هدف: از این تحقیق پیش بینی بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی براساس عامل های پنجگانه شخصیت در دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که در سال تحصیلی 94-93 بودند چکیده کامل
هدف: از این تحقیق پیش بینی بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی براساس عامل های پنجگانه شخصیت در دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که در سال تحصیلی 94-93 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 70 نفر انتخاب شدند و بااستفاده از مقیاس شخصیت مرزی، دشواری در تنظیم هیجان و پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی(NEO- FFI) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی 46 درصد، برون گرایی 53 درصد، گشودگی به تجربه 36 درصد، توافق 42 درصد و وظیفه شناسی 41 درصد توانایی پیش بینی تغییرات بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی را دارند. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج حاصل می توان بیان نمود عامل های پنجگانه از توانایی بالای برای پیش بینی بدتنظیمی هیجانی در افراد دارای نشانه های مرزی برخوردار می باشد
پرونده مقاله
زن و مطالعات خانواده
,
شماره4,سال
16
,
زمستان
1402
ویژگی های شخصیتی به عنوان عوامل مؤثر در بروز یا تداوم طلاق عاطفی و دلزدگی زناشویی در نظر گرفته می شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مدل یابی ساختاری طلاق عاطفی براساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری دلزدگی زناشویی می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظرِ روشِ پ چکیده کامل
ویژگی های شخصیتی به عنوان عوامل مؤثر در بروز یا تداوم طلاق عاطفی و دلزدگی زناشویی در نظر گرفته می شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مدل یابی ساختاری طلاق عاطفی براساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری دلزدگی زناشویی می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظرِ روشِ پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة متقاضیان طلاق کلانشهر تبریز می باشد. تعداد 250 نفر به شیوة نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاس طلاق عاطفی گاتمن، پرسشنامه عامل های شخصیت و مقیاس دلزدگی زناشویی در آنها اجرا گردید.داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و LISREL نسخه 80/8 تحلیل گردید. نتایج نشان داد بعد برون گرایی با طلاق عاطفی رابطه منفی معنادار و بعد روان رنجورخویی، گشودگی در برابر تجربه و وظیفه شناسی با طلاق عاطفی رابطه مثبت معنادار دارد اما بعد توافق پذیری با طلاق عاطفی رابطه معنادار ندارد. از طرف دیگر، بعد روان رنجورخویی با دلزدگی زناشویی رابطه مثبت معنادار و بعد گشودگی در برابر تجربه و توافق پذیری با دلزدگی زناشویی رابطه منفی معنادار دارد اما بعد برون گرایی و وظیفه شناسی با دلزدگی زناشویی رابطه معنادار ندارد (01/0> P). نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که صفات شخصیتی بر طلاق عاطفی و دلزدگی زناشویی نقش مؤثری دارند (01/0> P). نتایج مدل معادلات ساختاری مدل قابل قبولی را نشان داد. با توجه به افزایش طلاق عاطفی می توان برنامه ای تدوین کرد تا با کمک آن بتوان صفات شخصیتی پاتولوژیک را قبل از شکل گیری و تثبیت این صفات جهت دهی یا اصلاح نمود.
پرونده مقاله
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
,
شماره1,سال
10
,
بهار
1394
ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ، ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﻋﺎﻟﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻫﺎی ﻋﺎﻟﻲ، ﺑﺎزداری، ﺧﻮد آﻏﺎزی ﮔﺮی، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی راﻫﺒﺮدی، اﻧﻌﻄﺎف ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻜﺎﻧﻪ را ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ رﺳﺎﻧﻨﺪ. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان با چکیده کامل
ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ، ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﻋﺎﻟﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻫﺎی ﻋﺎﻟﻲ، ﺑﺎزداری، ﺧﻮد آﻏﺎزی ﮔﺮی، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی راﻫﺒﺮدی، اﻧﻌﻄﺎف ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻜﺎﻧﻪ را ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ رﺳﺎﻧﻨﺪ. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضیات و کودکان عادی بود. بدین منظور طی یک پژوهش مقایسه ای پس رویدادی، جامعه ی آماری این پژوهش دانش آموزان پایه‌ی تحصیلی چهارم و پنجم ابتدایی شهر تبریز بود. از این جامعه به روش خوشه ای چند مرحله ای 30 کودک با ناتوانی یادگیری در ریاضیات و 30 کودک عادی از نظر هوش همتاسازی و انتخاب شدند. آزمودنی ها از نظر کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین کودکان عادی و کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضیات در کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار اختلاف معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که گروه کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضیات در کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار، عملکرد ضعیف‌تری از گروه بهنجار دارند. بنابراین در انجام مداخلات درمانی برای این کودکان، باید به نقش نقایص کارکردهای اجرایی بیشتر توجه شود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد