فهرست مقالات قاسم  بامیری


  • مقاله

    1 - طراحی واعتبارسنجی مدل آموزش و توسعه حرفه‌ای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 67 , سال 18 , بهار 1403

    هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل آموزش و توسعه حرفه‌ای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه بود. روش: پژوهش حاضر از رویکرد آمیخته اکتشافی در دو فاز کیفی و کمی که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه چکیده کامل

    هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل آموزش و توسعه حرفه‌ای معلمان بر اساس رویکرد کارآفرینانه بود. روش: پژوهش حاضر از رویکرد آمیخته اکتشافی در دو فاز کیفی و کمی که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان، دولتی و آزاد شهرکرد که حجم نمونه با مصاحبه با 15 نفر در حد اشباع قرار گرفت. ابزار اندازه‌گيري مصاحبه نیمه ساختارمند بود. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات براساس رویکرد گرند تئوری استفاده شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد، براساس شش عنصر برنامه درسی برخاسته از داده‌های کیفی شامل: منطق، هدف، محتوا، راهبرد آموزشی، مواد آموزشی، و ارزشیابی بوده است و مدل حاصله از مصاحبه، در حوزه اصلی «منطق» شامل: کمک به رشد مهارت های دانش آموزان، کمک به رشد مهارت های معلمان، کمک به جامعه، شناسایی فرصت ها؛ حوزه اصلی در «اهداف» شامل: توسعه دانشی معلمان، رشد مهارت های فردی معلمان؛ حوزه اصلی در «محتوا» شامل: محتوای تئوریک (دانشی)، محتوای مهارتی، محتوای براساس متد جهانی؛ حوزه اصلی در «راهبردهای آموزشی» شامل: روش مستقیم، روش غیرمستقیم و عملیاتی؛ حوزه اصلی در «مواد آموزشی» شامل مواد آموزشی؛ و حوزه اصلی در «ارزشیابی» شامل ارزشیابی، به دست آمد. نتیجه گیری: خلاقیت و کارآفرینی در آموزش و پرورش، محصول مستقیم کیفیت برنامه ها، روش ها، فعالیت ها و فرآیندهای یاددهی-یادگیری است و همان قدر که گسترش کمی برای تصمیم آموزش وپرورش و فراهم آوری زمینه رشد استعدادها ضروری است، توجه و تأکید بر کیفیت نیز برای بروز و پرورش خلاقیت ها و کارآفرینی در بین معلمان نیز حیاتی است.

    پرونده مقاله