فهرست مقالات فریده  محمدی


  • مقاله

    1 - تأثيراجرای برنامه های درسی با بهره گیری ازفعالیت هنری بازی درخلاقيت دانش آموزان
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 67 , سال 18 , بهار 1403

    چکیده کامل

    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر فعالیت‌ هنری بازی برمیزان خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ی سوم ابتدایی ناحیه ی 2 زنجان بود.

    روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات آزمایشی (نیمه آزمایشی) با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون باگروه کنترل می باشد. جامعه آماری تحقیق فوق شامل کلیه ی دانش آموزان دخترپایه ی سوم ابتدایی ناحیه 2شهر زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 که تعداد آنها 2146 نفر می باشد. روش نمونه گیری در تحقیق مورد نظر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و بدین ترتیب که از بین کلیه ی دانش آموزان ابتدایی دخترانه ناحیه 2 شهر زنجان که ازتعداد 30 مدرسه دخترانه پایه ی سوم به صورت تصادفی برای حجم نمونه ی تحقیق60 نفر که از این تعداد30 نفر گروه آزمایش و30 نفرگروه کنترل درنظر گرفته شد. ابزارجمع آوری اطلاعات با استفاده از (فرم تصویری A) که از آزمون تفکرخلاقیت تورنس  صورت گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آماراستنباطی از(آزمون t-test ) صورت گرفت.

    یافته ها: یافته های حاصل از بررسی های آماری فوق نشان دادکه میانگین نمرات خلاقیت عوامل چهارگانه ی آن (سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری) در میان دانش آموزان، گروه آزمایش که بااستفاده از بازی آموزش دیدند بطورمعناداری باگروه کنترل که بازی استفاده   نمی شد بیشتر بود.

    نتبجه گیری: نتایج حاصل پژوهش بیانگرتأثیر بازی در رشد خلاقیت دانش آموزان  در چهار مولفه ابتکار خلاقیت، بسط خلاقیت، سیالی خلاقیت و انعطاف پذیری خلاقیت دختر پایه ی سوم ابتدایی ناحیه 2 زنجان بود.

    پرونده مقاله