فهرست مقالات ریحانه کبیری


  • مقاله

    1 - رابطه برنامه درسی پنهان با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و هویت‌اجتماعی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه چهار استان قم
    مدیریت تعالی آموزشی , شماره 1 , سال 1 , بهار 1402
    پژوهش باهدف بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و هویت اجتماعی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه چهار استان قم انجام شد. روش پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی؛ ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، میدانی و مبتنی بر مطالعه کتابخانه‌ای و نحوه اجرا توصیفی از نوع همب چکیده کامل
    پژوهش باهدف بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و هویت اجتماعی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه چهار استان قم انجام شد. روش پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی؛ ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، میدانی و مبتنی بر مطالعه کتابخانه‌ای و نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه ۴ استان قم به تعداد 3690 نفر بود که طبق جدول نمونه‌گیری گرجسی و مورگان 363 نفر به‌عنوان نمونه برآورد شدند. نمونه‌گیری به روش طبقه‌ای نسبی انجام شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه‌های مسئولیت‌پذیری گاف، برنامه‌ی درسی پنهان محقق ساخته، هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن بودند. داده‌های ناشی از اجرای پرسشنامه‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو بخش توصیفی(جداول و نمودارهایی که حاوی میانگین، فراوانی، درصد تجمعی) و استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین برنامه درسی پنهان با مسئولیت‌پذیری(73%) و هویت اجتماعی(45%) دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ناحیه 4 استان قم رابطه وجود دارد. پرونده مقاله