فهرست مقالات مجید فرجامی پور


  • مقاله

    1 - جایابی بهینه ایستگاه‌های شارژ و دشارژ خودروهای‌الکتریکی متصل به شبکه توزیع انرژی الکتریکی در حضور منابع انرژی تجدیدپذیر با درنظرگفتن برنامه‌های پاسخگویی تقاضا مبتنی بر قیمت
    فناوری های نوین مهندسی برق در سیستم انرژی سبز , شماره 14 , سال 4 , تابستان 1404

    در دنیای صنعتی امروز، توسعه صنعت خودروهای الکتریکی، سبب شده است تا منابع ذخیره‌ساز انرژی نقش بسزایی در بهره‌برداری کارآمد از شبکه‌های توزیع انرژی الکتریکی داشته باشد. بر این اساس، جایابی بهینه ایستگاه‌های شارژ و دشارژ مرتبط با خودروهای الکتریکی به چکیده کامل

    در دنیای صنعتی امروز، توسعه صنعت خودروهای الکتریکی، سبب شده است تا منابع ذخیره‌ساز انرژی نقش بسزایی در بهره‌برداری کارآمد از شبکه‌های توزیع انرژی الکتریکی داشته باشد. بر این اساس، جایابی بهینه ایستگاه‌های شارژ و دشارژ مرتبط با خودروهای الکتریکی به عنوان یک چالش فنی پیش‌روی بهره‌برداران شبکه قرار گرفته است. لذا، در این مقاله، با رویکردی جدید، مسئله جایابی ایستگاه‌های شارژ و دشارژ مرتبط با خودروهای الکتریکی در حضور منابع انرژی تجدیدپذیر مدل‌سازی می‌گردد. در مدل پیشنهادی، اهداف فنی شامل کمینه‌سازی تلفات و افت ولتاژ و همچنین، اهداف اقتصادی شامل کمینه‌سازی هزینه توان خریداری شده از شبکه و بیشینه‌سازی سود حاصل از فروش توان به شبکه توسط خودروهای الکتریکی در نظرگرفته می‌شوند. علاوه بر این، محدودیت‌های موجود در ظرفیت ایستگاه‌های شارژ، مجموع توان قابل شارژ و دشارژ در هر لحظه نیز به عنوان قیود مدل پیشنهادی لحاظ می‌گردد. از طرفی، در این مقاله، برای مدیریت بار در سمت مصرف‌کنندگان، راهبرد پیک‌سایی منحنی بار براساس برنامه‌های پاسخگویی تقاضا مبتنی بر قیمت اعمال می‌شود. مسئله غیرخطی مصرف توان و مشارکت خودروهای الکتریکی در تأمین توان شبکه، مختلط با اعداد صحیح که با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهبودیافته حل شده و نتایج بدست آمده با الگوریتم اجتماع ذرات مقایسه می‌گردند. شبیه‌سازی مدل پیشنهادی توسط نرم‌افزار MATLAB و بر روی شبکه 69 گره استاندارد انجام شد و نتایج نشان‌دهنده اثربخشی و سودمندی آن است.

    پرونده مقاله