تاکنون روشهای سراسری متعددی برای حل مسئله طراحی مسیر پیشنهاد شده است که از آن میان روشهای گراف پدیداری، دیاگرام ورونویی، درخت چهاروجهی و جبهه موج جایگاه ویژهای دارند. در این مقاله با ترکیب این چهار روش در یک ساختار واحد، یک الگوریتم طراحی مسیر جدید به نام (HYBRID-VQV چکیده کامل
تاکنون روشهای سراسری متعددی برای حل مسئله طراحی مسیر پیشنهاد شده است که از آن میان روشهای گراف پدیداری، دیاگرام ورونویی، درخت چهاروجهی و جبهه موج جایگاه ویژهای دارند. در این مقاله با ترکیب این چهار روش در یک ساختار واحد، یک الگوریتم طراحی مسیر جدید به نام (HYBRID-VQVW) HYBRID-Visibility-QuadTree-Voronoi-WaveFront ارائه میشود. در این روش در هر فاصلة نمونهبرداری پس از ساخت چهار مسیر سراسری روی فضای پیکربندی، بهترین آنها طبق چند ملاک رفتاری مشخص میشود. این ملاکها شامل طول، امنیت و همواری مسیر میباشند. در حقیقت الگوریتم HYBRID-VQVW یک مبادلة پارامتری میان کوتاهترین، امنترین و هموارترین مسیر برقرار میکند و در نهایت به مسیری میرسیم که از مسیر تولید شده با روشهای دیاگرام ورونویی، درخت چهاروجهی و جبهة موج کوتاهتر و هموارتر بوده و نسبت به مسیر گراف پدیداری امنتر است.
پرونده مقاله
در این مقاله، نتایج جدیدی درزمینه کنترل سرج کمپرسورهای گریز از مرکز ارائه میگردد. سرج پدیده ناپایداری جریان گاز در کمپرسور است که خسارات بسیار شدیدی به تجهیزات کمپرسور وارد میکند. جلوگیری از پدیده سرج امروزه یکی از مسائل مهم در صنعت نفت و گاز، به ویژه در هنگام کاهش فل چکیده کامل
در این مقاله، نتایج جدیدی درزمینه کنترل سرج کمپرسورهای گریز از مرکز ارائه میگردد. سرج پدیده ناپایداری جریان گاز در کمپرسور است که خسارات بسیار شدیدی به تجهیزات کمپرسور وارد میکند. جلوگیری از پدیده سرج امروزه یکی از مسائل مهم در صنعت نفت و گاز، به ویژه در هنگام کاهش فلو یا برگشت گاز در خطوط لوله سراسری انتقال گاز به شمار میرود و نشان داده میشود که روش کنترل فعال سرج در مقابل روش کنترلی آنتی سرج، دامنه پایداری را وسیعتر میکند. ایدهای که در این تحقیق به اجرا درآمده است، کنترل فعال سرج بر اساس منطق فازی است. با استفاده از کنترلکننده فازی علاوه بر جلوگیری از ایجاد هرگونه ناپایداری در کمپرسور بهبود وضعیت کمپرسور و افزایش محدوده عملکرد کمپرسور نیز محقق شده است. نتایج شبیهسازی در خط سرجهای مختلف کاملاً رضایت بخش میباشد.
پرونده مقاله
در این مقاله بر اساس قضایایی که بیان و اثبات خواهد شد، روش جدیدی به منظور طراحی کنترلکننده مقاوم برای فرآیندهای چند متغیره خطی و نامعین که دارای محدودیتهای سخت زمانی بر روی بردار خروجیها و پهنای باند سیستم هستند ارائه میشود. در این روش ابتدا فرآیند چند متغیره m× چکیده کامل
در این مقاله بر اساس قضایایی که بیان و اثبات خواهد شد، روش جدیدی به منظور طراحی کنترلکننده مقاوم برای فرآیندهای چند متغیره خطی و نامعین که دارای محدودیتهای سخت زمانی بر روی بردار خروجیها و پهنای باند سیستم هستند ارائه میشود. در این روش ابتدا فرآیند چند متغیره m× m توسط یک فیدبک داخلی به همراه کنترلکننده قطری به فرآیند جدیدی تبدیل میشود. بعد از آن این فرآیند جدید به کمک روش غیراندرکنشی در تئوری فیدبک کمّی (QFT) به تعدادی فرآیند یک متغیره شکسته میشود و سپس با استفاده از روش QFT، کنترلکنندههای مناسب طراحی میشود. دراین روش ماتریس تابع انتقال کنترلکننده قطری بوده و امکان خوبی برای به دست آوردن پهنای باند مطلوب فراهم میکند. کاربرد و مقایسه این روش با روش QFT معمولی توسط یک مثال نشان داده شده است.
پرونده مقاله
پیلسوختی پلیمری از نقطه نظر طراحی و کارکرد یکی از جذابترین انواع پیلسوختی است. این نوع از پیلهای سوختی در مقایسه با انواع دیگر پیلسوختی، برای یک حجم و وزن معلوم، توان بیشتری تولید میکند. با این حال یکی از موانع گسترش استفاده از این سیستمها راندمان پایین آنها می چکیده کامل
پیلسوختی پلیمری از نقطه نظر طراحی و کارکرد یکی از جذابترین انواع پیلسوختی است. این نوع از پیلهای سوختی در مقایسه با انواع دیگر پیلسوختی، برای یک حجم و وزن معلوم، توان بیشتری تولید میکند. با این حال یکی از موانع گسترش استفاده از این سیستمها راندمان پایین آنها میباشد. در این مقاله سعی بر آن است که برای غلبه بر راندمان پایین پیل سوختی پلیمری از تعقیب نقطه ماکزیمم توان استفاده گردد. با توجه به مشخصه جریان-توان پیل سوختی، که یک منحنی غیر خطی و دارای یک نقطه ماکزیمم میباشد و با استفاده از کنترلر فازی و انتخاب مناسب توابع عضویت ورودی و خروجی سعی بر آن است که سیستم همواره در نقطه ماکزیمم توان کار کند. برای این منظور از یک چاپر بین پیل سوختی و بار استفاده میشود و برای تنظیم سیکل کاری موج اعمالی به آن یک کنترلکننده فازی نوع 1TSK به کار برده میشود که ورودی های آن شیب منحنی جریان- توان و تغییرات شیب میباشد. نتایج نشان میدهد این کنترل کننده عملکرد مناسبی دارد و در مقایسه با روش کنترلی اغتشاش و مشاهده سریعتر میباشد.
پرونده مقاله
یکی از مؤثرترین راهکارها برای افزایش راندمان نیروگاه، بهبود سیستم کنترل آن است. برای چنین بهبودی داشتن مدل دقیقی از مولد بخار نیروگاه ضروری است. در این مقاله، یک مولد بخار صنعتی به عنوان یک سیستم غیرخطی چندمتغیره برای شناسایی در نظر گرفته میشود. یک گام مهم در شناسایی غ چکیده کامل
یکی از مؤثرترین راهکارها برای افزایش راندمان نیروگاه، بهبود سیستم کنترل آن است. برای چنین بهبودی داشتن مدل دقیقی از مولد بخار نیروگاه ضروری است. در این مقاله، یک مولد بخار صنعتی به عنوان یک سیستم غیرخطی چندمتغیره برای شناسایی در نظر گرفته میشود. یک گام مهم در شناسایی غیرخطی سیستم، گسترش دادن یک مدل غیرخطی است. در سالهای اخیر، شبکههای عصبی مصنوعی به طور موفقیت آمیزی در شناسایی سیستمهای غیرخطی در بسیاری از پژوهشها به کار گرفته شدهاند. شبکههای عصبی ویولت نیز بهعنوان یک ابزار قدرتمند در شناسایی غیرخطی سیستم بهکار میروند. در این مقاله، برای شناسایی یک مولد بخار صنعتی یک مدل شبکه عصبی تأخیر زمانی و یک مدل شبکه عصبی ویولت ارائه میکنیم. نتایج شبیه سازیها نشان دهنده کارایی مدلهای ارائه شده در شناسایی سیستم مذکور میباشند و نشان میدهند مدل شبکه عصبی ویولت در تخمین خروجیهای سیستم دقیقتر است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد