علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
شماره142,سال
26
,
بهار
1403
زمینه و هدف: سازمان ها تحت تاثیر نیازهای در حال تغییر و رقابتی، قوانین و مقررات منطقه ای و جهانی، الزامات مشتری و همچنین انتظارات ذینفعان قرار دارند و برای دسترسی و حصول به نتایج مورد نظرشان، نیازمند روش ها و سیستم هایی اثربخش و کارا هستند از این رو استقرار یک سیستم مدی چکیده کامل
زمینه و هدف: سازمان ها تحت تاثیر نیازهای در حال تغییر و رقابتی، قوانین و مقررات منطقه ای و جهانی، الزامات مشتری و همچنین انتظارات ذینفعان قرار دارند و برای دسترسی و حصول به نتایج مورد نظرشان، نیازمند روش ها و سیستم هایی اثربخش و کارا هستند از این رو استقرار یک سیستم مدیریت یکپارچه با رویکردهای مختلف نظیر کیفیت، محیط زیست، ایمنی و سایر موضوعات مورد نیاز سازمان راه حل مطلوبی خواهد بود. سیستم های مدیریت یکپارچه در واقع با هدف تلفیق و یکپارچه سازی سه سیستم ؛ مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی و مدیریت ایمنی در جهت رسیدن به یک سیستم جامع مدیریتی مطرح شده است. سازمان هایی با تفکر بهبود مستمر و نگرش برتر و خلاق در مدیریت علمی و صحیح منابع به پیاده سازی این سیستم نیاز دارند.
روش بررسی: روش تحقیق ترکیبی و مبتنی برآمیخته اکتشافی (کیفی –کمی) است. جامعه آماری دربخش کیفی 40 نفراز اساتیدونخبگان رشته مدیریت ودر بخش کمی 560 نفر از صنعتگران استان قزوین بوده است. در بخش کیفی با استفاده ازروش گلوله برفی تارسیدن به اشباع نظری با 25 خبره،مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل پرسشنامه محقق ساخته ای باروش نمونه گیری خوشه¬ای نسبی دربین 350 نفر از نمونه هاتوزیع گردید. روایی پرسشنامه باروش صوری و محتوایی وپایایی آن باروش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید.
یافته ها: نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی ارتقاء مدیریت یکپارچه ناب مبتنی بر توسعه پایدار در 4 بعد برنامه، اجرا، کنترل و اصلاح مبتنی بر 5 محور است
بحث و نتیجه گیری: عناصر ارتقاء مدیریت یکپارچه ناب شامل سه سطح: الف)کلان: ارتقای سطح فرهنگی، ارتقای تکنولوژیکی، یکپارچه سازی نظام های مدیریتی، نگرش سیستمی، توجه به اکولوژی زیستی سازمان، ب) سطح میانی:ارتباطات هدفمند با سایرصنایع، تدوین استراتژی های یکپارچه، توجه به تغییرات سازمانی در تصمیمات مدیریت مؤسسات، همسوکردن سازمان برای رسیدن به اهداف،ایجاد تعلق سازمانی، پاسخگویی و تعهد مدیریت، هدفگذاری، پ) سطح خرد: توانمندسازی نیروهای انسانی، عدالت سازمانی، استقرارمدیریت دانش مشارکت کارکنان، مدیریت عملکرد، بهبود مستمر، 2- عوامل زمینهای: ویژگیهای مدیریتی، شرایط اقتصادی، شرایط محیط زیستی سازمان، فرهنگ اجتماعی 3- عوامل مداخلهگر:عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل زیستی، 4-پیامدها : اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی 5- راهبردهای بهبود مستمر.
پرونده مقاله
هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و کارکنان دانشگ چکیده کامل
هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه3 کشور در بخش کمی و کیفی به تعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مطابق با نتایج 2 معیار راهبردی و ساختاری به ترتیب با ضرایب 958/0 و 917/0 شناسایی شد. همچنین برای معیار راهبردی، 5 زیر معیار مدیریت دانش(923/0)، تجاریسازی دانش(904/0)، بینالمللیسازی(863/0)، استراتژی دانشگاه(822/0) و استعدادیابی پژوهشی (811/0) و برای معیار ساختاری، 5 زیرمعیار منابع مالی(825/0)، فرهنگ سازمانی آیندهگرا(810/0)، زیرساختهای دانشگاه(798/0)، ساختار سازمانی چابک(760/0) و استقلال دانشگاه(756/0) شناسایی گردید.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1402
هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط میان مولفههای بعدساختاری توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، اعضای هیاتعلمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و د چکیده کامل
هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط میان مولفههای بعدساختاری توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، اعضای هیاتعلمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و در بخش کمی، اعضای هیاتعلمی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه3 کشور بهترتیب بهتعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و ضریب آلفایکرونباخ مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر استفاده شد. مطابق با نتایج برای بعدساختاری 5 مولفه منابع مالی(825/0)، فرهنگسازمانی آیندهگرا(810/0)، فناوریاطلاعات و ارتباطات(798/0)، ساختارسازمانی چابک(760/0) و استقلال دانشگاه(756/0) شناسایی گردید. بیشترین اثرگذاری را مولفه منابع مالی بر ساختارسازمانی چابک و مولفه منابع مالی بر فناوریاطلاعات و ارتباطات دارد و کمترین تاثیر بین مولفهها مربوط به اثرگذاری مولفه فرهنگسازمانی بر استقلال دانشگاه و مولفه منابع مالی بر استقلال دانشگاه دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد