فهرست مقالات محموده اکرامی


  • مقاله

    1 - ارائه مدل توسعه کارآفرینی بر پایه مدیریت دانش
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 8 , بهار 1395
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت توسعه کارآفرینی بر پایه مدیریت دانش در کارکنان شهرداری منطقه 7 تهران می‌باشد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 7 (420 نفر) است که با روش نمونه برداری طبقه ای 201 نفر به عنوان نمونه انتخا چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت توسعه کارآفرینی بر پایه مدیریت دانش در کارکنان شهرداری منطقه 7 تهران می‌باشد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 7 (420 نفر) است که با روش نمونه برداری طبقه ای 201 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ای محقق ساخته دارای 75 پرسش مربوط به مولفه‌ی کارآفرینی و 12 پرسش مربوط به مولفه ی مدیریت دانش است. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است و این ضریب در مورد کارآفرینی 91% و در مورد مدیریت دانش 94% می ‌باشد. بدین وسیله پرسشنامه از اعتبار کافی برخوردار است. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی کارآفرینی به عوامل سازنده: خلاقیت ، استقلال ، نفوذ، بیرونی بودن ، تصمیم گیری، انعطاف پذیری ، توفیق طلبی ، یادگیری و مدیریت دانش نیز بر اساس پژوهش‌های گذشته به سه عامل خلق دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش تقسیم شده است. نتایج همبستگی بنیادی نشان داده است که یافته‌های پژوهش به عنوان مدل بهینه کارآفرینی برپایه ابعاد مدیریت دانش و ویژگی‌های فردی کارکنان به صورت یک مدل اقتضایی معرفی می‌شود و بین کارآفرینی با سنوات خدمت و سن رابطه معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - توسعه مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1392
    چکیده پژوهش حاضردرجهت تقویت مدیریت دانش برپایه فرهنگ سازمانی کارکنان شاغل در ادارات مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. تعداد 61نفرازمدیران و کارشناسان ارشد ده اداره ازمناطق 21گانه به صورت چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های فرهنگ سازمان و مدیریت دانش هریک بااعتبار 9 چکیده کامل
    چکیده پژوهش حاضردرجهت تقویت مدیریت دانش برپایه فرهنگ سازمانی کارکنان شاغل در ادارات مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. تعداد 61نفرازمدیران و کارشناسان ارشد ده اداره ازمناطق 21گانه به صورت چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های فرهنگ سازمان و مدیریت دانش هریک بااعتبار 95/0=α روی افرادگروه نمونه اجراگردید. بااستفاده ازمدل t تک گروهی میزان هریک ازمتغیرهای فرهنگ سازمان (فرهنگ قومی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازارو فرهنگ سلسله مراتبی)درجامعه موردمطالعه بیش ازحدمتوسط وبالا و متغیر های مدیریت دانش (خلق دانش، تسهیم دانش و انتقال دانش)درحدمتوسط ارزیابی گردید. استفاده از مدل فریدمن نشان داد درجامعه موردمطالعهمتغیرهای فرهنگ قومی، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ بازار، و فرهنگ ادهوکراسی به ترتیب رتبه های 1تا4 ومتغیرهای خلق دانش، کاربرد دانش و تسهیم دانش دررتبه های 1تا3 هستند. اجرای مدل همبستگی بنیادی نشان دادمتغیر های فرهنگ بازار و تجربه خدمتی اثر منفی در مدیریت دانش دارد. به این معنا اگر مدیری نسبتاً مسن، بدون تجربه خدمتی، بافرهنگ سلسله مراتبی بسیار بالاباشد،مناسب ترین ترکیب مدیریت دانش،ترکیب خلق دانش بسیار بالا، تسهیم دانش بالا، و کاربرد دانش متوسط است. نتایج حاصل ازاجرای مدل همخوانی مجذورکای نشان دادبین متغیر تحصیلات با متغیرهای فرهنگ قومی،فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ سلسله مراتبی،فرهنگ سازمان و مدیریت دانش به مفهوم کلی رابطه وجود دارد،و برای تعیین جهت رابطه از مدل رگرسیون هم زمان استفاده،ونتیجه نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمان، فرهنگ قومی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ سلسله مراتبی و تحصیلات رابطه معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار منفیβ این رابطه معکوس است، یعنی با افزایش سطح تحصیلات متغیرهای ذکر شده کاهشمی یابد. مدیریت دانش نیز با تحصیلات رابطه دارد. بین مؤلفه های مدیریت دانش با ویژگی های فردی رابطه مشاهده نگردید. پرونده مقاله