فهرست مقالات مسعود غلمعلی لواسانی


  • مقاله

    1 - اثربخشی بازآموزی اسنادی بر سلامت روان فرزندان طلاق پسر مقطع متوسطه اول
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 20 , بهار 1398
    هدف از این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش بازآموزی اسنادی بر سلامت روان فرزندان طلاق بوده است. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح تحقیق پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش را کلیه فرزندان طلاق پسر شهر ساری که در مقطع متوسطة اول مدارس این شهر در سال 95 چکیده کامل
    هدف از این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش بازآموزی اسنادی بر سلامت روان فرزندان طلاق بوده است. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح تحقیق پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش را کلیه فرزندان طلاق پسر شهر ساری که در مقطع متوسطة اول مدارس این شهر در سال 95 مشغول به تحصیل بوده‌اند، تشکیل می‌دادند. نمونه موردمطالعه شامل 34 نفر از این جامعه بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 17 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه نسبت به تکمیل مقیاس سلامت عمومی (گلدبرگ، 1979) اقدام نمودند. در ادامه، یازده جلسة 45 دقیقه‌ای آموزش بازآموزی اسنادی برای گروه آزمایش برگزار شد. پس از پایان آموزش، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان دادند که آموزش بازآموزی اسنادی به‌صورت معناداری موجب بهبود کلیه مؤلفه‌های سلامت روان (نشانه‌های جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی، علائم افسردگی) در اعضای گروه آزمایش شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی نیمرخ هوشی، شخصیتی و خلاقیت دانش‌آموزان تیزهوش تحصیلی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1400
    هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی نیمرخ هوشی، شخصیتی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش تحصیلی بود . روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه یابی است. از تمامی دانش‌آموزان مدارس سمپاد شهر تهران که حدود 5000 نفر بودند؛ با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای تعداد 120 نفر (60 نف چکیده کامل
    هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی نیمرخ هوشی، شخصیتی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش تحصیلی بود . روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه یابی است. از تمامی دانش‌آموزان مدارس سمپاد شهر تهران که حدود 5000 نفر بودند؛ با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای تعداد 120 نفر (60 نفر پسر و 60 نفر دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد – بینه، فرم بازسازی شده، پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-نوجوان و آزمون خلاقیت عابدی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد که این گروه از دانش آموزان از لحاظ هوش متبلور، حافظه فعال و پردازش دیداری -فضایی در سطح تیزهوش قرار داشته و آسیب های روانی بیشتری را تجربه می کنند. به علاوه، از میزان خلاقیت بالاتری برخوردارند. نتیجه‌گیری: احتمالاً اضطراب دانش‌آموزان تیزهوش به دلیل انتظاراتی که از آنها می‌رود، بالا است. همچنین، با توجه به یافته‌ها، خلاقیت دانش‌آموزان تیزهوش نسبت به دیگر دانش‌آموزان بالا بوده و توانایی شناختی فزاینده‌ای را در بسط و پس از آن، ابتکار و سپس سیالی دارند و می‎توان با افزایش ابتکار، انعطاف‌پذیری و تدوین برنامه‌های آموزشی مناسب، خلاقیت و نوآوری این گروه از دانش‌آموزان را افزایش داد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - رابطه و مقایسه نگرش به فراگیرسازی و خودکارآمدی معلمان ویژه و عادی دارای دانش آموز با اختلال طیف اتیسم
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نگرش و خودکارآمدی معلمان ویژه و عادی دارای دانش آموز اختلال طیف اتیسم انجام گرفت. روش پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه پژوهش تمام معلمان آموزش ویژه و معلمان آموزش عادی دارای دانش آموز اختلال طیف اتیسم درسال تحصیلی 1397-98 استان مازندران ب چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نگرش و خودکارآمدی معلمان ویژه و عادی دارای دانش آموز اختلال طیف اتیسم انجام گرفت. روش پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه پژوهش تمام معلمان آموزش ویژه و معلمان آموزش عادی دارای دانش آموز اختلال طیف اتیسم درسال تحصیلی 1397-98 استان مازندران بود. نمونه مورد نظر 30 معلم بودند که برای انتخاب نمونه از بین مدارس استثنایی در استان 15 معلم و از معلمان آموزش عادی دارای دانش آموز اختلال اتیسم 15 معلم به صورت تصادفی انتخاب و مورد ارزیابی قرارگرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه نگرش سنجی نگرش سنجی آموزش فراگیر سعیدی وسلیمانوندی(1385) و مقیاس خودکارآمدی معلم توسط اسچانن، موران و وولفولک (2001) بود. داده های بدست آمده با آمار توصیفی و روش آماریT مستقل و ضریب همبستگی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین نگرش و خودکارآمدی معلمان آموزش عادی و معلمان آموزش ویژه در فراگیرسازی دانش آموزان اتیسم تفاوت معناداری وجود دارد و در ابعاد مختلف معلمان ویژه از نگرش و خودکارآمدی بهتری نسبت به معلمان عادی قرار دارند. همچنین بین نگرش و خودکارآمدی معلمان درفراگیرسازی دانش آموزان اتیسم ارتباط وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - رابطه بین تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و نشانه‌های وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای: نقش واسطه‌ای استحکام من
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , شماره 1 , سال 20 , پاییز 1402
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای استحکام من در رابطه بین تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و نشانه‌های وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کلیه مقاطع دانشکده‌های دانشگاه تهران، و حجم گروه نمونه مشتمل بر 430 دانشجو (324 زن، 106مرد) بود که مقیاس استحکام من (بش چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای استحکام من در رابطه بین تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و نشانه‌های وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کلیه مقاطع دانشکده‌های دانشگاه تهران، و حجم گروه نمونه مشتمل بر 430 دانشجو (324 زن، 106مرد) بود که مقیاس استحکام من (بشارت، 2017)، مقیاس تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی (کارلتون و دیگران، 2007) و سیاهه وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای (دورون و دیگران، 2012) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر مدل فرضی، برازش خوبی با داده‌های پژوهش نشان داد. همچنین همبستگی مثبت معناداری بین تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و نشانه‌های اختلال وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای و همبستگی منفی معناداری بین استحکام من و وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و استحکام من، شدت نشانه‌های اختلال وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای را پیش‌بینی می‌کنند و استحکام من، واسطه ارتباط بین تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و شدت نشانه‌های اختلال وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای است. در نتیجه در نظر گرفتن این متغیرها در فرایندهای پیشگیری، تشخیص و درمان اختلال وسواس بی‌اختیاری رابطه‌ای دارای اهمیت است. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه‌ی دوم مقیاس‌های سنجش هوشی رینولدز در دانش آموزان تیزهوش
    روان سنجی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1399
    هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان تیزهوش بود. این پژوهش از نوع طرح‌های روش‌شناختی و توسعه‌ای است. پس از ترجمه و انطباق یابی های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیل‌ها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرت چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان تیزهوش بود. این پژوهش از نوع طرح‌های روش‌شناختی و توسعه‌ای است. پس از ترجمه و انطباق یابی های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیل‌ها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخه‌ی آزمایشی (50 نفر) و نسخه‌ی نهایی (70 نفر) با روش نمونه‌گیری هدفمند روی دانش آموزان تیزهوش اجرا گردید. تحلیل‌های روان‌سنجی در حیطه‌ی اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی (روایی همزمان، روایی تشخیصی) انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهند این ابزار در دانش آموزان تیزهوش، از مطلوبیت روان‌سنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - معیارهای اختلال طیف دوقطبی در بیماران مبتلا به اختلال های خلقی در دوره ی جاری افسردگی: مقایسه ی افسردگی یک قطبی و دوقطبی
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1394
    مشخص شدن نوع اختلال در مراحل اولیه ی بیماری می تواند در انتخاب درمان مناسب بسیار کمک کننده باشد. در این میان، یکی از موضوعات بحث انگیز، تشخیص و مداخله ی اولیه در اختلال های خلقی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توانایی معیارهای اختلال طیف دوقطبی در تمایز دو گروه افسرده چکیده کامل
    مشخص شدن نوع اختلال در مراحل اولیه ی بیماری می تواند در انتخاب درمان مناسب بسیار کمک کننده باشد. در این میان، یکی از موضوعات بحث انگیز، تشخیص و مداخله ی اولیه در اختلال های خلقی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توانایی معیارهای اختلال طیف دوقطبی در تمایز دو گروه افسرده ی یک قطبی و دوقطبی بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی، 114 بیمار افسرده ی بستری و سرپایی مبتلا به اختلال های خلقی در بیمارستان ها و درمانگاه های حضرت رسول اکرم در تهران، کارگرنژاد در کاشان و درمانگاه شمیم در مشهد انتخاب و داده ها بر اساس مصاحبه SCID-I، بررسی پرونده ی بیماران و جمع آوری اطلاعات از همراهان آنها جمع آوری شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین دو گروه افسرده ی یک قطبی و افسرده ی دوقطبی از نظر سابقه ی خانوادگی اختلال دوقطبی، دوره ی افسردگی عودکننده، دوره ی افسردگی کوتاه مدت، دوره ی افسردگی زودآغاز، افسردگی پسیکوزی و شخصیت هایپرتایمیک تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که معیارهای اختلال طیف دوقطبی می تواند افسردگی یک قطبی و دوقطبی را تا حدودی از هم متمایز کنند و از این معیارها می توان به عنوان ضوابط تشخیصی افسردگی های یک قطبی و دو قطبی استفاده کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - ناگویی هیجانی و آسیب پذیری روانی- بدنی
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1393
    یکی از اهداف پژوهش ها در رویکردهای مختلف روان‌شناسی، شناخت عواملی است که در آسیب‌پذیری افراد نقش دارند. بررسی و شناسایی عوامل آسیب‌پذیری روانی و بدنی در پیشگیری تشخیص و اتخاذ روش درمانی، جهت گیری تازه‌ای به وجود می‌آورد. افراد ممکن است آسیب&zwnj چکیده کامل
    یکی از اهداف پژوهش ها در رویکردهای مختلف روان‌شناسی، شناخت عواملی است که در آسیب‌پذیری افراد نقش دارند. بررسی و شناسایی عوامل آسیب‌پذیری روانی و بدنی در پیشگیری تشخیص و اتخاذ روش درمانی، جهت گیری تازه‌ای به وجود می‌آورد. افراد ممکن است آسیب‌پذیری‌های روان‌شناختی و جسمانی ویژه ای داشته باشند که آن‌ها را مستعد اختلال های روانی و جسمانی کند. ناگویی هیجانی یکی از این متغیرهای آسیب‌زا است. هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی آسیب‌پذیری‌های روانی و بدنی بر اساس ناگویی هیجانی بود. در این پژوهش، همچنین نقش تعدیل کننده ی جنس و تاهل در روابط بین ناگویی هیجانی با آسیب‌پذیری روانی و بدنی بررسی شد. بدین منظور تعداد 206 مرد و 193 زن از جمعیت عمومی تهران در این پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان چک‌لیست علایم و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو-20 را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی هیجانی با آسیب‌پذیری روانی و آسیب‌پذیری بدنی در سطح 01/0p < رابطه ی مثبت معنادار دارد. همچنین تاهل، در رابطه ی بین ناگویی هیجانی و آسیب‌پذیری بدنی نقش تعدیل‌کننده داشت. بر اساس یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که شناسایی به موقع نارسایی های هیجانی می تواند به پیشگیری از آسیب های بدنی و روانی کمک کند. همچنین می توان برای مدیریت و درمان نارسایی های هیجانی در چارچوب مدل های مداخله ای اقدام کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - اثربخشی برنامه ی مداخلات روان شناختی بر وزن نوزادان به هنگام تولد
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1395
    رسم بر آن است که وزن هنگام تولد، به‌عنوان تنها وسیله ی سنجش پیامد باردارى در نظر گرفته شود و نشان‌گر معتبرى از سلامت و رسیدگی جنین و هم‌چنین ساده‌ترین اندازه‌گیرى است که مى‌توان با دقت معقول و در شرایط مختلف در سراسر جهان به‌کار گرفت. مطالعات نشان مى‌دهد کودکانى که به‌ه چکیده کامل
    رسم بر آن است که وزن هنگام تولد، به‌عنوان تنها وسیله ی سنجش پیامد باردارى در نظر گرفته شود و نشان‌گر معتبرى از سلامت و رسیدگی جنین و هم‌چنین ساده‌ترین اندازه‌گیرى است که مى‌توان با دقت معقول و در شرایط مختلف در سراسر جهان به‌کار گرفت. مطالعات نشان مى‌دهد کودکانى که به‌هنگام تولد وزن مناسب دارند حتى در شرایط زیست‌محیطى نامساعد، میزان مرگ و میر نسبتا کمى دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه ی مداخلات روان شناختی بر وزن نوزادان به هنگام تولد در شهرستان قوچان بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل، 25 والد داوطلب برای مداخله که برای معاینات پیش از بارداری به مراکز درمانی شهرستان قوچان مراجعه کرده بودند به صورت دردسترس به عنوان گروه آزمایش انتخاب و با 25 نفر که داوطلب این مداخله نبودند به عنوان گروه کنترل همتاسازی شدند. گروه آزمایشی، طی 15 جلسه تحت آموزش و مداخلات روان شناختی قرار گرفت. نوزادان این والدین بعد از تولد از نظر قد، وزن اندازه ی دور سر و نمره ی آپگار اندازه گیری شدند. مقایسه ی اندازه ی این ابعاد در نوزادان دو گروه نشان داد که آموزش و مداخلات روان شناختی در بهبود این اندازه ها اثر معناداری تولید می کند. به این ترتیب می توان گفت ارایه ی مداخلات روان شناختی می تواند نقش موثری در بهبود وزن نوزادان داشته باشد. پرونده مقاله