فهرست مقالات سیدحسین شرف الدین


  • مقاله

    1 - اسلام‌هراسی در رسانه‌های تصویری غرب
    مطالعات رسانه ای , شماره 1 , سال 13 , بهار 1397
    اسلام‌هراسی عبارت است از: ایجاد ترس و نفرت از اسلام به‌مثابه یک دین و به تبع آن، ترس و نفرت از مسلمانان به شیوه‌های مختلف و با اغراض و مقاصد ایدئولوژیک. اسلام‌هراسی جریانی مرموز در قالب مجموعه‌ای از اقدامات متعصبانه، خشونت‌آلود و تبعیض‌آمیز است که به‌صورتی سازمان‌یافته چکیده کامل
    اسلام‌هراسی عبارت است از: ایجاد ترس و نفرت از اسلام به‌مثابه یک دین و به تبع آن، ترس و نفرت از مسلمانان به شیوه‌های مختلف و با اغراض و مقاصد ایدئولوژیک. اسلام‌هراسی جریانی مرموز در قالب مجموعه‌ای از اقدامات متعصبانه، خشونت‌آلود و تبعیض‌آمیز است که به‌صورتی سازمان‌یافته یا خودجوش از سوی گروه‌های شناخته‌شده و ناشناخته علیه مسلمانان ساکن در برخی کشورهای غربی اعمال می‌شود و در دو دهه اخیر، زندگی روزمره آنان را در ساحت‌های فرهنگی، ارتباطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متأثر ساخته است. یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشبرد این هدف در غرب، بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع رسانه‌های جمعی و تأثیر شگرف آنها در فضاسازی و شکل‌دهی به افکار عمومی است؛ در این میان، رسانه‌های تصویری مانند سینما و تلویزیون به‌واسطه ویژگی‌های انحصاری، احتمالاً بیشترین نقش را در ایجاد و استمرار ذهنیات منفی در عامه مردم نسبت به اسلام و مسلمانان ایفا کرده‌اند. این مقاله درصدد است با تمرکز بر هالیوود به‌عنوان قدرتمند‌ترین و اثر‌گذارترین نمود سینمای جهان‌گستر کنونی و همچنین تکیه بر برخی محصولات تلویزیونی، نظیر برنامه‌های خبری، فیلم‌های مستند و انیمیشن‌های مخصوص کودکان، موضوع اسلام‌هراسی در رسانه‌های تصویری را مورد بررسی و تحلیل انتقادی قرار دهد. روش مطالعه حاضر، تحلیل محتوای گزیده‌های منتخب از اسناد تصویری و متنی موجود در رابطه با موضوع یادشده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی الگوی تصویرپردازی مبتنی بر آیات و روایات از مهدویت
    مطالعات رسانه ای , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1399
    نوشتن از موعود امم یکی‌از سختترین قلم‌زدن‌هاست، زیرا که تصویرسازی از آن منجی‌ای که قرار‌است نه فقط میان گروه، دسته، نژاد، قاره و یا فرهنگ و زبانی خاص بلکه میان عالمیان قسط و عدل را برقرار سازد و علم را به کمال رساند؛ در این بازار پرحقه‌ی تصویرسازی از پلیدی‌ها و زشتی‌ها چکیده کامل
    نوشتن از موعود امم یکی‌از سختترین قلم‌زدن‌هاست، زیرا که تصویرسازی از آن منجی‌ای که قرار‌است نه فقط میان گروه، دسته، نژاد، قاره و یا فرهنگ و زبانی خاص بلکه میان عالمیان قسط و عدل را برقرار سازد و علم را به کمال رساند؛ در این بازار پرحقه‌ی تصویرسازی از پلیدی‌ها و زشتی‌ها به‌نام درستی و زیبایی، امری‌است‌بس‌دشوار! از سویی مراقبت از ساحت‌قدسی‌اش و از سوی دیگر رساندن آنچه که به‌بهترین‌شکل‌معرف‌شخصیت‌موعود با تمام‌ویژگی‌هایش باشد، می‌طلبد که با وسواسی‌زیاد در این عرصه قدم‌نهیم. در دوره‌ای که دکان‌داران در قالب نام‌مهدویت در پس کلام و ظاهر زیبا، اصل دین و دیانت را در حراجی سیاست به فروش می‌گذارند و همه‌چیز بوی ریا و ناخالصی گرفته و عالم‌نمایان پرسروصدا تصویر زیبای مهدویت را به‌زشتی کردار گروه و دسته‌ی خویش پیوند می‌زنند و زشتی آخرالزمانی دیگران را با چهره‌ای مشابه با چوب‌حراج‌زدن به آموزه‌های زیبای مهدویت پاسخ می‌دهند؛ کشف روش صحیح تصویرپردازی از امام عصر ارواحنافداه نه تنها یک ضرورت، که یک امر حیاتی‌است که آینده ما و نسل‌مان را رقم می‌زند. لذا این پژوهش ضمن تحلیل گفتمان آثار برجسته مهدوی شیعیان اثنی‌عشری در سطح‌رسانه‌های شیعیان‌جهان‌، معرفی‌شده از سوی مصاحبه شوندگان، و تحلیل گفتمان آنها تمرکز خویش را بر تحلیل موضوعی (تم) آیات و روایات مهدوی گذارده و با رجوع به خبرگان مهدوی و عرضه نتایج به ایشان و تلفیق مجدد مفاهیم، به تحلیل‌تم و ارائه راهکارهای تصویرپردازی مطلوب از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در رسانه‌ها مبتنی بر آیات و روایات پرداخته‌است. پرونده مقاله