فهرست مقالات اسماعیل جدیدی خیرآبادی


  • مقاله

    1 - A Study on the Nature of Iranian English Teachers’ Grammar Beliefs
    Biannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 4 , بهار 2021
    L2 research, during the last two decades, has almost abandoned studying appropriacy of methodologies and techniques to focus more on the underlying derives for teachers’ pedagogical decision makings inside the class. Borg’s (2003) ideas of the role of teache چکیده کامل
    L2 research, during the last two decades, has almost abandoned studying appropriacy of methodologies and techniques to focus more on the underlying derives for teachers’ pedagogical decision makings inside the class. Borg’s (2003) ideas of the role of teachers’ cognition in their adaptation and adoptation of teaching techniques and activities have noticeably influenced L2 professional research community. This study, in line with the recent trend, is designed and conducted to elicit EFL teachers’ grammar teaching cognition to have more comprehensive accounts of teachers’ behaviors in the class. In so doing, a Likert scale 25-item questionnaire developed by Naashia (2006) was administered to 177 Iranian EFL teachers. The results indicated that EFL teachers are currently more inclined toward communicative focus on grammar in which grammar instruction is marginalized to have learners naturally act out linguistics rules while performing communicative tasks. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - On the Relationship between Iranian EFL Teachers’ Grammar Teaching Beliefs and Their Professional Development
    Biannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 6 , زمستان 2023
    L2 research, during the last two decades, has almost abandoned studying the appropriacy of methodologies and techniques to focus more on the underlying derives for teachers’ pedagogical decision makings inside the class. This study, in line with the recent trend, چکیده کامل
    L2 research, during the last two decades, has almost abandoned studying the appropriacy of methodologies and techniques to focus more on the underlying derives for teachers’ pedagogical decision makings inside the class. This study, in line with the recent trend, is designed and conducted to determine the relationship between Iranian EFL teachers’ grammar teaching beliefs and their professional development. In so doing, a Likert scale 24-item grammar belief questionnaire developed by Mohamed (2006) and a professional development questionnaire developed by Jadidi and Bagheri (2014) were administered to 177 Iranian EFL teachers. The quantitative data were analyzed through descriptive statistics. The results revealed that teachers are currently more inclined toward communicative based activities which focus on grammar instruction in their classroom. Finally, the results showed that Iranian EFL teachers are professionally self-regulated. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تحلیل معنایی برخی افعال لُری ممسنی بر مبنای رویکرد معنی‌شناسی قالب‌بنیاد
    ادبیات و زبان های محلی ایران زمین , شماره 36 , سال 12 , تابستان 1401
    معناشناسیِ قالبی را اولین‌بار چارلز فیلمور (۱۹۸۲م.) مطرح کرد. این نظریه مدّعی است که معانی واژه‌ها، در نظامی از دانش جای دارد که ریشۀ آن در تجربۀ اجتماعی و فرهنگی بشر واقع شده است. اصطلاح قالب به‌مثابۀ شیوه‌ای جهت تحلیل‌های معنایی زبان طبیعی است. افعال به‌عنوان مهم‌ترین چکیده کامل
    معناشناسیِ قالبی را اولین‌بار چارلز فیلمور (۱۹۸۲م.) مطرح کرد. این نظریه مدّعی است که معانی واژه‌ها، در نظامی از دانش جای دارد که ریشۀ آن در تجربۀ اجتماعی و فرهنگی بشر واقع شده است. اصطلاح قالب به‌مثابۀ شیوه‌ای جهت تحلیل‌های معنایی زبان طبیعی است. افعال به‌عنوان مهم‌ترین سازه‌های زبانی در بیشتر حالاتِ یک رویداد حضور دارند و نقش مهمی در تغییر معنایی بر عهده ‌گرفته‌اند. هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان کارایی این نظریه در گونۀ لری ممسنی و ارائۀ قالب‌های معنایی برخی افعال در این‌گونه است. در این پژوهش، ۳۲ فعل از میان 336 فعلِ جمع‌آوری‌شده در لری ممسنی، با روش توصیفی - تحلیلی بررسی شده است. با ارائۀ قالب‌های معنایی این افعال، یافته‌ها حاکی از آن‌اند که میان قالب‌های معنایی این افعال با قالب‌های معنایی افعال متناظر آن در زبان فارسی معیار، تفاوت فاحشی وجود دارد. تصور بر آن است که ریشۀ این تمایزات، از تجربیات نهفتۀ فردی و اجتماعی جوامع نشئت می‌گیرند. این افعال، در محدودۀ کاربردشان، از خوانش‌های معنایی بیشتری در مقایسه با فارسی معیار برخوردارند و بر مفاهیم بیشتری دلالت می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، معنای این افعال در زبان فارسی معیار، در گذر زمان دچار تحوّل معنایی شده و از مؤلّفه‌های معنایی‌شان کاسته شده است. پرونده مقاله