فهرست مقالات زهره هاشمی


  • مقاله

    1 - اثر ذهن‌آگاهی و مقابله مذهبی (مثبت و منفی) بر بهزیستی روانی دانشجویان در همه‌گیری ویروس کرونا با میانجیگری امیدواری و عاطفه مثبت
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 23 , زمستان 1401
    این پژوهش با هدف تحلیل مسیر ذهن آگاهی و مقابله مذهبی با بهزیستی روانی دانشجویان در دوران قرنطینه همه گیری ویروس کرونا به واسطه نقش امیدواری و عاطفه مثبت انجام گردید. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر است. نمونه آماری شامل 210 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تحلیل مسیر ذهن آگاهی و مقابله مذهبی با بهزیستی روانی دانشجویان در دوران قرنطینه همه گیری ویروس کرونا به واسطه نقش امیدواری و عاطفه مثبت انجام گردید. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر است. نمونه آماری شامل 210 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399، به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه بهزیستی روانی Ryff, 1989))، مقیاس ذهن آگاهی) Walach et al, 2006)، پرسشنامه مقابله مذهبی Pargament, Feuille & Burdzy, 2011))، مقیاس امیدواریSchneider, 1991)) و مقیاس عاطفه مثبت/ منفی Watson, Clark & Tellegen, 1988)) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و روش تحلیل مسیر تحلیل گردید. نتایج نشان داد که اثرات مستقیم متغیرهای پیش بین ذهن آگاهی، مقابله مذهبی مثبت و مقابله مذهبی منفی بر متغیر ملاک امیدواری و متغیر عاطفه مثبت معنادار است (05/0p<). همچنین اثرات غیرمستقیم عاطفه مثبت، ذهن آگاهی، مقابله مذهبی منفی، و مقابله مذهبی مثبت به ترتیب بر بهزیستی روانی افراد دارند (01/0p<). بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت امیدواری و عاطفه مثبت در ارتباط میان ذهن آگاهی و مقابله مذهبی با بهزیستی روانی دانشجویان نقش تعدیل کنندگی دارند و یافته های پژوهش، دارای تلویحات کاربردی برای روان شناسان بالینی و سلامت می باشد. پرونده مقاله