فهرست مقالات عباس علی بذرافشان


  • مقاله

    1 - ارزیابی و برازش مدل مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای مدیران ‌
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1402
    ‌پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و برازش مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس، انجام گرفته است. این پژوهش از نـوع توصـیفی - پیمایشـی است که با بهره‌گیری از روش متوالی- اکتشافی‌ و با استفاده از طراحی مدل مفهومی اولیه و تعیین ابعاد سه‌گانه اصلی‌(ساختاری، مح چکیده کامل
    ‌پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و برازش مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس، انجام گرفته است. این پژوهش از نـوع توصـیفی - پیمایشـی است که با بهره‌گیری از روش متوالی- اکتشافی‌ و با استفاده از طراحی مدل مفهومی اولیه و تعیین ابعاد سه‌گانه اصلی‌(ساختاری، محتوایی و زمینه‌ای) ‌و نیز‌14 مولفه فرعی نسبت به تعیین روایی و پایایی مدل و برازش آن اقدام شده است. مدل تحقیق با استفاده از روش معادلات ساختاری( SEM ) و با کمک نرم‌افزار‌ PLS Smart مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. در ادامه، برازش مدل در سه سطح برازش مدل اندازه‌گیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل‌(GOF) انجام پذیرفت.‌در مورد شدت پیش‌بینی مدل سه مقدار‌‌20/0 ،15/0 و 35/0‌تعیین شده است که در پژوهش حاضر مقدار همه متغیرها‌، بسیار قابل قبول بود. مقدار‌RMSR در این مدل 073/0 بود که مقدار قابل قبول کمتر از ‌80/0‌می‌باشد. بنابر‌این مدل مذکور از برازش‌ بسیار مناسبی برخوردار است. همچنین بار‌ عاملی استاندارد معنی‌داری t ‌‌در سطح 95 درصد اطمینان برای تک‌تک گویه‌های هر عامل مشخص شده است و مقدار ( R2)56/. حاکی از تأیید مدل با استفاده از معیار مذکور را دارد و قدرت بالای پیش‌بینی متغیرهای درون‌زا را تایید می‌کند .نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردار است ‌و معیار قدرت پیش‌بینی مدل‌، قدرت پیش‌بینی شاخص‌های مربوط به سازه‌ها را نیز مشخص می‌سازد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای در رابطه سیستم اطلاعات مدیریت و جانشین پروری در سازمانها
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1397
    هر سازمانی برای بقاء و رسیدن به اهداف خود نیاز به اطلاعات دارد که نیاز سازمانها را جهت رسیدن به اهداف متعالی خود، محقق می سازد . هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای در رابطه سیستم اطلاعات مدیریت و جانشین پروری است .روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر چکیده کامل
    هر سازمانی برای بقاء و رسیدن به اهداف خود نیاز به اطلاعات دارد که نیاز سازمانها را جهت رسیدن به اهداف متعالی خود، محقق می سازد . هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای در رابطه سیستم اطلاعات مدیریت و جانشین پروری است .روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه ی جمع آوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. روش تحلیل این پژوهش از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل تعدادی ازکارکنان آموزش و پرورش ناحیه 4 شهر شیراز بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با اختصاص متناسب، 200 نفر از آنها انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزیر(2002)، سیستم اطلاعات مدیریت اکبری (1390)ومدیریت جانشین پروری راث ول (2002) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، T تک گروهی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد سه متغیر اصلی پژوهش( اخلاق حرفه ای ، مدیریت اطلاعات ، جانشین پروری) با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری (p پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی و ارزیابی مدل مؤلفه های اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس‌ ( رویکرد‌ترکیبی)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 73 , سال 19 , زمستان 1402
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس‌ انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه استان فارس ب چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس‌ انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه استان فارس بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل 1020 نفر از مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که تعداد 302 نفر از آنها بر اساس جدول گرجسی ومورگان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختار‌یافته با خبرگان و مطلعان کلیدی و در بخش کمی پژوهش، جهت ارزیابی مدیران دوره اول متوسطه استان فارس، براساس یافته‌های بخش کیفی و جمع‌بندی نظرات خبرگان، پرسشنامه‌ای محقق ساخته، طراحی و استفاده گردید. در تأیید پایایی این پرسشنامه، میزان ضریب آلفای کرونباخ 99/0 محاسبه گردید. یافته‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارآماری26 Spss و PLS-Smart استفاده شد. یافته‌ها در بخش کیفی شامل4 مضمون فراگیر(عوامل فردی-شخصیتی، شایستگی‎های حرفه‌ای، عوامل سازمانی و عوامل محیطی)‌و14مضمون سازماندهنده‌(ارزشی، نگرشی، انضباطی، دانش فنی، مسئولیت‌پذیری، همدلی، روابط میان فردی، مدیریتی– راهبردی، مدیریتی– تخصصی، مدیریتی– عملیاتی، مدیریتی– ارتباطی، سیاسی قانونی، فرهنگی اجتماعی، فناوری اطلاعات)‌بودند‌ که در بخش یافته‌های کمی، روایی هر یک از مضامین اخلاق حرفه‌ای با روش تحلیل عاملی اکتشافی، سلسله مراتبی و تاییدی محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای، عوامل سازمانی بیشترین سهم را در مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران دارد و پس از آن مولفه شایستگی‌های حرفه‌ای، عوامل فردی- شخصیتی و عوامل محیطی به ترتیب بیشترین سهم و نقش را در مدل داشتند.‌ پرونده مقاله