فهرست مقالات طاهره غلامی


  • مقاله

    1 - بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین‌شهر
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1394
    هدف: هدف این پژوهش، سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشترشاهین شهر است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن 250 نفراز دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر است. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان می‌دهد،که مهارت جامعه پژوهش در چکیده کامل
    هدف: هدف این پژوهش، سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشترشاهین شهر است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن 250 نفراز دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر است. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان می‌دهد،که مهارت جامعه پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی بامیانگین نمره 45/3، راهبردهای جستجوی اطلاعات با میانگین نمره 94/2، مکان‌یابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمره 4/2، استفاده از اطلاعات با میانگین نمره 38/3 ، در ترکیب اطلاعات جدید با دانسته‌های قبلی خود با میانگین نمره 39/3 ، ارزیابی نتیجه فرایند جستجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتی‌شان با میانگین71/2 در حد پایین‌تر از متوسط است. نتیجه‌گیری: این مقاله با استفاده از مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به ارزیابی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرداخته است. این پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین‌شهر را با میانگین 04/3، حد متوسطی را نشان می‌دهد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارزیابی کیفیت وب‌سایت‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های صنعتی ایران
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 1 , سال 4 , بهار 1394
    هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی و تعیین کیفیت وب­سایتهای آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های صنعتی ایران است، تا ضمن کسب اطلاعات لازم از کیفیت آن‌ها، وب­سایتهای مفید و کارآمد شناسائی، معرفی و رتبه­بندی شوند. روش: ابزار مورد استفاده در این پژوهش ابزار ارزیابی کیفیت تارنماها (WQET چکیده کامل
    هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی و تعیین کیفیت وب­سایتهای آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های صنعتی ایران است، تا ضمن کسب اطلاعات لازم از کیفیت آن‌ها، وب­سایتهای مفید و کارآمد شناسائی، معرفی و رتبه­بندی شوند. روش: ابزار مورد استفاده در این پژوهش ابزار ارزیابی کیفیت تارنماها (WQET) است، که هنجاریابی شده و روایی و پایایی آن (آلفای کرونباخ برابر با 95%) می‌باشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل 10 وب­سایت آموزش الکترونیکی از 20 وب‌سایت دانشگاه‌های صنعتی ایراناست، که با استفاده از ابزارسنجش کیفیت وب­سایتها  WQET مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و گردآوری داده­ها از طریق مشاهده مستقیم پرتال آنها صورت پذیرفته است. یافته‌ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ویژگی­های سرعت بارگذاری، هدف مشخص برای محدوده اطلاعاتی، پایدار بودن ساختار در تارنماهای مورد مطالعه رتبه عالی را کسب کرده­اند. نتایج: نتیجه رتبه­بندی تارنماها نشان داد که تارنمای دانشگاه صنعتی اصفهان با امتیاز 82 حائز رتبه اول است. تهیه و تدوین استانداردی از سوی وزارت علوم در جهت سازماندهی وب‌سایت‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های ایران از پیشنهادات این پژوهش است. پرونده مقاله