-
مقاله
1 - ساختارشکنی و هنجارگریزی تطبیقی نحوی، واژگانی و زمانی در شعر پروین اعتصامیمطالعات ادبیات تطبیقی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1399زبان یک واقعیت فرهنگی و محصول اندیشه انسانی است که با خلاقیت و نوعآوری همراه است. خلاقیت و آفرینندگی زبان انسان باعث ترکیب اصوات و ترکیب معانی در قالب ساختهای زبانی پیچیده در آفرینشهای ادبی میشود و بالفعل شدن آن در فرایند اجتماعی شدن و فرهنگ سازی، خلاقیت ادبی را به چکیده کاملزبان یک واقعیت فرهنگی و محصول اندیشه انسانی است که با خلاقیت و نوعآوری همراه است. خلاقیت و آفرینندگی زبان انسان باعث ترکیب اصوات و ترکیب معانی در قالب ساختهای زبانی پیچیده در آفرینشهای ادبی میشود و بالفعل شدن آن در فرایند اجتماعی شدن و فرهنگ سازی، خلاقیت ادبی را به همراه خواهد داشت. شاعر با استفاده از ساختهای زبانی، گذشته، حال، آینده را تصور کند و در هر زمان و مکان از واقعیت به سوی خیال حرکت نماید. در پژوهش حاضر به بررسی هنجارگریزی نحوی، واژگانی و زمانی در قطعات، مثنویات و منظومات پروین اعتصامی میپردازیم که شعرش نمادی از سبک عراقی و خراسانی میباشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که وی از هنجارهای نحوی زبان متعارف و معیار بسیار دور شده است. ترتیب کلمات، تغییرات گرامری، باهمآیی با توجه به اصول و ساختار و سبک زبانی میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ساخت اطلاعی مفروض و استنباطی در قرآن کریم از منظر رویکرد زبانشناسی نظاممند نقشگرامطالعات قرآنی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400وجود سه ویژگی تاریخی، تطبیقی و میان رشتهای در زبانشناسی نوین باعث سرعت گسترش، تغییر و تحول آن به شمار میرود. زبان انتقال دهنده نقش اطلاعی و ساختار محتوایی هر کلام است. نقش وابستگی ارتباطی جملات که با توجه به نقش گفتمانی و تأثیرات بافتی آنها مشخص گردیده برای درک پیام چکیده کاملوجود سه ویژگی تاریخی، تطبیقی و میان رشتهای در زبانشناسی نوین باعث سرعت گسترش، تغییر و تحول آن به شمار میرود. زبان انتقال دهنده نقش اطلاعی و ساختار محتوایی هر کلام است. نقش وابستگی ارتباطی جملات که با توجه به نقش گفتمانی و تأثیرات بافتی آنها مشخص گردیده برای درک پیام ضروری میباشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی ساخت اطلاعی و موضوعی آیاتی چند از قرآن کریم با پیروی از نظریه نظام مند نقشگرای هلیدی(1994) میباشد که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع دست اول(قرآن کریم) انجام شده است تا به بررسی چگونگی تأثیر انسجام ساختاری و پیوستگی معنایی آیات قرآن بپردازد. نتایج حاکی از آن است که تغییر جنبه مفهومی و معنایی ساختار، بستگی به ساخت اطلاعی گفتمان و عناصر ارتباطی آن است که با دگرگون ساختن نوع ساختار احتمالی تقویت میشود و این تغییرات با ابزارهای زبانی و سبکی، شکل درستی به خود میگیرد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - کارگفتهای ترغیبی و بررسی قوانین جرج لیکاف(نظریه ادب) در قرآن کریممطالعات قرآنی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1397از آنجا که قرآن کریم منشأ و منبع علوم طبیعی و ماوراء طبیعی است و به قول ابونصر فارابی شامل مصالح دنیوی و اخروی انسانهاست و برای درک مفاهیم متعالی آن راهی جز بهره بردن از فقه اللغه(زبانشناسی) وجود ندارد، لذا در این پژوهش ابتدا به طور اجمالی به نظریه کارگفتهای آستین(19 چکیده کاملاز آنجا که قرآن کریم منشأ و منبع علوم طبیعی و ماوراء طبیعی است و به قول ابونصر فارابی شامل مصالح دنیوی و اخروی انسانهاست و برای درک مفاهیم متعالی آن راهی جز بهره بردن از فقه اللغه(زبانشناسی) وجود ندارد، لذا در این پژوهش ابتدا به طور اجمالی به نظریه کارگفتهای آستین(1962) و تقسیم بندی پنجگانه آنها توسط شاگردش جان سرل(1969) پرداختهایم. سپس به نظریه ادب توسط لوینسون(1975) و قوانین سهگانه مطروحه توسط جورج لیکاف(1973) میپردازیم. آنگاه به روش کتابخانهای و به شیوه توصیفی- تحلیلی به تجزیه و تحلیل نمونههایی از دادههای قرآنی میپردازیم. از جمله نتایج ارزشمند در این پژوهش میتوان به بهره جستن قرآن کریم از کارگفتهای مذکور و قوانین سهگانه لیکاف در کارگفتهای ترغیبی جهت انتقال و تفهیم بهتر معانی و مفاهیم متعالی آن اشاره نمود. خداوند حکیم با استفاده از توان منظوری آیات کریمه و انتفاع از قوه عاقله، اراده و اختیار به بشر توان منظوری خوب از بد، حق از باطل و سعادت از شقاوت را ارزانی داشته است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - Effects of Input Enhancement Cues on EFL Learners' Intake of English Grammar: The Case of ConnectorsResearch in English Language Pedagogy , شماره 1 , سال 6 , زمستان 2018The present study investigated the effect of two types of attention drawing techniques (i.e., choice and underlining) on the learners' intake of English connectors. The design of the study was a quasi-experimental research. Participants took a homogeneity test and wer چکیده کاملThe present study investigated the effect of two types of attention drawing techniques (i.e., choice and underlining) on the learners' intake of English connectors. The design of the study was a quasi-experimental research. Participants took a homogeneity test and were assigned to two experimental and a control group in Kalam Language Institute of Shoush. Then, sixtynine learners were divided into three groups. The two experimental groups used attention drawing techniques to choose or underline the correct connectors in the texts. The control group, however, was simply exposed to read the text and exercise the drills of grammar in their text. Results indicated that both attention drawing techniques had a significant effect on the intake of the targeted forms of connectors. Implications of the study for practical teaching suggest that the attention drawing techniques can enhance learning connectors and they may be effective in teaching grammar to the pre- intermediate learners. پرونده مقاله -
مقاله
5 - The Effect of Sentence Order Techniques on Learning Adverbs among Pre-intermediate StudentsResearch in English Language Pedagogy , شماره 1 , سال 7 , زمستان 2019This study investigated the effects of using sentence order techniques on learning adverbs (i.e., frequency, manner, time, and place) among Iranian pre-intermediate students. To perform this study, 30 pre-intermediate participants were non-randomly selected and divided چکیده کاملThis study investigated the effects of using sentence order techniques on learning adverbs (i.e., frequency, manner, time, and place) among Iranian pre-intermediate students. To perform this study, 30 pre-intermediate participants were non-randomly selected and divided into two equal groups of control and experimental. Then, they took a teacher-made pretest of grammar in order to determine how well they knew the adverbs of frequency, manner, time, and place before the treatment. The experimental group was taught the grammatical patterns of sentence order techniques like the use of form and functions of adverbs and their positions in the sentences. The control group received the traditional method of teaching adverbs including exercising of grammar, pattern practice, etc. Finally, the participants took the posttest. Independent and paired samples t-tests were used to compare the means of the pretest and the posttest in both groups. The findings revealed that the experimental group significantly improved in the posttest. Implications of the study suggest that using new technology, especially sentence order techniques, may enhance learners' learning regarding adverbs at the pre-intermediate level. پرونده مقاله