فهرست مقالات سیمین امینی زارع


  • مقاله

    1 - طراحی الگوی توسعه حرفه‌‌ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای آموزه‌های اسلامی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 18 , زمستان 1401
    امروزه یکی از رویکردهای توسعه و تعالی منابع انسانی توسعه حرفه ای است که می تواند موجب ارتقای منابع انسانی شود. مدرسالن دانشگاه نیز از عناصر اصلی آموزش هستند که توسعه حرفه ای آنان اجتناب ناپذیر است. بنایراین، هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حرفه ای مدرسان دانشگاه فره چکیده کامل
    امروزه یکی از رویکردهای توسعه و تعالی منابع انسانی توسعه حرفه ای است که می تواند موجب ارتقای منابع انسانی شود. مدرسالن دانشگاه نیز از عناصر اصلی آموزش هستند که توسعه حرفه ای آنان اجتناب ناپذیر است. بنایراین، هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حرفه ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای آموزه های اسلامی بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی(کیفی- کمی) و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری شامل شامل کلیه مدرسان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت در دانشگاه‌های فرهنگیان البرز بودند که تعداد 14 نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش نیز بر اساس روش نمونه گیری تصادفی تعداد 80 نفر انتخاب شدند. برای اعتبار یافته ها از روش روایی صوری و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ 89 درصد حاصل شد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش کدگذاری و در بخش کمی با نرم افزار SPSS24 و اماره های توصیفی استفاده شد. بنا بر یافتههای پژوهش، 8 مضمون اصلی الگوی توسعه حرفه ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان عبارتند از: تدریس در مورد تدریس، همسویی تدریس و یادگیری، یادگیری در مورد تدریس، هدایت فرایندهای آموزش و یادگیری، توسعه اساتید و مدرسان، هدایت نوآوری، بهبود و تغییر، هدایت دانشگاه فرهنگیان و درگیر کردن و کارکردن با جامعه. در این پژوهش مدل نهایی به دست آمده تاحدودی ترکیبی از مدل های کنراد و نیومن که در این مدل خلق یادگیری و بکار گیری توسعه حرفهای در چارچوب توسعه محور طرح مدل بوده است. در الگو و مدل ما تدریس در مورد تدریس، هدایت فرایندهای آموزش و یادگیری، هدایت نوآوری، بهبود و تغییر یافته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطه شاخص‌های توسعه حرفه‌‌ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان با متغیرهای زمینه‌ای
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 74 , سال 19 , بهار 1403
    توسعه حرفه‌ای یکی از رویکردهای مدیریت آموزشی است که امروزه در نظام‌های آموزشی موردتوجه قرار گرفته است. ازاین‌رو، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه شاخص‌های توسعه حرفه‌ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان با متغیرهای زمینه‌ای(جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت) بود. روش پژوهش حاضر کمی (توصی چکیده کامل
    توسعه حرفه‌ای یکی از رویکردهای مدیریت آموزشی است که امروزه در نظام‌های آموزشی موردتوجه قرار گرفته است. ازاین‌رو، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه شاخص‌های توسعه حرفه‌ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان با متغیرهای زمینه‌ای(جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت) بود. روش پژوهش حاضر کمی (توصیفی- همبستگی) و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری شامل مدرسان پردیس‌های دانشگاه‌ فرهنگیان البرز 214 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 136 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین روش نمونه‌گیری نیز طبقه‌ای تصادفی با رعایت سهم هر طبقه بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس ادبیات و پیشینه پژوهش طراحی شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار 89/0 شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) استنباطی(آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس) با نرم‌افزار Spss24 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین توسعه حرفه‌ای و جنسیت رابطه معناداری وجود ندارد(05/0<P). رابطه بین توسعه حرفه‌ای و سطح تحصیلات نیز برای مؤلفه یادگیری معنادار و برای سایر مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای معنادار نبود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک‌طرفه برحسب سابقه کاری افراد نشان داد که مقدار معناداری برای مؤلفه‌های هدایت فرآیندهای آموزش و یادگیری، هدایت نوآوری ،بهبود و تغییر و توسعه مدرسان دانشگاه فرهنگیان کمتر از 05/0 است، درنتیجه اختلاف معناداری بین میانگین مؤلفه‌ها برحسب سابقه کاری افراد وجود دارد. برای سایر مؤلفه‌های اصلی الگوی توسعه حرفه‌ای اختلاف معنادار نبود. بر اساس نتایج می توان نتیجه گرفت که توسعه حرفه ای مدرسان با ویژگی های زمینه و فردی در برخی زمینه دارای ارتباط است و از این رو نیاز به پژوهش بیشتر احساس می شود. پرونده مقاله