چکیده هدف این پژوهش یافتن ارتباط بین سلامت اجتماعی بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیتهران مرکزی است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی چکیده کامل
چکیده هدف این پژوهش یافتن ارتباط بین سلامت اجتماعی بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیتهران مرکزی است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی است. روش نمونهگیری بصورت تصادفی و تعداد (240 نفر) به طور تصادفی انتخاب و پرسشنامههای مورد نظر بر روی آزمودنیها اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج این پژوهش بر وجود ارتباط مثبت بین مولفههای سلامت اجتماعی بر کیفیت زندگی دانشجویان اشاره دارد. از سویی دیگر بین مولفههای (انسجام، پذیرش، شکوفایی، مشارکت، انطباق اجتماعی) و نیز پرسشنامۀ کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با ابعاد چهارگانۀ کیفیت زندگی، یعنی (سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت روابط اجتماعی و سلامت محیط) ارتباط از نوع مثبت وجود دارد. به طور خلاصه میتوان گفت که مولفه سرمایههای اجتماعی (انسجام، پذیرش، شکوفایی، مشارکت، انطباق اجتماعی) میتوانند نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی دانشجویان داشته باشند.
پرونده مقاله
چکیده
آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان یکی از مهم ترین مسائل نظام های آموزشی در بسیاری از کشورهای
جهان است. این مسئله علاوه بر هدر دادن بخش عظیمی از امکانات مالی و معنوی یک کشور، می تواند اثرات مخربی
بر جامعه و فرد بگذارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به وج چکیده کامل
چکیده
آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان یکی از مهم ترین مسائل نظام های آموزشی در بسیاری از کشورهای
جهان است. این مسئله علاوه بر هدر دادن بخش عظیمی از امکانات مالی و معنوی یک کشور، می تواند اثرات مخربی
بر جامعه و فرد بگذارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به وجود آورد از این رو نگاه به آسیب های اجتماعی
در دانش آموزان باید به صورت یک پدیده مهم اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطة
آسیب ها و انحرافات اجتماعی با عوامل و متغیرهای روان شناختی )کنترل والدین، روابط دوستانه با همسالان، روابط
عاطفی و کجرویها در خانواده( دانش آموزان منطقه یک آموزش و پرورش تهران است. روش نمونه گیری از نوع
تصادفی خوشه ای است. نتایج تحقیق نشان میدهد رابطه بین کنترل والدین با آسیب های اجتماعی یک رابطه
معکوس و معنادار است. همچنین بین آسیب های اجتماعی با میزان ارتباط دانش آموزان با دوستان و همسالان خود
و روابط عاطفی در خانواده نیز رابطة معکوس و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده بین آسیب های
اجتماعی در دانش آموزان و میزان کجروی های خانواده رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. یعنی هر چه میزان
کجروی خانواده ها بیشتر باشد میزان آسیبهای اجتماعی دانش آموزان بالاتر خواهد بود.
پرونده مقاله
چکیده فرهنگ به عنوان عالی ترین نوع تبلور کنش های جوامع انسانی شناخته می شود. در جهان امروز و با رشد و گسترش ارتباطات فرهنگ های ملل گوناگون نیز با یکدیگر آمیخته می شوند و گاهاً این فرهنگ ها از هم تاسی می گیرند. در این بین جهانی شدن فرهنگ تاثیراتی نیز بر سایر اجزاء جامعه چکیده کامل
چکیده فرهنگ به عنوان عالی ترین نوع تبلور کنش های جوامع انسانی شناخته می شود. در جهان امروز و با رشد و گسترش ارتباطات فرهنگ های ملل گوناگون نیز با یکدیگر آمیخته می شوند و گاهاً این فرهنگ ها از هم تاسی می گیرند. در این بین جهانی شدن فرهنگ تاثیراتی نیز بر سایر اجزاء جامعه می گذارد از جمله سرمایه اجتماعی که به عنوان مهم ترین عامل توسعه و رشد جوامع شناخته می شود. پژوهش حاضر با هدف یافتن رابطه بین دو بعد آگاهی و پذیرش، در جهانی شدن فرهنگی با سرمایه اجتماعی شهروندان تهران انجام شده است. در این راستا تأثیر سرمایه اجتماعی در سه سطح خرد، میانی و کلان بررسی شده است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. نمونه آماری این پژوهش 210 نفر از شهروندان تهران می باشند. برای انجام مباحث آماری از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد در بعد شناختی و آگاهی نسبت به ابعاد و رویکردهای جهانی شدن فرهنگ و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین در بعد پذیرش در سطح خرد و سطح میانی رابطه معنادار و در سطح کلان فاقد ارتباط معنادار می باشد .
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد