فهرست مقالات نگار اصغری پور


  • مقاله

    1 - برآورد تابع هزینه‌ی مرغداری‌های گوشتی در شهرستان سنندج
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 1 , سال 6 , بهار 1393
    غذای اکثر مردم جهان، به خصوص کشورهای در حال توسعه دچار کمبود پروتئین شده است و از آنجا که پروتئین حیوانی نقش به­سزایی در تغذیه بشر دارد، کیفیت و کمیت آن باید در حد مطلوب باشد. بنابراین شناخت ساختار هزینه­ی صنعت مرغ گوشتی و پتانسیل­های موجود در آن ضروری به نظ چکیده کامل
    غذای اکثر مردم جهان، به خصوص کشورهای در حال توسعه دچار کمبود پروتئین شده است و از آنجا که پروتئین حیوانی نقش به­سزایی در تغذیه بشر دارد، کیفیت و کمیت آن باید در حد مطلوب باشد. بنابراین شناخت ساختار هزینه­ی صنعت مرغ گوشتی و پتانسیل­های موجود در آن ضروری به نظر می­رسد. مطالعه حاضر به بررسی سهم هزینه‌ی نهاده‌های عمده‌ی در تولید مرغ گوشتی در استان کردستان می‌پردازد. تعداد 74 واحد پرورش مرغ گوشتی شهرستان سنندج به روش نمونه گیری  تصادفی ساده­ی انتخاب و داده‌ها برای سال 1391 جمع‌آوری گردید. نتایج نشان داد،  هزینه‌ی دان با 61 درصد بیشترین سهم را در مجموع هزینه­ی متغیر به خود اختصاص داده و  بررسی کشش­های جانشینی موری شیما نشان دادند، سهم نسبی هزینه صعودی و میانگین کشش جانشینی برای کل داده­ها،بیانگر بازدهی صعودی نسبت به مقیاس را نشان داد. اما این بازدهی، همواره صعودی نبود، لذا علاوه بر افزایش مقیاس، به سایر معیارها از جمله نحوه­ی مدیریت واحدهای بزرگ تولیدی مرغ گوشتی نیز تأکید شود.
     
    طبقه ­بندیJEL:Q1،C54 ،D24 پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مقایسه الگوی اقتصادسنجی ساده و اقتصادسنجی فضایی جهت ارزش‌گذاری هدانیک زمین‌ کشاورزی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان سنندج)
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1394
    مطالعه­ی حاضر به منظور مقایسه نتایج حاصل از دو روش ارزش گذاری، جهت قیمت­گذاری زمین کشاورزی بخش مرکزی شهرستان سنندج صورت گرفت. داده­های این مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه و از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی شده به­دست آمد. این داده­ها شامل 124 چکیده کامل
    مطالعه­ی حاضر به منظور مقایسه نتایج حاصل از دو روش ارزش گذاری، جهت قیمت­گذاری زمین کشاورزی بخش مرکزی شهرستان سنندج صورت گرفت. داده­های این مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه و از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی شده به­دست آمد. این داده­ها شامل 124 نمونه زمین کشاورزی معامله شده که طی مدت یک سال (از اول پاییز 92 تا آخر تابستان 93) خرید و فروش شده بودند، می­شوند. نتایج نشان داد که مدل هدانیک برآورد شده از روش اقتصادسنجی فضایی از لحاظ خوبی برازش، درصد معنی­داری ضرایب و همچنین توضیح دهندگی اثر متغیرهای موجود در مدل، نسبت به روش اقتصادسنجی ساده بسیار کاراتر و بهتر می­باشد. همچنین اثر متغیر وابسته فضایی در مدل هدانیک فضایی روی قیمت زمین کشاورزی کاملا  معنی­دار و مثبت می­باشد. در ادامه پیشنهاد می­شود که پژوهشگران مدل اقتصادسنجی فضایی را در برآورد مدل هدانیک قیمت زمین کشاورزی برای مناطق مختلف استفاده کنند.
     
    طبقه­بندی JEL : Q­24,C21,D4,P22 پرونده مقاله