فهرست مقالات حمید رحیمی


  • مقاله

    1 - بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و بهره‌وری نیروی انسانی در مجموعه سایپا کاشان
    مدیریت فرهنگی , شماره 38 , سال 11 , زمستان 1396
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و بهره‌وری نیروی انسانی در مجموعه سایپا کاشان بود. نوع تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مجموعه سایپا کاشان به تعداد 2700 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و بهره‌وری نیروی انسانی در مجموعه سایپا کاشان بود. نوع تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مجموعه سایپا کاشان به تعداد 2700 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. روش پژوهش: ابزار گردآوری اطلاعات در‌این تحقیق شامل دو پرسشنامه هوش فرهنگی با 20 گویه و بهره‌وری با 20 گویه بر حسب طیف پنج درجه‌ای لیکرت بود. روایی دو پرسشنامه به صورت محتوایی تایید گردید. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش فرهنگی 83/0 و برای بهره‌وری 88/0 برآورد گردید. تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه18 انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین مؤلفه‌های هوش فرهنگی و بهره‌وری در مجموعه سایپا بالاتر از حد متوسط است. هم‌چنین بین مولفه‌های هوش فرهنگی و بهره‌وری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: از آن‌جایی که هوش فرهنگی توانایی سازگاری با شرایط و مجموعه‌های فرهنگی جدید است، به نظر می‌رسد کارکنانی که از لحاظ فرهنگی باهوش قلمداد می‌شوند، بهره‌وری‌شان بیشتر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - وضعیت سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستان‌های عادی و هوشمند مقطع دوم متوسطه شهر کاشان
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1392
    هدف: هدف تحقیق، بررسی وضعیت استانداردهای سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستان های عادی و هوشمند است. روش: نوع پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران شهرکاشان به تعداد 511 نفر بودند که 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 35 سؤال چکیده کامل
    هدف: هدف تحقیق، بررسی وضعیت استانداردهای سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستان های عادی و هوشمند است. روش: نوع پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران شهرکاشان به تعداد 511 نفر بودند که 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 35 سؤالی بر حسب طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. تحلیل داده ها در سطح استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 صورت گرفت. یافته ها: میانگین هر یک از مؤلفه های سواد اطلاعاتی از میانگین فرضی بیشتر بود. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی ارزیابی نقادانه اطلاعات به میزان 23/4 بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، میزان سواد اطلاعاتی معلمان مدارس عادی و هوشمند بالاتر از حد متوسط است و لازم است معلمان و دست اندر کاران امر آموزش به عوامل مؤثر در افزایش سواد اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی توجه ویژه نمایند. پرونده مقاله