فهرست مقالات شهرام باسیتی


  • مقاله

    1 - تحلیل روایت زنان ازمسئولیت‌پذیری اجتماعی در تعاونی‌ها با تاکید بر سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه؛ تعاونی‌های زنان در شهرستان دامغان)
    فصلنامه زن و جامعه , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1401
    هدف: سرمایه اجتماعی زنان در تعاونی‌ها عاملی اساسی در پیوند اعضاء می‌باشد که براساس آن جایگاه و نقش آنها را در توسعه و ارزیابی عملکردهای تعاونی‌ها را نشان می‌دهدسوال اساسی در این رابطه، چنین بوده است که سرمایه‌ی اجتماعی به چه شیوه‌هایی نمایگر مسئولیت اجتماعی زنان در تعاو چکیده کامل
    هدف: سرمایه اجتماعی زنان در تعاونی‌ها عاملی اساسی در پیوند اعضاء می‌باشد که براساس آن جایگاه و نقش آنها را در توسعه و ارزیابی عملکردهای تعاونی‌ها را نشان می‌دهدسوال اساسی در این رابطه، چنین بوده است که سرمایه‌ی اجتماعی به چه شیوه‌هایی نمایگر مسئولیت اجتماعی زنان در تعاونی‌ها می‌باشد و زنان نقش آن را چطور ارزیابی می‌کنند؟
    روش: برای پاسخ به این سوال، از روش تحلیل روایت استفاده نمودیم. با استفاده از راهبرد مصاحبه‌ی نیمه‌ساخت یافته که با ٣٠ نفر از اعضای تعاونی به اشباع نظری رسید به ١٢ مقولات اولیه رسیدیم.
    یافته‌ها: از تحلیل آنها به ٤ مقوله‌ی ثانویه‌ تعامل پایدار، ارزش‌های مشترک، برآورده شدن نیازها و انگیزه برای کار خلاقانه و کارآفرینانه رسیدیم. تحلیل این مقولات حاکی از آن است که در تعاونی‌ها مشارکت همه جانبه‌ای در کارها وجود دارد که اعضا سعی دارند با تعامل و رفتار سازگرانه، اعتماد سایر اعضاء را بدست آورند و در نتیجه یک تعامل پایدار و ارزش‌های مشترک زنانه در بین آنها شکل بگیرد. این موارد همچنین سبب شده است که نیازهای اساسی زنان از جمله نیازهای مالی و عاطفی آنها برآورده شود و به موازات آن دست به کار خلاقانه بزنند.
    نتیجه گیری :تحلیل این مقولات نشان داد که سرمایه‌ی اجتماعی زنان سبب ایجاد بستر و زمینه‌ی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالای آنها در تعاونی شده است و این امر به حفظ و توسعه تعاونی‌ها کمک کرده است. پرونده مقاله