فهرست مقالات فردوس یادگاری


  • مقاله

    1 - تدوین و برازش مدل مطلوب سازمان یادگیرنده از منظر ساختار سازمانی حامی یادگیری در سازمان آموزش‌وپرورش با تأکید بر مدیریت دانش
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1400
    هدف اساسی پژوهش حاضر عبارت است از طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یادگیرنده از منظر ساختار سازمانی حامی یادگیری در سازمان آموزش‌وپرورش با تأکید بر مدیریت دانش (مورد مطالعه: آموزش‌وپرورش شهر تهران). قابل ذکر است که با استفاده از طرح متوالی اکتشافی (کیفی و کمی) این مطالعه چکیده کامل
    هدف اساسی پژوهش حاضر عبارت است از طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یادگیرنده از منظر ساختار سازمانی حامی یادگیری در سازمان آموزش‌وپرورش با تأکید بر مدیریت دانش (مورد مطالعه: آموزش‌وپرورش شهر تهران). قابل ذکر است که با استفاده از طرح متوالی اکتشافی (کیفی و کمی) این مطالعه به انجام رسید. داده‌های لازم در فاز کیفی با انجام مصاحبه عمقی با 20 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و مدیران سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران که با روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون از نوع شبکه مضامین تحلیل شده و مدل مفهومی اندازه گیری شبکه‌ای سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش‌وپرورش تهیه شدند. نتایج کیفی پژوهش نشان دادند که مدل مطلوب سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش‌وپرورش با دو مضمون فراگیر شامل مدیریت دانش و ساختار سازمانی حامی یادگیری درمجموع با 128 مضمون پایه‌ای به حد اشباع نظری رسیده است. در فاز کمی پژوهش به‌منظور ارزیابی و آزمون مدل از مطالعه پیمایشی استفاده گردید. با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مأخوذ از مضامین پایه‌ای مطالعه کیفی، داده‌های پژوهش از روی 226 نفر از مدیران و کارکنان سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، گردآوری شدند. نتایج کمی پژوهش نشان دادند که مدل تجربی اندازه‌گیری شبکه‌ای سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار است. همچنین بُعد مدیریت دانش توانسته است با میزان 935/0 در سنجش مدل تجربی سازمان یادگیرنده، بیشترین سهم را دارا باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارایه مدل سازمان یادگیرنده از منظر ساختار سازمانی حامی یادگیری درآموزش و پرورش با تأکید بر مدیریت دانش
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400
    طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یاد گیرنده از منظر (ساختار سازمانی حامی یادگیری) در آموزش و پرورش با تأکید بر مدیریت دانش هدف اساسی پژوهش حاضر بود. این مطالعه براساس مفروضه تحقیقات ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی انجام شد. در مرحله کیفی با مصاحبه عمیق با 20 نفر از خبرگان حو چکیده کامل
    طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یاد گیرنده از منظر (ساختار سازمانی حامی یادگیری) در آموزش و پرورش با تأکید بر مدیریت دانش هدف اساسی پژوهش حاضر بود. این مطالعه براساس مفروضه تحقیقات ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی انجام شد. در مرحله کیفی با مصاحبه عمیق با 20 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و نیز مدیران آموزش و پرورش سطح شهر تهران که با روش نمونه گیری نظری انتخاب شده بودند داده های لازم جمع آوری شد. با بهره گرفتن از روش تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین داده های پژوهش تحلیل شده و دیاگرام مدل مفهومی تهیه شد. نتایج کیفی پژوهش حاکی از این بود که مدل مطلوب سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش با دو مضمون فراگیر شامل مدیریت دانش و ساختار سازمانی حامی یادگیری در مجموع با 128مضمون پایه ای به اشباع نظری رسیده است. در مرحله کمی، با اجرای پرسشنامه برگرفته از مضامین پایه ای مطالعه کیفی، روی 226 نفر از مدیران و کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، اطلاعات لازم جمع آوری شد. نتایج نشان داد که مدل تجربی اندازه گیری شبکه ای سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش شهر تهران از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار است. پرونده مقاله