فهرست مقالات Zahra Hosseini


  • مقاله

    1 - تفاوت‌های فردی در پذیرش تکنولوژی مطالعه نقش مستقل یا واسطه ای جنس و سن در مدل‌های پذیرش تکنولوژی
    مهندسی آموزشی: طراحی و تکنولوژی آموزشی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1403
    تفاوت های فردی به ویژه جنس و سن در استفاده از تکنولوژی از دیرباز یکی از سوالات اساسی در تعیین عوامل موثر بر استفاده از تکنولوژی بوده است. با توجه به استفاده از مدل های مختلف پذیرش تکنولوژی، بعضی از این پژوهش ها، نقش واسطه ای و بعضی نقش مستقل برای ویژگیهای فردی در نظر گر چکیده کامل
    تفاوت های فردی به ویژه جنس و سن در استفاده از تکنولوژی از دیرباز یکی از سوالات اساسی در تعیین عوامل موثر بر استفاده از تکنولوژی بوده است. با توجه به استفاده از مدل های مختلف پذیرش تکنولوژی، بعضی از این پژوهش ها، نقش واسطه ای و بعضی نقش مستقل برای ویژگیهای فردی در نظر گرفته اند. از آنجایی که این پژوهش ها در بسترهای متفاوت جمعیت شناختی و بر روی تنوعی از تکنولوژی ها انجام شده اند، در زمینه نوع تاثیر گذاری تعدیل کننده یا مستقل جنس و سن توافقی وجود نداشته است. این پژوهش با هدف مطالعه هر دو نقش این متغیرها بر روی یک نمونه 335 نفری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که به شیوه سهمیه ای انتخاب شدند و بر روی تکنولوژی استفاده از اینترنت در موبایل انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه پذیرش تکنولوژی دیویس (1989) که با تکنولوژی اینترنت موبایل انطباق یافته و اعتبار آن تایید شده بود جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های تی استیودنت و تحلیل واریانس (برای تعیین نقش مستقل متغیرها و آزمون تحلیل رگرسیون خطی برای تعیین نقش تعدیلی متغیرها انجام شد. نتایج نقش قوی تر جنس را بر روی مولفه ها دریافت سودمندی، قصد رفتار و رفتار استفاده از اینترنت موبایل تایید کردند. در حالی که نقش مستقل سن تنها بر روی مولفه دریافت سودمندی معنادار بود و سن تاثیر واسطه ای در رابطه دریافت سودمندی و قصد رفتار و تبدیل قصد رفتار به رفتار یا عملکرد استفاده از تکنولوژی اینترنت موبایل را نشان داد. این نتایج پیچیدگی نقش تفاوت‌های فردی در تاثیر در پذیرش تکنولوژی را مطرح کرده و در گرفتن هر دو نقش واسطه ای و مستقل این متغیرها را در استفاده از مدل های تکنولوژی در پژوهش ها پیشنهاد می‌کند. پرونده مقاله