فهرست مقالات خدیجه علی آبادی


  • مقاله

    1 - دانشجویان رشتۀ مدیریت بازرگانی رابطۀ سبک‌های بازی و سبک‌های یادگیری
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 23 , بهار 1401
    ﻫﺪف این ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ سبک‌های بازی و سبک‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بود که از بین آن‌ها 120 نفر به ‌عنوان نمونۀ پژوهش و ﺑـﻪ روش نمونه‌گیری در دسترس اﻧﺘﺨﺎب شدند و به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎ چکیده کامل
    ﻫﺪف این ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ سبک‌های بازی و سبک‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بود که از بین آن‌ها 120 نفر به ‌عنوان نمونۀ پژوهش و ﺑـﻪ روش نمونه‌گیری در دسترس اﻧﺘﺨﺎب شدند و به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ سبک‌های بازی ((Hexad ,2016 و سبک‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮی‌ (kolb,2005) پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آماری رﮔﺮﺳﻴﻮن لجستیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها در ﻣﻮرد راﺑﻄﺔ سبک‌های بازی و سبک‌های یادگیری ﻧﺸﺎن داد سبک بازی اجتماعی توسط سبک‌های یادگیری واگرا، عمل‌گرا و همگرا(p<./05) قابل پیش‌بینی است و جهت رابطه در این سه سبک مثبت است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که سبک یادگیری واگرا به‌طور معناداری سبک بازی موفقیت‌طلب را پیش‌بینی می‌کند و جهت این رابطه منفی است (p<./05)؛ یعنی افرادی که سبک بازی موفقیت‌طلب بالاتری دارند سبک یادگیری واگرای کمتری دارند. همچنین سبک یادگیری همگرا به ‌طور معنا‌داری می‌تواند سبک بازی خرابکار(p<./05) را پیش‌بینی ‌کند که جهت این رابطه مثبت است؛ بنابراین یادگیرندگانی که سبک یادگیری همگرا دارند سبک بازی خرابکار نیز دارند. در نتیجه ابعاد سبک‌های یادگیری و مؤلفه‌های آن می‌تواند پیش‌بینی‌کنندۀ خوبی برای سبک‌های بازی باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی اثربخشی بازی رایانه‌ای آموزشی تولید شده بر خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1398
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی رایانه‌ای آموزشی تولید شده بر خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه تهران انجام شده است. این مطالعه با توجه به اهداف و فرضیه‌ها از نوع طرح‌های آزمایشی بین گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است و با چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی رایانه‌ای آموزشی تولید شده بر خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه تهران انجام شده است. این مطالعه با توجه به اهداف و فرضیه‌ها از نوع طرح‌های آزمایشی بین گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است و با توجه به شیوه جمع‌آوری داده‌ها از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران که در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در حال تحصیل بودند تشکیل می‌دهد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند یک مدرسه در منطقه ۲ تهران به‌عنوان نمونه انتخاب شده و۵۰ نفر در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری نشان داد سطح معناداری کوچکتر از 01/0 است (01/0> p). بدین ترتیب فرض صفر آماری رد و مشخص گردید که بین دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، در نمرات مربوط به خودتنظیمی تحصیلی و مؤلفه‌های آن در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. مطابق با نتایج حاصل از پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که بازی رایانه آموزشی تولید شده بر متغیر خودتنظیمی تحصیلی و مؤلفه‌های آن مؤثر بوده و موجب افزایش آن شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی علل گرایش کم دانش‌آموزان دختر مستعد به رشته‌ی علوم انسانی در دبیرستان‌های شهر سمنان
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1390
    هدف اصلی این پژوهش بررسی علل گرایش کم دانش‌آموزان دختر مستعد به رشته‌ی علوم انسانی در دبیرستان‌های شهر سمنان بود که به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. در این راستا کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر در حال تحصیل در سال دوم دبیرستان، در سه رشته‌ی ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش بررسی علل گرایش کم دانش‌آموزان دختر مستعد به رشته‌ی علوم انسانی در دبیرستان‌های شهر سمنان بود که به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. در این راستا کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر در حال تحصیل در سال دوم دبیرستان، در سه رشته‌ی ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی شهر سمنان در سال تحصیلی 87-86 که در سال اول دبیرستان معدل کل آنها بالای 17 بوده است به عنوان جامعه‌ی آماری در نظر گرفته شد و از بین 230 دانش آموز مستعد در حال تحصیل در این مدارس جمعیتی بالغ بر 193 نفر حجم نمونه این پژوهش را تشکیل دادند که به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و با استفاده از جدول «کرجسی مورگان» از جامعه‌ی آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه رغبت‌سنج شغلی «جان‌ هالند» و محقق ساخته برای اندازه‌گیری اطلاعات به‌کار گرفته شده بود که روایی پرسشنامه‌های پژوهش از طریق تأیید صاحب نظران و پایایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و پایایی 75/0 برای آن به‌دست آمد. همچنین آزمون‌های آماری تحلیل واریانس‌، آزمون t ‌، آزمون کای دو وآزمون دانکن برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها مورد استفاده قرار گرفت و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: تیپ شخصیتی، بی‌علاقگی، وضعیت والدین (علاقه، تحصیلات و درآمد )، بی‌اطلاعی از وضعیت بازار کار و ارزیابی دانش‌آموزان از منزلت اجتماعی علوم انسانی، در انتخاب رشته‌ی تحصیلی دانش‌آموزان در دبیرستان مؤثر و در نهایت در گرایش آنها به رشته‌ی علوم انسانی اثر گذار بوده است.   پرونده مقاله