فهرست مقالات توکل آقایاری هیر


  • مقاله

    1 - شناسایی عوامل مرتبط با گرایش به جهانی شدن فرهنگ در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1392
    پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مرتبط با گرایش به جهانی شدن فرهنگ دربین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز به انجام رسیده است. پرسش اصلی این است که عوامل تأثیرگذار برگرایش دانشجویان به جهانی شدن فرهنگ کدامند؟ نوع روش تحقیق پیمایشی می‌باشد و جامعه آماری آن را دانش چکیده کامل
    پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مرتبط با گرایش به جهانی شدن فرهنگ دربین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز به انجام رسیده است. پرسش اصلی این است که عوامل تأثیرگذار برگرایش دانشجویان به جهانی شدن فرهنگ کدامند؟ نوع روش تحقیق پیمایشی می‌باشد و جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل می‌دهد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 377 نفر به دست آمده و با استفاده از شیوه نمونه گیری مطبق نمونه‌ها انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. داده‌ها با استفاده ازنرم افزار آماری SPSS تحلیل گردید و آزمون‌های تی تست، تحلیل واریانس یک‌طرفه و پیرسون برای آزمون رابطه بین متغیرها مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد بین هویت ملی، اعتماد اجتماعی و هویت قومی با گرایش به جهانی شدن فرهنگ رابطه وجود دارد؛ و طبقات بالا گرایش بیشتری نسبت به جهانی شدن فرهنگ دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی در میان کاربران 15 - 29 ساله‌ی کافی‌نت‌های شهر تبریز
    مطالعات جامعه شناختی شهری , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1396
    در هزاره‌ی سوم، اینترنت نقش مهم و روزافزونی در زندگی نوجوانان و جوانان ایفا می‌کند. جاذبه‌ی اینترنت باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان به جای تعامل با همسالان و والدین، اینترنت را برگزینند. این همنشینی با اینترنت به مرور زمان تجربه‌ی شیرین در جمع بودن را از فرد می‌ چکیده کامل
    در هزاره‌ی سوم، اینترنت نقش مهم و روزافزونی در زندگی نوجوانان و جوانان ایفا می‌کند. جاذبه‌ی اینترنت باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان به جای تعامل با همسالان و والدین، اینترنت را برگزینند. این همنشینی با اینترنت به مرور زمان تجربه‌ی شیرین در جمع بودن را از فرد می‌گیرد و می‌تواند به انزوای اجتماعی منجر شود. مطالعه‌ی حاضر به منظور تعیین ارتباط میان میزان استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی طراحی شده است. روش تحقیق مورد استفاده‌ی این پژوهش پیمایشی و شیوه‌ی تحقیق همبستگی است. جامعه‌ی آماری این تحقیق کلیه‌ی کاربران 29-15 ساله‌ی کافی‌نت‌های شهر تبریز در مرداد و شهریور ماه 1394 هستند. نتیجه‌ی حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان دهنده‌ی وجود رابطه‌ی معنادار بین متغیر‌های وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، میزان استفاده از اینترنت، میزان استفاده‌ی اجتماعی از اینترنت و جامعه‌پذیری مجازی به عنوان متغیر‌های مستقل و انزوای اجتماعی به عنوان متغیر وابسته‌ی تحقیق است. به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره‌ی تحقیق نشان می‌دهد که 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیر‌های مستقل باقی‌مانده در مدل (وضعیت تأهل، میزان استفاده از اینترنت، جامعه‌پذیری مجازی و پایگاه اقتصادی – اجتماعی) تبیین می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - فشار اجتماعی- فرهنگی، مقایسه اجتماعی و تصور چاقی
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400
    مقدمه و هدف: تصور چاقی تصویری است که فرد از اندام خود به عنوان چاق و لاغر دارد. در جامعه امروزی تاکید زیادی به لحاظ فرهنگی اجتماعی بر روی جذابیت و تناسب جسمانی وجود دارد. مقایسه اجتماعی و فشارهای اجتماعی فرهنگی برای رسیدن به باریک اندامی زنان و خوش اندا چکیده کامل
    مقدمه و هدف: تصور چاقی تصویری است که فرد از اندام خود به عنوان چاق و لاغر دارد. در جامعه امروزی تاکید زیادی به لحاظ فرهنگی اجتماعی بر روی جذابیت و تناسب جسمانی وجود دارد. مقایسه اجتماعی و فشارهای اجتماعی فرهنگی برای رسیدن به باریک اندامی زنان و خوش اندامی مردان منجر به افزایش تصور چاقی و عدم رضایت در افراد نسبت به وضعیت بدنی خود شده است.  تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه فشارهای اجتماعی- فرهنگی و مقایسه اجتماعی با تصور چاقی انجام شده است.
    مواد و روش­ها: پژوهش انجام شده یک بررسی مقطعی است و روش تحقیق  این مطالعه پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را زنان و مردان 64 - 20 ساله شهر تبریز تشکیل می دهند که با استفاده از فرمول کوکران، 400 نفر از آنان به عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب و بر اساس نمونه گیری ای خوشه ای چند مرحله ای گزینش شده­اند.
    یافته­ها: نتایج تحقیق نشانگر آن است که متغیرهای مقایسه اجتماعی و فشار اجتماعی ارتباط مستقیمی با تصورچاقی دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان می دهد که متغیرهای مقایسه اجتماعی، فشار اجتماعی و جنسیت می توانند 5/38 درصد از واریانس تصورچاقی را تبیین نمایند.
    بحث و نتیجه­گیری: در نتیجه گیری کلی، عوامل اجتماعی و فرهنگی در نوع ادراک افراد از بدن شان تاثیر گذار بوده و می تواند تصور آنها از وضعیت ظاهری شان را تحت تاثیر قرار دهد . پرونده مقاله