فهرست مقالات فرزانه عابدی


  • مقاله

    1 - تحلیل روان‌سنجی مقیاس هوش‌هیجانی ادراک‌شده در معلمان
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1396
    پژوهش حاضر با هدف آزمون کفایت روان­سنجی مقیاس هوش­هیجانی ادراک­شده(Brackett & Mayer, 2003) در بین گروهی از معلمان شهرستان نور انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 203 معلم(104 مرد و99 زن) به مقیاس هوش­هیجانی ادراک­شده و سیاهه ­فرسودگی­شغلی(Ma چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف آزمون کفایت روان­سنجی مقیاس هوش­هیجانی ادراک­شده(Brackett & Mayer, 2003) در بین گروهی از معلمان شهرستان نور انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 203 معلم(104 مرد و99 زن) به مقیاس هوش­هیجانی ادراک­شده و سیاهه ­فرسودگی­شغلی(Maslach, Jackson & Leiter, 1996) پاسخ دادند. به­منظور تعیین­روایی عاملی مقیاس هوش­هیجانی ادراک­شده از روش­های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و به­منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به­منظور مطالعه روایی سازه، ضریب همبستگی بین هوش­هیجانی ادراک­شده و فرسودگی­شغلی گزارش شد. نتایج تحلیل مولفه­های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس هوش­هیجانی ادراک­شده از پنج عامل مدیریت­اجتماعی، مدیریت­هیجانات خود، فهم هیجان، استفاده از هیجان و ادراک­هیجان تشکیل شده­است. شاخص­های برازش تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرم­افزار LISREL، وجود این عوامل پنج­گانه را تأیید کرد. نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد هوش­هیجانی ادراک شده با ابعاد فرسودگی­شغلی به­طور تجربی از روایی سازه مقیاس هوش­هیجانی ادراک­شده حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی نیز برای ابعاد مختلف مقیاس(90/0-60/0a=) مطلوب گزارش شد. درمجموع، یافته­های مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس هوش­هیجانی ادراک شده برای سنجش هوش­هیجانی ادراک­شده در معلمان ابزاری روا و پایا است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تعیین شایستگی‌های معلمان در تدریس آنلاین
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 13 , تابستان 1401
    مقدمه و هدف: با وجود آنکه شناسایی شایستگی‌های فرایندمحور تدریس آنلاین می‌تواند راهنمایی برای معلمان و کارآموزان معلمی باشد، اما هنوز درباره شایستگی‌های مبتنی بر فرایند تدریس آنلاین معلمان موارد ناشناخته بسیاری وجود دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ش چکیده کامل
    مقدمه و هدف: با وجود آنکه شناسایی شایستگی‌های فرایندمحور تدریس آنلاین می‌تواند راهنمایی برای معلمان و کارآموزان معلمی باشد، اما هنوز درباره شایستگی‌های مبتنی بر فرایند تدریس آنلاین معلمان موارد ناشناخته بسیاری وجود دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی‌های تدریس آنلاین و ارتباط آن‌ها با عوامل جمعیت‌شناختی معلمان انجام شد.
    روش شناسی پژوهش: در این مطالعه از طرح اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی استفاده گردید. در بخش کیفی، روش پژوهش تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و جامعه آماری را همه ی معلمان مقطع متوسطه شهر تهران و منابع نظری و پژوهشی در حوزه آموزش آنلاین و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان تشکیل می‌دادند که با روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نظری، 30 معلم مقطع متوسطه با تجربه تدریس و یادگیری آنلاین و منابع مرتبط با تدریس آنلاین بر اساس اصل اشباع نظری به­عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده­ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با معلمان و کدگذاری یافته‌ها و همسوسازی آن‌ها استفاده شد. سپس پرسشنامه شایستگی‌های تدریس آنلاین با استفاده از عامل‌های استخراج شده و بر مبنای نظریه فعالیت تدوین گشت. در بخش کمی، روش پیمایش مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران با تجربه تدریس و یادگیری آنلاین در سال تحصیلی (1400-1399) بود که از میان آن‌ها 261 نفر با روش نمونه‌گیری گلوله برفی مجازی بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. به‌منظور تحلیل داده‌ها، از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
    یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد پرسشنامه شایستگی‌های تدریس آنلاین مبتنی بر نظریه فعالیت به‌خوبی با تمرین‌ها و تکالیف کلاسی سازگار است و از نظر ویژگی‌های روان‌سنجی روا و معتبر می‌باشد و شایستگی‌های تدریس آنلاین معلمان به‌ویژه در انتخاب ابزارهای مناسب و ارزیابی مناسب از یادگیری دانش‌آموزان نیازمند تقویت است. در بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، جنس، سن و سطح تحصیلات معلمان تأثیر معنی‌داری بر شایستگی‌­های تدریس آنلاین نداشت اما تأثیر تجربه تدریس و یادگیری آنلاین معنی­دار بود.
    بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر می‌تواند در تدارک هدفمند برنامه‌های آماده‌سازی دانشجومعلمان مبتنی بر موضوعات کنشگری تدریس آنلاین و طراحی برنامه‌­های آموزشی ضمن خدمت جهت توانمندسازی معلمان مورد استفاده قرار گیرد.
     
      پرونده مقاله