فهرست مقالات زهرا امینی خوئی


  • مقاله

    1 - بررسی توانایی ریزجلبک زنده Dunaliella salina برای حذف فسفات و نیترات از فاضلاب¬ها
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 142 , سال 26 , بهار 1403

    چکیده کامل

    زمینه و هدف: استفاده از ریزجلبک­ها راهکاری موثر در فرآیند تصفیه پیشرفته فاضلاب به منظور حذف مواد مغذي می­باشد. در این مطالعه ریزجلبک زنده Dunaliella salina پس از کشت برای انجام یک سری آزمایش­های ناپیوسته و حذف نیترات و فسفات از فاضلاب استفاده شد.

    روش بررسی: اثر تغییر غلظت نیترات و فسفات (13-5/2 میلی­گرم بر لیتر) در محیط کشت بر میزان حذف این مواد مغذی در دوره رشد 12 روزه توسط جلبک D.salina  در آزمایشگاه مرکز تحقیقات آب­های دور چابهار در سال 1397 مورد بررسی قرارگرفت.

    یافته ها: براساس نتایج بیشترین میزان حذف نیترات و فسفات توسط D. salina به­ ترتیب 5/51% و 4/93% به دست آمدند. بالاترین میزان حذف مواد مغذی پس از نمونه شاهد در 5/2 میلی­گرم بر لیتر به دست آمد. میزان حذف فسفات در همه غلظت­ها از نیترات بالاتر بود و این نشان می­دهد که جلبک D. salina قابلیت رشد و سازگاری بالاتری در فاضلاب­های آلوده به فسفات دارد. البته میزان حذف نیترات نیز قابل ­توجه و کاربردی در سیستم­های تصفیه فاضلاب است. مدل­های تعادلی Langmuir و Freundlich نیز در رابطه با نحوه جذب یون­های مواد مغذی از محلول توسط ریزجلبک زنده بررسی شدند. فرآیند جذب با مدل تعادلی Langmuir با میزانR2  87/0 و 56/0 به ترتیب برای نیترات و فسفات مطابقت بیشتری داشت.

    بحث و نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که زیست توده D.salina  ، بیوجاذبی مناسب برای حذف و جذب یون­های نیترات و فسفات از محلول­های آبی و فاضلاب­ها ا­ست.

    پرونده مقاله