فهرست مقالات سحر محمدی


  • مقاله

    1 - Investigating the Relationship between Problem Solving Skills with Self-Efficacy and Social Adjustment of Kermanshah Female Students
    Curriculum Research Journal , شماره 4 , سال 2 , تابستان 1400
    Purpose: The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between problem solving skills with self-efficacy and social adjustment of Kermanshah female students.Methodology: This research in terms of purpose was applied and in terms of im چکیده کامل
    Purpose: The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between problem solving skills with self-efficacy and social adjustment of Kermanshah female students.Methodology: This research in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was cross-sectional from type of correlational. The study population was female high school students in Kermanshah city in the 2021-2 academic year with number 4100 people, that the sample size based on Krejcie and Morgan table was estimated 350 people who were selected by cluster method. Data were collected with using the problem solving skills inventory (Hepner and Patterson, 1982), self-efficacy scale (Scherer et al., 1982) and social adjustment subscale in adjustment inventory (Sinha & Singh, 1993) and their face validity was confirmed by experts and their reliability was determined by Cronbach's alpha method were obtained 0/80, 0.82 and 0.87, respectively. To analyze the data were used from the methods of Pearson correlation coefficients and multiple regression with enter model in SPSS software.Finding: The findings showed that problem solving skills and its dimension including problem solving confidence, approach-avoidance style and personal control had a positive and significant correlation with self-efficacy and social adjustment of female students. Also, the findings showed that the dimensions of problem solving skills were able to significantly predict the self-efficacy and social adjustment of female students (P<0.001).Conclusion: The results indicated the effective role of problem solving skills in predicting self-efficacy and social adjustment of female students. Therefore, education system specialists and planners to improve their self-efficacy and social adjustment can promote their problem-solving skills. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تجارب زیسته ارزشیابی آنلاین مدرسان، در دوران اپیدمی کووید 19: چالش ها و راهکارها
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1401
    تغییر اجباری و ناگهانی آموزش‌های رسمی دانشگاهی کشورمان از حالت حضوری به مجازی در دوران اپیدمی کووید 19 ضعف‌ها و چالش‌های سیستم‌های یادگیری الکترونیکی دانشگاهی ما را تا حدی زیادی نمایان ساخت. هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالش‌ها و پیشنهاد راهکارهایی برای بهبود سیستم یادگیری چکیده کامل
    تغییر اجباری و ناگهانی آموزش‌های رسمی دانشگاهی کشورمان از حالت حضوری به مجازی در دوران اپیدمی کووید 19 ضعف‌ها و چالش‌های سیستم‌های یادگیری الکترونیکی دانشگاهی ما را تا حدی زیادی نمایان ساخت. هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالش‌ها و پیشنهاد راهکارهایی برای بهبود سیستم یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد کشورمان در بخش ارزشیابی بر اساس تجارب و دیدگاه‌های اساتید فعال در این سیستم یادگیری است. رویکرد پژوهش کیفی و از راهبرد طرح پدیدارشناسی بهره گرفته‌شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدرسان دانشگاه آزاد سراسر کشور (به‌شرط دارا بودن حداقل دو نیمسال فعالیت آموزشی به‌صورت مجازی) هستند که 12 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها انتخاب‌شده‌اند. داده لازم با استفاده ازمصاحبه نیمه ساختارمند با روایی و پایایی تائید شده جمع‌آوری، و با استفاده از روش کوربین و اشتراونس و بهره‌گیری از نرم‌افزار ماکس کیودای 16 تحلیل گردید. نتایج پژوهش به مشخص نمودن 28 راهکار قابل‌اجرا در 8 بعد ارزشیابی در سیستم یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد منجر شد. پژوهش‌های آتی می‌توانند با طراحی پلاگین های مرتبط با این راه‌کارها به‌صورت عملی به کیفیت این سیستم یادگیری الکترونیکی بیانجامد. پرونده مقاله