوهش در سنجش آسیبشناسی مدارس ابتدائی با استفاده از مدل برازش رگرسیونی حکایت از آن دارد که تمامی طیفهای پنجگانة با سطح اطمینان 100% معنیدار بوده، جهت سنجش آسیبپذیری مدارس ابتدائی از منظر اصل مقاومسازی از شش شاخص با استفاده از روشهای خودهمبستگی فضایی و Anselin local Morans استفاده شد، نتایج نشان میدهد که 28/41 درصد مدارس ابتدائی در شهر اهواز در وضعیت کاملا ایمن و 35/18 درصد نیز در وضعیت کاملا ناایمن قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
جغرافیا و مطالعات شهری و منطقه ای (جغرافیا و مطالعات محیطی سابق)
,
شماره5,سال
3
,
زمستان
1393
به هنگام وقوع بحرانهای انسانی کاربری اراضی حیاتی یک شهر از نظر دشمن دارای اهمیت بالایی میباشد. از این رو امروزه یکی از ابزار برنامهریزان برای کاهش خسارات شهری در برابر بحرانها بحث برنامهریزی کاربری اراضی است. با این حال شهر آبادان به خاطر موقعیت مرزی و بندری و همچن چکیده کامل
به هنگام وقوع بحرانهای انسانی کاربری اراضی حیاتی یک شهر از نظر دشمن دارای اهمیت بالایی میباشد. از این رو امروزه یکی از ابزار برنامهریزان برای کاهش خسارات شهری در برابر بحرانها بحث برنامهریزی کاربری اراضی است. با این حال شهر آبادان به خاطر موقعیت مرزی و بندری و همچنین داشتن ویژگیهای ممتاز اقتصادی و ارتباطی یکی از مناطق مرزی با خطرپذیری بالا میباشد. روش تحقیق این مقاله از نظر ماهیت نظری- کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. دادهها نیز با استفاده از نرمافزار (Arc GIS) تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد در تخصیص کاربری اراضی و مکانیابی فضاهای انسان ساخت شهر آبادان، اصول پدافند غیرعامل مورد توجه واقع شده نشده و این امر در مناطق سهگانه نیز یکسان نبوده و ملاحظه میشود که منطقه یک آبادان دارای بیشترین خطرپذیری و منطقه سه دارای کمترین خطرپذیری میباشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد