فهرست مقالات مالک عبدی


  • مقاله

    1 - کاربستِ نمایه‌های تصویری در سوره‌ی مبارکه‌ی طه، بر اساس مؤلفه‌های هنری تشبیه، استعاره ومجاز
    مطالعات قرآنی , شماره 5 , سال 14 , پاییز 1402
    قرآن کریم شاهکاری بی‌بدیل و تکرار ناشدنی است که به دلیل دارا بودن مفاهیم والا که در ساختاری بی‌نظیر در دسترس همگان قرار گرفته، همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. همه‌ی مفاهیم این کتاب مقدس در اوج فصاحت و بلاغت قرار دارند و یکی از روش‌های زیبا‌سازی آن، تصویرپردازی هنری چکیده کامل
    قرآن کریم شاهکاری بی‌بدیل و تکرار ناشدنی است که به دلیل دارا بودن مفاهیم والا که در ساختاری بی‌نظیر در دسترس همگان قرار گرفته، همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. همه‌ی مفاهیم این کتاب مقدس در اوج فصاحت و بلاغت قرار دارند و یکی از روش‌های زیبا‌سازی آن، تصویرپردازی هنری برای هر رویداد است تا بدین شیوه، مخاطب به درک و دریافتی بهتر از پیام قرآن برسد. بنابراین واکاوی تصویرپردازانه‌ی محتواهای قرآنی و تبیین نحوه‌ی کاربست‌ این تصاویر در القای مفاهیم هدایتگرانه ضرورتی انکارناپذیر است. در ذیل بررسی بافتهای معنایی این کتاب آسمانی به جلوه‌های خاصی از پردازشگری تصویری در سوره مبارکه طه می‌رسیم که به مدد استفاده از شگردهای هنری در قالب سطوح تشبیهی، مجازی واستعاری به شکل خاصی نمود یافته است. پژوهش حاضر با رهیافتی توصیفی- تحلیلی پس از تبیین مفهوم کلی تصویر و بیان ویژگی‌های تصاویر قرآنی درصدد بررسی ساز و کار بیانی تصویرهای هنری و عناصر ساختاری در سوره طه، به‌عنوان یکی از ابزارهای بیان آموزه‌های انسانی و اخلاقی است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که برجسته‌ترین مؤلفه-های تصویرپردازی در این سوره که نقش بی‌بدیلی در چارچوب‌مندیِ مفاهیم سوره داشته‌اند در قالب تصویرگری‌های تشبیهی، استعاری و مجازی تبلور یافته است. همچنین قرآن کریم از طریق تصویرسازی ذهنی، مفاهیم انتزاعی را عینی می‌سازد تا وضوح آنها در ذهن مخاطب، بیشتر و درنتیجه تعامل مخاطب با متن بهتر گردد و در این راستا قرآن بر یک گونه‌ی خاص از تصویرسازی تکیه نمی-کند؛ بلکه از گونه‌های متنوعی از تصاویری که در درون بافت با هم در تعاملند، بهره می‌جوید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - دراسة مقارنة بین الروایات العربیة والفرنسیة المعاصرة من وجهة نظر الواقعیة النقدیة
    فصلیة دراسات الادب المعاصر , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1438
    ظهرت المدرسة الواقعیة النقدیة فی فرنسا وهی تقوم بالتعبیر عن حقائق المجتمع. بما أنَّ هذه المدرسة برزت معالمها فی الروایة من جهةٍ، ومن جهةٍ أخری قد استخدم کلٌّ مِن نجیب محفوظ رائد الروایة المصریة الحدیثة، ورومان رولان الراوی الفرنسی المعاصر، أسلوب الواقعیة النقدیة فی الأد چکیده کامل
    ظهرت المدرسة الواقعیة النقدیة فی فرنسا وهی تقوم بالتعبیر عن حقائق المجتمع. بما أنَّ هذه المدرسة برزت معالمها فی الروایة من جهةٍ، ومن جهةٍ أخری قد استخدم کلٌّ مِن نجیب محفوظ رائد الروایة المصریة الحدیثة، ورومان رولان الراوی الفرنسی المعاصر، أسلوب الواقعیة النقدیة فی الأدب القصصی، لذلک فإنّ هذه الدراسة حاولت مستخدمةً المنهج الوصفی- التحلیلی وعلی إطار المدرسة الأمریکیة للأدب المقارَن، القیام بمعالجة تیار الواقعیة النقدیة فی روایتی بین القصرین لنجیب محفوظ و جزیرة فی العاصفة لرومان رولان. تمّت کتابة الروایتین الاثنتین بناءً علی أحداث مصر وفرنسا خلال سنوات1914 إلی 1919م؛ یعنی السنوات التی دارت فیها الحرب العالمیة الأولی. پرونده مقاله