هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شرکتهای کوچکومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آیندهنگر و انعطافپذیری استراتژیک بود. زمینه: شرکتهای کوچک و متوسط دارویی به بازیگر اصلی در زنجیره تأمین و شرکای ارجحی برای شرکتهای بزرگتر در تولید و عر چکیده کامل
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شرکتهای کوچکومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آیندهنگر و انعطافپذیری استراتژیک بود. زمینه: شرکتهای کوچک و متوسط دارویی به بازیگر اصلی در زنجیره تأمین و شرکای ارجحی برای شرکتهای بزرگتر در تولید و عرضه دارو تبدیل شدهاند، انطباق با چنین تغییراتی در سناریوی کسبوکار به توانایی بهکارگیری هوش بازاریابی آیندهنگر و انعطافپذیری استراتژیک بستگی دارد. روش: جامعه آماری در این پژوهش مدیران 175 شرکت کوچکومتوسط دارویی است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و ارسال ایمیل به مدیران شرکت کوچکومتوسط دارویی جمعآوری شد، روایی و پایایی پرسشنامه قبل از توزیع مورد تائید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شده است. یافتهها: ویژگیهای شرکت تأثیر مثبتی بر هوش بازاریابی آیندهنگر دارد، هوش بازاریابی آیندهنگر تأثیر مثبتی بر انعطافپذیری استراتژیک و رشد عملکرد مالی دارد، انعطافپذیری استراتژیک نیز تأثیر مثبتی بر رشد عملکرد مالی دارد. ویژگیهای شرکت تأثیری بر رشد عملکرد ندارد. ویژگیهای شرکت از طریق هوش بازاریابی آیندهنگر بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. هوش بازاریابی آینده از طریق انعطافپذیری استراتژیک بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. نتیجهگیری: مدیران آموزش های بهکارگیری هوش بازاریابی را طی نمایند تا بتوانند منابع اطلاعاتی استراتژیک را شناسایی و اطلاعات را استخراج کنند و مطابق با تغییرات محیطی استراتژیهای کسبوکار را تغییر دهند. همچنین با بهکارگیری هوش بازاریابی در شبکههای اجتماعی اطلاعات موردنیاز در زمینه مشتریان، رقبا، محصولات و بازارها را سریعتر و ارزانتر جمعآوری کنند.
پرونده مقاله
چکیدهمقدمه: تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارزیابی تابآوری زنجیره تامین و تعیین روابط بین آنها به منظور ارائه مدل میباشد.روشها: تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت دادهها آمیخته (کمّی-کیفی) است. جامعه تحقیق خبرگان شامل 23 نفر از مدیران چکیده کامل
چکیدهمقدمه: تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارزیابی تابآوری زنجیره تامین و تعیین روابط بین آنها به منظور ارائه مدل میباشد.روشها: تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت دادهها آمیخته (کمّی-کیفی) است. جامعه تحقیق خبرگان شامل 23 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد زنجیرهتامین بیمارستانهای دولتی استان تهران بود که به صورت نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی و نظری انتخاب شدند. در بخش کمی با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکهای مبتنی بر دیمتل خاکستری میزان اهمیت ابعاد و مولفهها بر اساس روابط بینشان تعیین شد. بخش کمی، جامه آماری 336 نفری از جامعه مدیران و کارشناسان زنجیره تأمین بیمارستانهای دولتی استان تهران بود، بر اساس فرمول کوکران به تعداد 184 نفر و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند.یافتهها: بعد شیوههای مدیریت زنجیره تامین با کسب بیشترین وزن و اهمیت اول را در تابآوری زنجیره تامین کسب کرده است. سپس بعد مدیریت تامینکنندگان کالا اهمیت دوم را به خود اختصاص داد. در بین مولفهها نیز مهندسی مجدد زنجیره تأمین با اهمیتترین میباشد.. دو مولفهی همکاری و هماهنگی با تامینکنندگان و پیش بینی و بازبینی فرآیندها با توجه به وزن کسب شده، اهمیتهای دوم و سوم را به ترتیب به دست آوردند.نتیجه گیری: یافتههای دیمتل نشان داد که عوامل مدیریت ریسک تأثیرگذارترین و شیوههای مدیریت زنجیره تامین تأثیرپذیر میباشند. زیرعوامل مهندسی مجدد زنجیره تأمین و همکاری و هماهنگی با تامینکنندگان به ترتیب بیشترین اهمیت و استراتژیهای پایش مستمر محیطی، انعطافپذیری و استراتژی افزونگی برای تابآوری زنجیره تامین انتخاب شد.
پرونده مقاله
در راهبردهای توسعه اقتصادی، همپایی فناورانه از مهمترین راهبردهای کاهش شکاف فناورانه کشورهای متأخر با رهبران فناوری است که کشورهای متأخر با تقلید، جهش و سرمایهگذاری میتوانند فاصله خود را با رهبران کاهش دهند. در دهه اخیر این راهبرد موردتوجه پژوهشگران بوده ولی بررسیها چکیده کامل
در راهبردهای توسعه اقتصادی، همپایی فناورانه از مهمترین راهبردهای کاهش شکاف فناورانه کشورهای متأخر با رهبران فناوری است که کشورهای متأخر با تقلید، جهش و سرمایهگذاری میتوانند فاصله خود را با رهبران کاهش دهند. در دهه اخیر این راهبرد موردتوجه پژوهشگران بوده ولی بررسیها نشان میدهد که از توجه بهتمامی مؤلفههای مؤثر در همپایی متناسب با زیستبوم صنعت غفلت شده است و بسیاری از تجربیات همپایی ناموفق بودهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد، با توجه به پیچیدگی محیط اقتصادی، کشورها برای همپایی موفق، بخشی نیازمند ارتقاء قابلیتهای فناورانه، متناسبسازی سیاستهای حکمرانی و ارتقاء بهرهوری در منابع فیزیکی هستند. در این پژوهش با تمرکز بر رویکرد فناورانه، با بررسی ادبیات موضوع و تحقیقات میدانی و با استفاده روش پژوهش ترکیبی عوامل مؤثر بر همپایی فناورانه، شناسایی، تحلیل و اولویتبندی شده و مدل پیشنهادی برای همپایی فناورانه صنعت پتروشیمی ایران ارائه شده است. بر اساس نتایج پژوهش به ترتیب، عوامل قابلیتهای تکنیکی و زیرساختی، ادغام در زنجیره ارزش جهانی، حکمرانی، رژیمهای فناورانه، سرمایههای اجتماعی، انباشت ثروت و منابع مالی و جغرافیا، تحریمهای اقتصادی، عوامل و مؤلفههای بازار و نهادسازی بر وقوع همپایی فناورانه در صنعت پتروشیمی ایران مؤثر میباشند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد