فهرست مقالات محسن ایمانی


  • مقاله

    1 - تدوین الگوی فلسفی خردگرایی براساس سه محور اندیشه،گفتار و رفتار؛ برای دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 11 , پاییز 1400
    چکیده: این پژوهش، با هدف تدوین الگوی فلسفی خردگرایی براساس سه محور اندیشه، گفتار و رفتار؛ برای دانشحویان فلسفه تعلیم و تربیت انجام شده است، به روش کیفی به تحلیل محتوای مجموعه کتاب ها، شرح ها و مقالات پیرامون فلسفه از دیدگاه خردگرایی در سه بخش اندیشه، رفتار و گفتار پرداخ چکیده کامل
    چکیده: این پژوهش، با هدف تدوین الگوی فلسفی خردگرایی براساس سه محور اندیشه، گفتار و رفتار؛ برای دانشحویان فلسفه تعلیم و تربیت انجام شده است، به روش کیفی به تحلیل محتوای مجموعه کتاب ها، شرح ها و مقالات پیرامون فلسفه از دیدگاه خردگرایی در سه بخش اندیشه، رفتار و گفتار پرداخته شده است. یافته های به دست آمده در تحلیل محتوای کیفی، در قالب پرسشنامه محقق ساخته، تدوین گردید و در اختیار جامعه آماری از پیش تعیین شده که مشتمل بر متخصصان حوزۀ تعلیم و تربیت بود قرار گرفت. روایی صوری پرسشنامه محقق ساخته مورد تأیید قرار گرفت داده‌ها با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی( SPSS و Smart PLS ) تحلیل شدند. یافته های این تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی نهایی از دیدگاه خردگرایی با تکیه بر اصول عقلی و منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار برای دانشجویان رشته فلسفه تعلیم و تربیت شامل پنج شاخص اهداف، شیوه ها، چالش و خلاء ها، عناصر و پیامدها می شوند. خروجی مرحله کیفی مدل نهایی از دیدگاه خردگرایی، با تکیه بر اصول عقلی و منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار نیز شامل ابعاد، عامل‌ها و مؤلفه‌های مدل به همراه بار عاملی آن‌ها می شود. همچنین تحلیل عاملی در بخش کمی، نشان داد که هر یک از این متغیر ها، دارای شاخص‌های برازش و قابل‌قبول هستند. پرونده مقاله