فهرست مقالات ندا  شیرین آبادی


  • مقاله

    1 - بررسی کراتیت قارچی با استفاده از روش‌های قارچ‌شناسی و مولکولی
    فصلنامه بیولوژی کاربردی , شماره 51 , سال 13 , پاییز 1402

    هدف: ک چکیده کامل

    هدف: کراتیت‌ قارچی‌ یک‌ اصطلاح‌ کلی‌ برای یک‌ بیماری قارچی‌ قرنیه‌ چشم‌ است‌ و می‌‌تواند توسط‌ طیف‌ گسترده‌‌ای از قارچ‌‌ها بوجود بیاید. کراتیت‌ یکی‌ از علل‌ کوری در سراسر جهان‌ محسوب‌ می‌‌شود. در این راستا، هدف‌ تحقیق حاضر‌ دستیابی‌ به‌ یک‌ روش‌ دقیق‌ و صحیح‌ در تشخیص‌ کراتیت‌ قارچی‌‌ می‌‌باشد.

    روش: از همه بیماران مبتلا به كراتیت مراجعه‌كننده به بانك چشم مركزی ایران از اردیبهشت ١٣٩٤ تا خرداد 1395، علاوه‌بر آزمایش مستقیم و كشت از نمونه تراشه قرنیه، ابتدا تشخیص توسط اسكن كانفوكال قرنیه صورت گرفت و حساسیت و ویژگی تشخیص بدست آمده از اسكن كانفوكال با آزمایش مستقیم و كشت مقایسه گردید. سپس با استفاده از روش colonyPCR از كلنی‌های قارچ‌های آسپرژیلوس و فوزاریوم بدون استخراج DNA، PCR با پرایمرهای عمومی قارچ‌ها (ITS1,4) و پرایمر اختصاصی جنس آسپرژیلوس (ASPf1) انجام شد.

    یافته‌ها: از ٣٦٦ بیمار مشکوک‌ به‌ کراتیت‌ عفونی‌ از نظر بالینی‌، نتایج‌ آزمایش‌ مستقیم‌ و اسکن‌ کانفوکال‌ در ١٧ بیمار مثبت‌ و کشت‌ در ١٣ مورد مثبت‌ گردید. ٠٦/٤٧ درصد از بیماران‌ کارگر بودند. جنس‌ فوزاریوم‌ بیشترین‌ مورد جدا شده‌ بود (%٠٦/٤٧). بقیه‌ موارد شامل‌ آسپرژیلوس‌ (%٦٥/١٧)، میکروسپوروم‌ (%٨٨/٥) و پنی‌‌سیلیوم‌ (%٨٨/٥) بودند.

    نتیجه‌گیری: از آنجایی که تأخیر در درمان‌ کراتیت‌ قارچی‌ سبب‌ کدورت‌ قرنیه‌، کاهش‌ بینایی‌ و کوری مطلق‌ می‌‌شود، تشخیص‌ به‌ موقع‌ و درمان‌ سریع‌ کراتیت‌ قارچی‌ ضروری است.

    پرونده مقاله