-
مقاله
1 - تحلیل روانسنجی مقیاس هوشهیجانی ادراکشده در معلماندوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1396پژوهش حاضر با هدف آزمون کفایت روانسنجی مقیاس هوشهیجانی ادراکشده(Brackett & Mayer, 2003) در بین گروهی از معلمان شهرستان نور انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 203 معلم(104 مرد و99 زن) به مقیاس هوشهیجانی ادراکشده و سیاهه فرسودگیشغلی(Ma چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف آزمون کفایت روانسنجی مقیاس هوشهیجانی ادراکشده(Brackett & Mayer, 2003) در بین گروهی از معلمان شهرستان نور انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 203 معلم(104 مرد و99 زن) به مقیاس هوشهیجانی ادراکشده و سیاهه فرسودگیشغلی(Maslach, Jackson & Leiter, 1996) پاسخ دادند. بهمنظور تعیینروایی عاملی مقیاس هوشهیجانی ادراکشده از روشهای آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی سازه، ضریب همبستگی بین هوشهیجانی ادراکشده و فرسودگیشغلی گزارش شد. نتایج تحلیل مولفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس هوشهیجانی ادراکشده از پنج عامل مدیریتاجتماعی، مدیریتهیجانات خود، فهم هیجان، استفاده از هیجان و ادراکهیجان تشکیل شدهاست. شاخصهای برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرمافزار LISREL، وجود این عوامل پنجگانه را تأیید کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد هوشهیجانی ادراک شده با ابعاد فرسودگیشغلی بهطور تجربی از روایی سازه مقیاس هوشهیجانی ادراکشده حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی نیز برای ابعاد مختلف مقیاس(90/0-60/0a=) مطلوب گزارش شد. درمجموع، یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس هوشهیجانی ادراک شده برای سنجش هوشهیجانی ادراکشده در معلمان ابزاری روا و پایا است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تعیین شایستگیهای معلمان در تدریس آنلایندوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 13 , تابستان 1401مقدمه و هدف: با وجود آنکه شناسایی شایستگیهای فرایندمحور تدریس آنلاین میتواند راهنمایی برای معلمان و کارآموزان معلمی باشد، اما هنوز درباره شایستگیهای مبتنی بر فرایند تدریس آنلاین معلمان موارد ناشناخته بسیاری وجود دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ش چکیده کاملمقدمه و هدف: با وجود آنکه شناسایی شایستگیهای فرایندمحور تدریس آنلاین میتواند راهنمایی برای معلمان و کارآموزان معلمی باشد، اما هنوز درباره شایستگیهای مبتنی بر فرایند تدریس آنلاین معلمان موارد ناشناخته بسیاری وجود دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای تدریس آنلاین و ارتباط آنها با عوامل جمعیتشناختی معلمان انجام شد.
روش شناسی پژوهش: در این مطالعه از طرح اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی استفاده گردید. در بخش کیفی، روش پژوهش تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و جامعه آماری را همه ی معلمان مقطع متوسطه شهر تهران و منابع نظری و پژوهشی در حوزه آموزش آنلاین و شایستگیهای حرفهای معلمان تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری، 30 معلم مقطع متوسطه با تجربه تدریس و یادگیری آنلاین و منابع مرتبط با تدریس آنلاین بر اساس اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته با معلمان و کدگذاری یافتهها و همسوسازی آنها استفاده شد. سپس پرسشنامه شایستگیهای تدریس آنلاین با استفاده از عاملهای استخراج شده و بر مبنای نظریه فعالیت تدوین گشت. در بخش کمی، روش پیمایش مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران با تجربه تدریس و یادگیری آنلاین در سال تحصیلی (1400-1399) بود که از میان آنها 261 نفر با روش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل دادهها، از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد پرسشنامه شایستگیهای تدریس آنلاین مبتنی بر نظریه فعالیت بهخوبی با تمرینها و تکالیف کلاسی سازگار است و از نظر ویژگیهای روانسنجی روا و معتبر میباشد و شایستگیهای تدریس آنلاین معلمان بهویژه در انتخاب ابزارهای مناسب و ارزیابی مناسب از یادگیری دانشآموزان نیازمند تقویت است. در بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی، جنس، سن و سطح تحصیلات معلمان تأثیر معنیداری بر شایستگیهای تدریس آنلاین نداشت اما تأثیر تجربه تدریس و یادگیری آنلاین معنیدار بود.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر میتواند در تدارک هدفمند برنامههای آمادهسازی دانشجومعلمان مبتنی بر موضوعات کنشگری تدریس آنلاین و طراحی برنامههای آموزشی ضمن خدمت جهت توانمندسازی معلمان مورد استفاده قرار گیرد.
پرونده مقاله