فهرست مقالات محمدرضا شاهرودی


  • مقاله

    1 - تأثیر حیای زن بر استحکام خانواده و آثار آن بر حیات‌طیبه
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 52 , سال 13 , تابستان 1401
    هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حیای زن بر استحکام خانواده و آثار آن بر حیات طیبه بود. جامعه پژوهش، منابع اسلامی مرتبط با موضوع حیا است. نمونه پژوهش مفهوم حیای‌زن بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی بود. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای‌ـ‌اسنادی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حیای زن بر استحکام خانواده و آثار آن بر حیات طیبه بود. جامعه پژوهش، منابع اسلامی مرتبط با موضوع حیا است. نمونه پژوهش مفهوم حیای‌زن بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی بود. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای‌ـ‌اسنادی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس رویکرد تفسیری بود. به‌این‌صورت که ارتباط مفهوم حیای‌زن با حیات‌طیبه با واکاوی متون دینی (آیات و روایات مرتبط)، اثرات حیا بر روی فرد، خانواده و جامعه تبیین شد. نتایج نشان‌داد، کانون مقدس خانواده در صورتی می‌تواند زمینه پرورش حیا را فراهم کند که زن به عنوان اصلی‌ترین عنصر آن، الگوی عینی حیامداری باشد. در‌این‌صورت خانواده استحکام می‌‌‌‌یابد و از فروپاشی و آسیب‌های متعدد در امان می‌ماند. حیای زن با استحکام خانواده به عنوان سلول تشکیل‌دهنده جامعه منجر به رسیدن جامعه به حیات طیبه می‌شود. هم چنین. حیای زن نقش اثرگذار در جایگاه همسری و مادری، راه رسیدن افراد، خانواده‌ها و جامعه را به حیات طیبه، هموار کرده و طعم زندگی متعالی و طیبه را به کام جامعه چشانده است. در واقع با مزین شدن زن و به تبع آن خانواده به زیور حیا، جامعه در مسیر سعادتمندی و حیات طیبه حرکت می‌کند. یکی از اصلی‌ترین ثمرات تقویت استحیا، رسیدن فرد و جامعه به حیات طیبه به عنوان بهترین نوع زندگی است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین تاریخی شخصیت و رفتار اجتماعی همسران رسول خدا (ص) (با تاکید بر قرآن کریم و بافت تاریخی صدر اسلام)
    مطالعات تاریخی قرآن و حدیث , شماره 1 , سال 29 , بهار 1402
    طبق مبانی دینی، زنان پیامبر (ص) عموماً در احکام مرتبط با زنان مؤمن عادی مشترک‌اند اما نهی خاص ایشان از مواردی، همچون: دل‌بستگی به دنیا، سخن گفتن عشوه‌گرانه با مردان و خودنمایی همچون دوره جاهلیت، و دستورات مجدد در مورد واجبات عمومی بانوان، مانند: ماندن در خانه، نیز تهدید چکیده کامل
    طبق مبانی دینی، زنان پیامبر (ص) عموماً در احکام مرتبط با زنان مؤمن عادی مشترک‌اند اما نهی خاص ایشان از مواردی، همچون: دل‌بستگی به دنیا، سخن گفتن عشوه‌گرانه با مردان و خودنمایی همچون دوره جاهلیت، و دستورات مجدد در مورد واجبات عمومی بانوان، مانند: ماندن در خانه، نیز تهدید آنان مبنی بر مبتلا شدن به عذاب مضاعف در صورت آشکار شدن فاحشه‌ای از ایشان، نشانگر این حقیقت است که دست کم برخی از آنان که سبب نزول پاره‌ای از آیات مرتبط با این احکام‌اند، در جایگاهی والا از مراتب ایمانی نیستند. تنها عبارتی که برخی از دانشمندان و مفسران آن را دال بر مدح زنان پیامبر (ص)، دانسته و از آن، وجوب تکریم ایشان را تلقی کرده‌اند، و ازواجه امهاتهم (احزاب، 6) است که بر پایه برخی از آموزه‌های بلاغی، و دلایل قرآنی از جمله، آیه: حرمت علیکم امهاتکم (نساء، 23) و آیه: و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده ابداً (احزاب، 53) باید گفت که این آیه هم، همسران پیامبر (ص) را مورد تکریم واقع نساخته و تنها در ضمن تشبیهی بلیغ، حرمت ازدواج با آنان را پس از وفات پیامبر اکرم (ص) مورد تأکید قرار داده است. پرونده مقاله