پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره5,سال
9
,
زمستان
1391
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش آموزش از دور بر توسعه منابع انسانی دانشجویان دکتری دانشگاه پیام نور است. این تحقیق از نوع همبستگی است و به صورت توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن شامل 1082نفر از دانشجویان دکتری پیام نور بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادف چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش آموزش از دور بر توسعه منابع انسانی دانشجویان دکتری دانشگاه پیام نور است. این تحقیق از نوع همبستگی است و به صورت توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن شامل 1082نفر از دانشجویان دکتری پیام نور بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و فرمول کوکرال 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شیوه جمعآوری اطلاعات نیز، پرسشنامه بود که ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آموزش از دور 927/. و برای پرسشنامه توسعه منابع انسانی901/. به دست آمد. نتیجه تحقیق نشان داد که بین مؤلفههای آموزش از دور و توسعه منابع انسانی در سطح الفای 01/. ضریب همبستگی 841 r=./ به دست آمد که حاکی از رابطه مثبت ومعنادار میان آنهاست. نتیجه نهایی لیزرل نیز نمایان ساخت که آموزش از دور بر توسعه دانش، نگرش،مهارت و رفتار دانشجویان به عنوان مؤلفههای توسعه منابع انسانی در دانشگاه پیام نور تأثیرگذار است. زیرا نسبت خی دو به درجه آزادی 23/1 کوچکتر از 3، میزان RMSEA 0033/.کوچکتر از سطح استاندارد 01/.، میزانP- value 321/. بزرگتر از سطح استاندارد 05/.، میزان GFI 97/. و AGFI 93/. بزرگتر از 90/. به دست آمد که نشان از برازش خوب مدل و بیان کننده رابطه علی بین آموزش از دور و توسعه منابع انسانی است.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره4,سال
10
,
پاییز
1392
اهداف پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای ناشی از جهانی شدن بر برنامههای درسی آموزش عالی و سازوکارهای آن است. بررسی اسنادی حاکی از آن است که مهمترین پیامدهای جهانی شدن بر برنامههای درسی آموزش عالی عبارتند از: پیشرفتهای فناورانه و علمی، دگرگونیهای دنیای کار و اشتغال، نابرابری چکیده کامل
اهداف پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای ناشی از جهانی شدن بر برنامههای درسی آموزش عالی و سازوکارهای آن است. بررسی اسنادی حاکی از آن است که مهمترین پیامدهای جهانی شدن بر برنامههای درسی آموزش عالی عبارتند از: پیشرفتهای فناورانه و علمی، دگرگونیهای دنیای کار و اشتغال، نابرابریهای اجتماعی، توسعه دموکراسی و حقوق بشر، افزایش ارتباطات بین فرهنگی، تجدید نظر در ارزشهای معنوی و اخلاقی و آموزش برای زمان عدم قطعیت همچنین تحلیل آزمون t تک نمونهای پیمایش صورت گرفته با پرسشنامه محقق ساخته که 37 نفر از متخصصان برنامه درسی آموزش عالی به آن پاسخ دادند، حاکی از آن است که برای مواجهه با این پیامدها شایسته است سازوکارهایی چون تأکید بیشتر بر یادگیری زبان انگلیسی، شناخت بیشتر نسبت به فرهنگ و رسوم و آداب سایر ملل، شناخت و تقدیر بیشتر از افراد مؤثر علمی در حیطه بین الملل، کسب مهارت زندگی با اقوام ملل دیگر، شناخت بیشتر نسبت به پیامدها و نوآوریهای علمی جهانی، لزوم گنجاندن برنامه درسی حقوق بشر و دموکراسی، تهیه و تولید محتوای مجازی، تغییر جریان آموزش از تدریس به یادگیری، تغییر جریان آموزش از گروهی به انفرادی، تغییر جریان آموزش از کسب دانش به کسب مهارت، تغییر جریان آموزش از رفتاری به ساختنگرایی، تغییر جریان آموزش از سنتی به مجازی در برنامههای درسی آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره4,سال
17
,
پاییز
1399
هدف این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش عالی مهارتی بر اساس الگوی پارادیمی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، کیفی است. اطلاعات از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و یادداشتها و مشاهدات پژوهشگر جمعآوری و با استفاده از راهبرد نظریه زم چکیده کامل
هدف این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش عالی مهارتی بر اساس الگوی پارادیمی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، کیفی است. اطلاعات از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و یادداشتها و مشاهدات پژوهشگر جمعآوری و با استفاده از راهبرد نظریه زمینهای تحلیل شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل متخصصان برنامه درسی بود که 16 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب و با استفاده از فنهای تطبیق توسط اعضا، توافق کدگذارها، بازبینی نتایج توسط متخصصین و بررسی توسط همکار از روایی و پایایی پژوهش اطمینان حاصل شد. یافتهها در شش گروه از مقولهها با عنوان 1. عوامل یا شرایط علّی 2. پدیدهمحوری 3. مقولههای راهبردی 4. شرایط زمینهای 5. مقولههای واسطهای و 6. مقولههای پیامدی شناسایی و تبیین شدند. راهکارهای بهبود کیفیت فرایند تولید و اجرای برنامههای درسی مهارتی در آمورش عالی بهویژه در دانشگاه جامع علمی کاربردی بهقصد افزایش اشتغالپذیری فارغالتحصیلان پیشنهاد شدند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد