فهرست مقالات فرحناز وحیدنیا



  • مقاله

    2 - تحلیل پرسش‌های مرجع سنتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1391
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل پرسش های مطرح‌شده در میز مرجع سنتی کتابخانه ملی ایران از منظر نوع و موضوع و نیز ارتباط آنها با مولفه‌های جمعیت شناختی مراجعان انجام شده است. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده و جامعه پژوهش، پرسش های مطرح‌شده در چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل پرسش های مطرح‌شده در میز مرجع سنتی کتابخانه ملی ایران از منظر نوع و موضوع و نیز ارتباط آنها با مولفه‌های جمعیت شناختی مراجعان انجام شده است. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده و جامعه پژوهش، پرسش های مطرح‌شده در میز مرجع سنتی کتابخانه ملی طی مدت یک ماه (354 پرسش) است. یافته‌ها: در این پژوهش انواع پرسش ها و ارتباط بین آن‌ها با مولفه های جمعیت شناختی مراجعه‌کنندگان؛ رویکرد موضوعی پرسش های و میزان استفاده از خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی توسط مراجعه کنندگان مرجع سنتی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که بیشترین مراجعه کنندگان را زنان (53/65 درصد) تشکیل می دهند. اکثر مراجعه‌کنندگان دارای سطح تحصیلات کارشناسی ارشد (29/49درصد) هستند. بیشترین و کمترین نوع سوالات به ترتیب مربوط به سوالات ارجاع آماده (66/42 درصد) و پژوهشی(78/6 درصد) است و بیشترین سوالات توسط مراجعه کنندگان در حوزه موضوعی کلیات و کمترین فلسفه و روان شناسی است. نتیجه‌گیری: با توجه به استقبال کم مراجعان نسبت به طرح سوالات پژوهشی با میز مرجع نیاز است کتابخانه ملی جهت ترغیب و تشویق ایشان به استفاده از خدمات مرجع ( سنتی و مجازی) اطلاع‌رسانی بیشتری از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه بروشورهای چاپی و الکترونیکی صورت دهد. پرونده مقاله