-
مقاله
1 - شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیکدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 12 , تابستان 1400هدف از تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک بوده است. برای تحقق هدف مذکور، از رویکرد پژوهش کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید، نخبگان و صاح چکیده کاملهدف از تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک بوده است. برای تحقق هدف مذکور، از رویکرد پژوهش کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بوده است که از بین آنها تعداد 14 نفر با استفاده از اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب و با روش هدفمند گزینش شده اند. برای گرد آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است که روایی و پایایی آن با استفاده از روش درون متنی و استفاه از دو کدگذاری بررسی شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با شیوه های کد گذاری باز و محوری و گزینشی بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. نتایح نشان داد که ابعاد و مولفه های برنامه درسی مطالعات اجتماعی شامل 90 مفهوم در30 مقوله انتزاعی تر تبدیل شدند که عبارتند از: شرایط علّی شامل سه مقوله (شناخت فرهنگهای داخلی و خارجی، تعامل میان و درون فرهنگی، یادگیری الگوی زیست چندفرهنگی)، شرایط زمینه ای شامل هشت مقوله (حوزه شناختی فرهنگ و اجتماع، حوزه عاطفی فرهنگ و اجتماع، حوزه رفتاری فرهنگ و اجتماع، مهارتهای فنی، ویژگی های شخصیتی، فرهنگ شناختی، نیمه ساختار یافته، ساختار نیافته)، شرایط مداخله گر شامل هفت مقوله (مکتوب، تصویری و صوتی، مواد غیر رسمی، ساختار یافته، رسمی، نیمه رسمی و غیر رسمی)، راهبردها شامل نه مقوله (الگوهای پردازش اطلاعات، الگوهای یادگیری اجتماعی، الگوهای یادگیری فردی، بر اساس نیازها و علایق و توانمندیهای دانش آموزان، بر اساس تصمیم گیری متولیان آموزشی بویژه معلمان، بر اساس ماهیت، نوع و شکل فعالیتهای آموزشی، کمی، کیفی و آمیخته) و پیامدها شامل سه مقوله (اصلاح و پیشرفت اجتماع، عدالت محوری در تعلیم و تربیت، انسجام و اتحاد همه جانبه) می باشد. نتایج پژوهش حاکی از اهمیت ابعاد و مولفه ها شناخته شده توسط صاحبنظران در طراحی برنامه درسی مطالعات اجتماعی بوده و پیشنهاد می گردد از آنها در بهبود برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس رویکرد چندفرهنگی استفاده شود. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارائه مدل مفهومی ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 14 , تابستان 1402مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل مفهومی ارتقای تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
روش شناسی پژوهش: از نظر هدف این تحقیق کاربردی است. از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی ا چکیده کاملمقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل مفهومی ارتقای تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
روش شناسی پژوهش: از نظر هدف این تحقیق کاربردی است. از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. از نظر نوع دادهها با روش آمیخته اجرا شد که رویکرد آن اکتشافی (کیفی - کمی) بود. ابتدا به مطالعه ادبیات و پیشینه مرتبط با موضوع بررسی پرداخته شد و شاخصها و مؤلفههای اولیه ارتقاء تعهد سازمانی شناسایی شد، سپس با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته ابعاد، مولفهها و شاخصهای شناسایی شده را بررسی، سپس از تکنیک دلفی فازی بهمثابه تکنیکی پژوهشی برای اصلاح، تأیید، رد و یا اضافه کردن شاخصها و مؤلفههای ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شد و بر آن اساس پرسشنامه نهایی تدوین گردید و درنهایت از رویکردهای کمی (توصیفی - پیمایشی) برای تائید نتایج کیفی و آزمون مدل بهره برده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه تعهد سازمانی بود که با روش هدفمند و با استفاده از اصل اشباع نظری 12 نفر تعیین شد. جامعه آماری بخش کمی (1715نفر) بودند که با روش تصادفی طبقهای نسبی بود و با استفاده از فرمول کوکران 314 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آن 960/0 به دست آمد. با توجه به سؤالهای پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی، تحلیل مسیر، همبستگی پیرسون و t تک نمونهای) و با استفاده از نرم افزارهای Spss-v21 و Lisrel-V8.8 استفاده شد.
یافته ها: ابعاد ارتقای تعهد سازمانی (فردی، سازمانی و محیطی) و مولفه های آن (احساس مثبت به شغل، تجربیات کاری، انعطاف پذیری، اعتماد، خودمختاری، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، انگیزه شغلی، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، ارتباطات کاری، مهارتهای رهبری، فرصت های شغلی جایگزین، محیط اجتماعی و محیط اقتصادی) شناسایی شد که با توجه به ابعاد و مولفهها مدلی ارایه شد که برازش مطلوبی داشت.
بحث و نتیجه گیری: همه مسیرهای احتمالی مستقیم و غیر مستقیم بین متغیرهای پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثرات مستقیم متغیرهای شناسایی شده بر ارتقاء تعهد سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأئید قرار گرفته است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی رابطه بین عملکرد مدیران با سلامت سازمانیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1389هدف این پژوهش بررسی تأثیر عملکرد مدیران بر سلامت سازمانی بوده است. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و لحاظ روش زمینه یابی بوده است. جامعه ی آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( 77 نفر ) است که بر اساس جدول مورگان تعداد 66 نفر به عنوان نمونه مشخص چکیده کاملهدف این پژوهش بررسی تأثیر عملکرد مدیران بر سلامت سازمانی بوده است. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و لحاظ روش زمینه یابی بوده است. جامعه ی آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( 77 نفر ) است که بر اساس جدول مورگان تعداد 66 نفر به عنوان نمونه مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای این تعداد از بین جامعه آماری انتخاب شدند . ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ی محقق ساخته سنجش عملکرد مدیران و شکل اصلاح شده ی ابزار هوی و فیلدمن ( 1996 ) بوده است. روایی این ابزارها پس از (OHI) سلامت سازمانی انجام مطالعات اولیه و تهیه ی چهارچوب نظری تحقیق با استفاده از نظرات متخصصان و اساتید راهنما و مشاور به دست آمد و برای محاسبه ی پایایی آنها روی نمونه 30 نفری از 0 و / جامعه آماری اجرا و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه اول 948 0 به دست آمد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از رو ش های آمار / پرسشنامه دوم 96 توصیفی چون شاخص های مرکزی و پراکندگی و آمار استنباطی چون آزمون کالموگروف- برای اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها، همبستگی پیرسون، رگرسیون (k-s) اسمیرنوف تک گروهی برای تحلیل استنباطی داده ها در ارتباط با فرضیه های تحقیق مورد t و آزمون هر یک از » تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که : ارتباط معنی داری بین وجود دارد. عملکرد مدیران در زمینه ی « سلامت سازمانی » و « مولفه های عملکرد مدیران وظایف ارتباطی و تصمیم گیری بالاتر از متوسط م یباشد. اما در زمینه ی وظایف اطلاعاتی در حد متوسط است. پرونده مقاله