فهرست مقالات علی شمس


  • مقاله

    1 - عوامل موثر بر رفتار بازاریابی انارکاران شهرستان طارم
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1400
    انار یکی از مهمترین محصولات استراتژیک کشاورزی شهرستان طارم می باشد. علی رغم جایگاه مهم این محصول در معیشت خانوارهای روستایی، بازاریابی این محصول مانند سایر محصولات کشاورزی در کشور دارای مشکلاتی می باشد. هرگونه برنامه‌ریزی در حوزه بهبود بازار انار، نیازمند شناخت رفتارهای چکیده کامل
    انار یکی از مهمترین محصولات استراتژیک کشاورزی شهرستان طارم می باشد. علی رغم جایگاه مهم این محصول در معیشت خانوارهای روستایی، بازاریابی این محصول مانند سایر محصولات کشاورزی در کشور دارای مشکلاتی می باشد. هرگونه برنامه‌ریزی در حوزه بهبود بازار انار، نیازمند شناخت رفتارهای بازاریابی انارکاران می باشد. لذا این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار بازاریابی انارکاران در شهرستان طارم صورت گرفت. نمونه گیری به روش خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انجام شد و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 160 نفر از بین 5207 نفر به صورت مرحله به مرحله و با تناسب تعداد کشاورزان در سطح دهستان ها و روستاها انتخاب و مطالعه شد. داده ها به روش پیمایش با استفاده از پرسشنامه ساختارمند که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSSWin22 تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای محل فروش انار، منابع تامین مالی، منبع تامین آب، دسترسی به اعتبار و خدمات مالی، دریافت وام از بانک و موسسات مالی، سابقه انارکاری، درآمد سالانه کشاورزی، فاصله تقریبی باغ تا مرکز فروش، عملکرد کل باغ، میزان خودمصرفی انار، هزینه حمل و نقل انار به بازار جهت فروش و استفاده از واسطه‌گران محلی در روستا جهت کسب اطلاعات با رفتار بازاریابی انارکاران رابطه مثبت و معنی داری دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - عوامل اجتماعی و فردی مؤثر بر نگرش روستاییان شهرستان مریوان در خصوص محیط‌زیست
    انسان و محیط زیست , شماره 4 , سال 20 , پاییز 1401
    زمینه و هدف: انسان در طول تاریخ، همواره در محیط زیست تصرف کرده و آن را مطابق نیاز خود تغییر داده است. حفظ محیط زیست یک تلاش ملی است که نیازمند مشارکت همه مردم می باشد. بسیاری بر این باورند که مشکلات محیط زیستی در باورهای اجتماع در این خصوص ریشه دارد. روش بررسی: تحقیق ت چکیده کامل
    زمینه و هدف: انسان در طول تاریخ، همواره در محیط زیست تصرف کرده و آن را مطابق نیاز خود تغییر داده است. حفظ محیط زیست یک تلاش ملی است که نیازمند مشارکت همه مردم می باشد. بسیاری بر این باورند که مشکلات محیط زیستی در باورهای اجتماع در این خصوص ریشه دارد. روش بررسی: تحقیق توصیفی پیمایشی حاضر باهدف سنجش تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر نگرش خانوارهای روستایی در خصوص محیط‌زیست صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، کلیه خانوارهای روستایی شهرستان مریوان بودند (11228N= ) که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه‌ای برابر با 250 نفر محاسبه و از طریق روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب و موردمطالعه واقع شدند. سرمایه اجتماعی، نگرش و دانش محیط زیستی از طریق شاخص سازی ترکیبی سنجیده شدند و از تحلیل رگرسیون خطی چندگانه برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که اکثریت روستاییان (8/90 درصد) دارای نگرشی مساعد و مثبت در خصوص محیط زیست هستند. دانش 2/85 درصد از پاسخگویان در خصوص محیط زیست در سطح زیاد بود. سرمایه اجتماعی از دید اکثریت روستاییان در سطح متوسطی وجود داشت. تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که چهار متغیر دانش، مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و استفاده از منابع اطلاعاتی 41 درصد نگرش رستاییان در خصوص محیط زیست را تبیین می‌کنند. بحث و نتیجه گیری: نگرش افراد یکی از مباحث پایداری و حفاظت از محیط زیست است. با توجه به مساعد بودن نگرش روستاییان و بالا بودن دانش آنها پیشنهاد می گردد که مسئولان نشست های عمومی را با حضور فعال تر روستاییان برگزار کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - سازه‌های تبیین کننده نگرش هنرجویان کشاورزی نسبت به یادگیری الکترونیکی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1395
    امروزه، یادگیری الکترونیکی در کنار آموزش‌های حضوری در بسیاری از نظام‌های آموزشی استفاده می‌شود. ولی، از این نوع یادگیری در نظام آموزش کشاورزی متوسطه کشور استفاده کمی می شود. با توجه به ‌ضرورت توسعه این آموزش‌ها لزوم شناخت نگرش ذینفعان از جمله هنرجویان احساس می‌شود. لذا، چکیده کامل
    امروزه، یادگیری الکترونیکی در کنار آموزش‌های حضوری در بسیاری از نظام‌های آموزشی استفاده می‌شود. ولی، از این نوع یادگیری در نظام آموزش کشاورزی متوسطه کشور استفاده کمی می شود. با توجه به ‌ضرورت توسعه این آموزش‌ها لزوم شناخت نگرش ذینفعان از جمله هنرجویان احساس می‌شود. لذا، این تحقیق توصیفی همبستگی با هدف شناسایی سازه‌های اثرگذار بر نگرش هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیق مشتمل بر پرسش‌نامه‌ای دو بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد و پایایی آن 0/87 به دست آمد. جامعه آماری تحقیق را همه‌ هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان در سال 1394 تشکیل می‌دادند (187 نفر) که بر مبنای جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، 135 نفر گزینش و بررسی شدند. داده های پژوهش با آماره‌های توصیفی، ضرایب همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 61/5 درصد هنرجویان نگرش مثبتی در خصوص یادگیری الکترونیکی دارند و متغیرهای مهارت کامپیوتری، مهارت اینترنتی، تعداد دوره‌های آموزشی گذرانده شده در زمینه کامپیوتر و اینترنت با نگرش آنها دارای همبستگی مثبت و معنی‌داری بودند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه، بیان‌گر این بود که دو متغیر مهارت در استفاده از اینترنت و تعداد دوره‌های آموزشی گذرانده شده در زمینه کامپیوتر در مجموع 38/8 درصد از واریانس متغیر وابسته؛یعنی، نگرش به یادگیری الکترونیکی را تبیین می‌کنند. پرونده مقاله